Permalänk

Försöker lägga in w7 usb

Köpte precis en beg dator som ska användas som garage dator. Den har nu w11.
Jag behöver helst ha w7.
Fixade en w7 på usb. Starta datorn och boota från usb. Då startar programmet upp men hänger sig innan jag kommer in i själva installationen.

Jag prova stoppa i usb i en annan bärbar dator och då kom jag förbi detta steg direkt. Och allt funka.

Vad kan det bero på? Är vissa känsliga för vissa usb?
Jag vet att jag hade typ 40procent batteri datorn när jag provade.

Gäller en asus e403s om det spelar roll.
Tack på förhand

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Jonas_latt:

Köpte precis en beg dator som ska användas som garage dator. Den har nu w11.
Jag behöver helst ha w7.
Fixade en w7 på usb. Starta datorn och boota från usb. Då startar programmet upp men hänger sig innan jag kommer in i själva installationen.

Jag prova stoppa i usb i en annan bärbar dator och då kom jag förbi detta steg direkt. Och allt funka.

Vad kan det bero på? Är vissa känsliga för vissa usb?
Jag vet att jag hade typ 40procent batteri datorn när jag provade.

Gäller en asus e403s om det spelar roll.
Tack på förhand

Modernare datorer saknar USB-2.0 hubb och har bara USB 3.0. Win 7 saknar drivrutiner för USB 3.0.

Lösningen är att baka in drivrutinerna.
Sedan kan man ifrågasätta det där med ett dött OS men om det bara ska köra lokala programvaror och inte vara nätverkskopplad så lirar det nog.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Eller sätt i usbminnet i en usb2-port

Permalänk
Medlem

Du kan inte köra Windows 7 i Windows 11 via en virtuell maskin istället? Låter klart mindre bökigt med tanke på drivrutiner och liknande.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Modernare datorer saknar USB-2.0 hubb och har bara USB 3.0. Win 7 saknar drivrutiner för USB 3.0.

Lösningen är att baka in drivrutinerna.
Sedan kan man ifrågasätta det där med ett dött OS men om det bara ska köra lokala programvaror och inte vara nätverkskopplad så lirar det nog.

Asus E403 kom 2015 och har både USB2 & 3.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Jag provade båda utgångarna men samma resultat.
Hur funkar en virtuell maskin?

Jag ska bara ha två program installerade utan internet eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Du kan inte köra Windows 7 i Windows 11 via en virtuell maskin istället? Låter klart mindre bökigt med tanke på drivrutiner och liknande.

I så fall köra den virtuella maskinen under linux (om du inte kan få appen som gör jobbet att direkt fungera i Linux via tex. wine om det är en win-program) så att det är du som bestämmer när uppgradering av huvud-OS skall ske och inget påtvingat. Är så sjukt trött på de ideliga forcerade win1x uppdateringar som gör att saker som fungerade innan börjar krångla eller att den just bara har startat om sig... - det borde vara som förr att det är hur många tiotusentals timmar som produkten har kört utan omboot som betygsätter om systemet är stabilt.

Det fans utrustningar förr inom telekom och larmhantering där man byte komponenter under drift för att inte störa den heliga upptiden och six-nine var mantran som gällde (dvs. 99.9999% upptid - somliga fall inklusive tiden för första booten inräknad...)

Permalänk

Linus har jag aldrig arbetat med.
Jag föredrar nog tyvärr Windows.

Är w11 en uppdatering? Alltså kan jag få bort 11 och få datorn att bli en 10?

Permalänk
Medlem

Jag tycker att du ska ta dig en titt på VMWare Workstation Player.

https://www.vmware.com/se/products/workstation-player/worksta...

I princip:
1. Ladda ner programmet
2. Välj att starta en ny virtuell maskin (specificera Windows 7 som OS)
3. Kanske behöver du baka ihop innehållet från din usb-sticka till en bootbar iso-fil
4. Peka ut iso-filen som du vill använda
5. Starta den virtuella maskinen och installera ditt OS.

Permalänk
Skrivet av MickeBoy:

Jag tycker att du ska ta dig en titt på VMWare Workstation Player.

https://www.vmware.com/se/products/workstation-player/worksta...

I princip:
1. Ladda ner programmet
2. Välj att starta en ny virtuell maskin (specificera Windows 7 som OS)
3. Kanske behöver du baka ihop innehållet från din usb-sticka till en bootbar iso-fil
4. Peka ut iso-filen som du vill använda
5. Starta den virtuella maskinen och installera ditt OS.

Provade detta men misslyckades. Vet inte vad jag gjorde för fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_latt:

Provade detta men misslyckades. Vet inte vad jag gjorde för fel.

Det är svårt att veta varför du får detta problem. Jag hittade en tråd där det kunde avhjälpas genom att stänga av 3D acceleration. En post i tråden nämner att det är relaterat till drivrutiner och om detta händer under installationen så kan det ju vara nästan vad som helst.

https://communities.vmware.com/t5/VMware-Workstation-Pro/Work...

Det finns en programvara från Oracle som heter VirtualBox som fungerar på samma sätt. Kanske har du bättre lycka med den.

Permalänk
Medlem

Det kan vara så att den Intel processor som sitter i saknar stöd för äldre operativ. Har stött på det med en i7-7820 HQ processor. En snabb koll på ASUS support så förefaller det som att det är så även för den modellen du har. Kontrollera vilken processor du har exakt och sök på Intels support sida för att få reda på vilket stöd din processor har. Oavsett vad så kan du blåsa rent datorn och installera Win 10 om du föredrar det. En "grå" licensnyckel kostar runt en hundring.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk

Finns inget sätt man kan få in w7 i denna datorn?
Utan virusiell utan en ren installation.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Jo, läs in drivrutiner vid installation, det kan krävas lite meckande men funkar.
Kolla in MDL Forum och deras W7-subforuom för verktyg.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Har inte än lyckas med det jag vill .
Förstod tyvärr inte de sista här.ska den laddas ner och installeras på datorn första. Sen installera om datorn? Jag måste fatta fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_latt:

Jag provade båda utgångarna men samma resultat.
Hur funkar en virtuell maskin?

Jag ska bara ha två program installerade utan internet eller liknande.

Vilka två program ska du köra? Antagligen lättare att utgå från detta och sedan avgöra vilken lösning som fungerar. Annars är det som att sätta plåster efter plåster för att täcka en yta i stället för att mäta och sätta rätt storlek med en gång.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.1 Cinnamon