Permalänk
Medlem

Datorn startar ej

Jag har en Asus AV7X8-X som jag skulle uppgradera.
Jag använde deras program för att få hem uppdateringen och la in den på en diskett, men på programmet fanns det redan en "flash" knapp på, så jag körde på den istället.
Datorn startades om och hoppa automatiskt in i BIOS, jag hoppade ur den och fortsatte in i windows. Men bilden var "suddig" och det var lodräta små små linjer över skärmen.
Och antog att den inte hade riktig "kontakt" med grafikkortet och körde en flash genom "alt+f2" FZ flash tror jag att det hette och använda disketten. Allt flöt på, och kom till "press any key to continue" tryckte, datorn startade om, men ungefär i mitten av uppstarten "stanna" den och stog till ett bra tag. tryckte på restart och nu så är bilden svart, fläktar går igång och lampor lyser. men "BIOS OK" pipet kommer aldrig.

Jag har testat att restarta BIOS genom att plocka ut batteriet, ändra på jumpers i ca:20sek och sedan sätta tillbaka allt igen.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum,
än att inte fråga och förbli dum.
- Kinesiskt ordspråk

Permalänk
Medlem

BIOS:et är nog fel flashat. Har samma problem. Mitt BIOS chip är nu påväg till ekisdata för reparation som går på ca 300 kr.

är dock inte så säker på att ditt BIOS är fel flashat men men...

Permalänk
Medlem

Det verkar som nästan alla flashar sina bios på moderkortet.
Varför?
Är mjukvaran i biosen på moderkortet nästan alltid dålig på nästan alla moderkortmodeller eller?

Visa signatur

Det här är väl ingen konst.
Censur! Censur!

Permalänk
Medlem

En tumregel brukar vara, laga inte det som inte är trasigt, har du inga problem, så flasha inte! Risken finns trots allt att det går åt skogen.

Permalänk
Medlem

Re: Datorn startar ej

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Glenn HW
Jag har en Asus AV7X8-X som jag skulle uppgradera.
Jag använde deras program för att få hem uppdateringen och la in den på en diskett, men på programmet fanns det redan en "flash" knapp på, så jag körde på den istället.
Datorn startades om och hoppa automatiskt in i BIOS, jag hoppade ur den och fortsatte in i windows. Men bilden var "suddig" och det var lodräta små små linjer över skärmen.
Och antog att den inte hade riktig "kontakt" med grafikkortet och körde en flash genom "alt+f2" FZ flash tror jag att det hette och använda disketten. Allt flöt på, och kom till "press any key to continue" tryckte, datorn startade om, men ungefär i mitten av uppstarten "stanna" den och stog till ett bra tag. tryckte på restart och nu så är bilden svart, fläktar går igång och lampor lyser. men "BIOS OK" pipet kommer aldrig.

Jag har testat att restarta BIOS genom att plocka ut batteriet, ändra på jumpers i ca:20sek och sedan sätta tillbaka allt igen.

skicka in chippet och be och få det reparerat
komplett.se tror jag kan fixa det eller närmaste affär