Test: Frame Generation för FSR 3 – flådigare flyt i Forspoken

Permalänk
Melding Plague

Test: Frame Generation för FSR 3 – flådigare flyt i Forspoken

Fler bildrutor per sekund via interpolering står på menyn när testlabbet tar sig an FSR 3.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ett helt test utan data på input lagget, inga bilder på artifakter osv... Att det blir fler bildrutor visste väl alla redan?
Kunde ha varit intressant och se vad för input lagg du får med AMD kort med och utan anti-lag/+ vs Nvidia osv.

Permalänk
Medlem

Frametimes skulle nog vara bra för en review av det här, senaste jag såg visade på fruktansvärt dålig konsistens på fps och stuttering med frame generation i forspoken.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Tack för testet 👍

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Hade varit intressant att inkludera kort från RTX 2k- och 3k-serien. En av de största fördelarna med FSR 3 FG är ju att det funkar även på äldre RTX-kort, till skillnad från DLSS3 FG som kräver RTX 4k-serien.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

tack för testet.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Ett helt test utan data på input lagget, inga bilder på artifakter osv... Att det blir fler bildrutor visste väl alla redan?
Kunde ha varit intressant och se vad för input lagg du får med AMD kort med och utan anti-lag/+ vs Nvidia osv.

Har gjort lite egna tester med slowmo och räknat ut latency. Hade också hoppats på detta här. Kan skilja sig en del beroende på inställningar. Verkar som det bästa med det jag testat hittills faktiskt var att ha på in game vsync och inte i nvidia kontrollpanelen bla. Det går också få vrr att hoppa igång om man lägger rätt inställningar (frame limit för att inte overloads gpu) och få ner frame pacing så går det igång. Dock blev input lagget värre från mus till spel. Jag är annars anti vsyncare och föredrar comp shooters med låg latency men det är ett måste i FG oftast för att få det mjukt, dvs inte tearing utan för att det inte ska kännas hackigt

Permalänk
Medlem

Jag testade det lite på ett Nvidia kort, och i grund verkar teknologin vara vettig. Ser hyggligt ut, blir mjukare. Skulle inte stirra mig blind på frametimefrafen i afterburner, skulle framesen levereras utefter den grafen skulle det vara ospelbart, men det är det inte, och jag skulle säga att problemet är "instrumentational". Jag har bara spelat en scen och Forspoken är inte ett spel jag spelar så det får räcka så, men där såg det bra ut iallafall, men min samplesize är väldigt liten.

Input-laggen var inte så det störde när jag körde runt 100 fps i Forspoken, men det beror nog lite på spel också. Det var ju tredjeperson. Fast jag tycker inte det gör så mycket om det inte känns som esport när jag spelar singleplayerspel, så min tröskel för vad som är acceptabel är rätt hög. Och på AMD-kort vad jag förstår får man mindre lag.

Jag hade inte så stora förhoppningar om att AMD skulle klara av detta, i första presentationen kändes det som ett väldigt reaktivt drag, men dom har levererat något som är bra nog skulle jag säga. Det finns plumpar i protokollet, freesync-support är jätteviktigt förstås.

AMD har ju även på samma gång släppt driver baserad motion smoothing (AMFM), om jag var dom skulle jag väntat med det. FSR3 är tillräckligt bra för att stå på egna ben och utan att ha använt AMFM men sett lite tester så verkar det ju vara "sådär". Onödigt att "muddy the water" när man ändå har ett starkt kort i FSR3. Och så kunde dom släppt AMFM lite senare.

Avslutningsvis. Nvidia har nog fått sig en liten knäpp på näsan, och det skall bli väldigt intressant och se vad dom plockar fram härnäst. Det är så här konkurrens och utveckling skall gå till tycker jag, även om det ligger på mjukvaru-nivå. spännande iallafall.

Permalänk
Discokungen

Jag kör det i Starfield nu och det ger en trevlig boost, men känns som att det ger mer i Forspoken. Viss latens märks av vid ett fåtal tillfällen men är generellt en klar förbättring. Har väl för dålig syn för att se felen.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Så det fungerar sådär i rörelse när mycket händer och de gångerna man behöver det så är det inte att rekommendera (låg fps) ? Att använda det efter 60 fps känns ju lite konstigt... Då det är väl minimum vad man tycker är okej

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Enligt bilden i artikeln är det alltså input lag motsvarande native med mer än dubblerad framerate

Känns nog som att FG bara är något man skulle slå på i specialfall. Det lägger ju på nästan en hel rutas delay jämfört med bara uppskalning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Jag kör det i Starfield nu och det ger en trevlig boost, men känns som att det ger mer i Forspoken. Viss latens märks av vid ett fåtal tillfällen men är generellt en klar förbättring. Har väl för dålig syn för att se felen.

Finns det till starfield?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Så det fungerar sådär i rörelse när mycket händer och de gångerna man behöver det så är det inte att rekommendera (låg fps) ? Att använda det efter 60 fps känns ju lite konstigt... Då det är väl minimum vad man tycker är okej

Nu pratar du väl om AMD FMF och inte FSR3 som artikeln? Vad jag förstår är FSR3 mer konstant likt DLSS3 medans FMF fungerar endast när man inte rör på musen (så mycket)

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av headphoneninja:

Ett helt test utan data på input lagget, inga bilder på artifakter osv... Att det blir fler bildrutor visste väl alla redan?
Kunde ha varit intressant och se vad för input lagg du får med AMD kort med och utan anti-lag/+ vs Nvidia osv.

Som Calle skrev i testet saknar vi hårdvara för korrekta latensmätningar (Nvidias LDAT eller liknande) medan de mjukvarulösningar vi kikade på inte gav konsekventa mätningar mellan olika tillverkare, så det fick bli en subjektiv bedömning istället. Ovanpå det är FSR 3 en rätt svår teknik att bedöma endast baserat på data, sett till hur olika personer har olika acceptans kring latensen vid given bildfrekvens, det blir helt enkelt väldigt subjektivt vad man tycker om tekniken i slutändan.

Skrivet av murklor:

Frametimes skulle nog vara bra för en review av det här, senaste jag såg visade på fruktansvärt dålig konsistens på fps och stuttering med frame generation i forspoken.

Att använda frametime-grafer för att påvisa dåligt flyt med FSR 3 blir tyvärr inte representativt för upplevelsen, då dessa är extremt spikiga men de renderade bildrutorna taktas ut korrekt mot bildvisaren om man använder V-Sync i enlighet med AMD:s instruktioner.

Som ett sista instick kan det vara värt att nämna att den som vill testa på FSR 3 på sin egen hårdvara utan att kasta pengar på något av de två, i min mening ganska dåliga, spelen kan jag rekommendera att ladda ned gratisdemot till Forspoken på Steam, då det är patchats med FSR 3-stöd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Hade varit intressant att inkludera kort från RTX 2k- och 3k-serien. En av de största fördelarna med FSR 3 FG är ju att det funkar även på äldre RTX-kort, till skillnad från DLSS3 FG som kräver RTX 4k-serien.

Det funkar tydligen även på äldre GTX 1000 serien.
Finns en test av Daniel Owen på youtube där han använder ett 1060, funkar även att stacka fsr 3 frame gen med AFMF för 4x fps 😂

https://youtu.be/WjAp45M-MHk?si=mvE3mVY1mcY5W0z1

Permalänk
Medlem
Skrivet av el1f0:

Nu pratar du väl om AMD FMF och inte FSR3 som artikeln? Vad jag förstår är FSR3 mer konstant likt DLSS3 medans FMF fungerar endast när man inte rör på musen (så mycket)

Jag pratar om artikeln, står ju klart och tydligt att det fick artifakter i ena spelet, Forspoken

"Forspoken är därtill ett spel som verkligen inte spelar på FSR:s styrkor. Den stora mängden partikel-effekter tenderar att se röriga och brusiga ut, likaså huvudkaraktärens hår och klädsel. De grafiska artifakterna blir dessutom värre i Balanced-läget och förvrids än mer i de båda Performance-lägena. "

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

FSR's problem har aldrig varit prestanda. Problemet har alltid varit bildkvalitet. Det verkar inte bättre med nr. 3.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Det funkar tydligen även på äldre GTX 1000 serien.
Finns en test av Daniel Owen på youtube där han använder ett 1060, funkar även att stacka fsr 3 frame gen med AFMF för 4x fps 😂

https://youtu.be/WjAp45M-MHk?si=mvE3mVY1mcY5W0z1

Haha den länkades ju i tredje inlägget

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Finns det till starfield?

Ja och nej. Det finns en betafunktion där du med AMD Fluid Motion Frames kan dra igång det på alla DX11/12-spel på drivernivå. Inte samma sak som FSR 3 FG, och funkar inte lika bra.

Skrivet av marcusOCZ:

FSR's problem har aldrig varit prestanda. Problemet har alltid varit bildkvalitet. Det verkar inte bättre med nr. 3.

”Verkar inte bättre”? Till skillnad från DLSS kan du använda FSR FG helt utan uppskalning. Då kan du inte gnälla över bildkvaliteten. Men tack för din analys.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Ja och nej. Det finns en betafunktion där du med AMD Fluid Motion Frames kan dra igång det på alla DX11/12-spel på drivernivå. Inte samma sak som FSR 3 FG, och funkar inte lika bra.

”Verkar inte bättre”? Till skillnad från DLSS kan du använda FSR FG helt utan uppskalning. Då kan du inte gnälla över bildkvaliteten. Men tack för din analys.

Då behöver du nog läsa på lite. DLSS, och jag antar du menar Framegen, kan visst användas utan uppskalning och till och med med DLAA i en del fall.

Tack för din analys.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Jag kör det i Starfield nu och det ger en trevlig boost, men känns som att det ger mer i Forspoken. Viss latens märks av vid ett fåtal tillfällen men är generellt en klar förbättring. Har väl för dålig syn för att se felen.

Hur får man in det till Starfield? Behövs ett AMD kort för det?

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc v2 3080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Medlem

Såg ut så här i demot på maximala inställningar i 4K. Allt av skaleringar var utgråat för mig så jag fick inte testa något av det. Men allt på högsta inställningar.

Ingen direkt trevlig upplevelse. En hel del microstutters. Ser att både gpu och cpu usage är ganska låg. Räknar med en stor patch ganska snart.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av redberg32:

Hur får man in det till Starfield? Behövs ett AMD kort för det?

Skulle gissa att han syftar på AFMF (AMD Fluid Motion Frames) och inte FSR 3. AFMF görs genom drivrutinen, vilket inte är lika bra, men det funkar i gengäld i alla DX 11 & 12-spel. Släpptes som en "tech preview"-drivrutin de vill ha feedback på, och då enbart för RX 7000-serien. Officiellt ska AFMF inte komma förrän nästa år.
Adrenalin Edition Preview Driver for AMD Fluid Motion Frames

Drivrutinen innehåller även en del andra nyheter som AMD Smart Access Video, och inspelning i 120 fps: https://www.youtube.com/watch?v=p-_nrSDLIKc&t=630s

Permalänk
Medlem

FPS = First person shooter.
FPS i formen bilder per sekund(frames per second) är numer ett meningslöst begrepp i spel.
Frametimes är det verkliga måttet i nanosekunder, det kommer ta tid för folk att tänka om att lägre är bättre, men kan man tänka rätt gällande nanometer i GPU-tillverkning, så borde inte nanosekunder vara ett svårare mått att förstå.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Upplevde 120FPS fsr3 och 60FPS native precis likadant i Forspoken demot. FSR3 slog ju av VRR, åtminstone uppdaterar min skärm inte korrekt, så spelet upplevs ryckigt. I största allmänhet upplever jag inte alls det flyt som jag hade förväntat mig. Antar att det inte finns mycket mer att göra med ett Nvidia-kort. Att det dessutom måste kombineras med FSR-uppskalning och inte DLSS är ju ett riktigt älende och ser uruselt ut.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Ingen direkt trevlig upplevelse. En hel del microstutters. Ser att både gpu och cpu usage är ganska låg. Räknar med en stor patch ganska snart.

Skrivet av Karate Taco:

Upplevde 120FPS fsr3 och 60FPS native precis likadant i Forspoken demot. FSR3 slog ju av VRR, åtminstone uppdaterar min skärm inte korrekt, så spelet upplevs ryckigt. I största allmänhet upplever jag inte alls det flyt som jag hade förväntat mig.

V-sync måste på för att FSR FG ska fungera bra. Har ni det?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk

Låtsaspixlar x Låtsaspixlar = ?

Permalänk
Discokungen
Skrivet av bopp:

Skulle gissa att han syftar på AFMF (AMD Fluid Motion Frames) och inte FSR 3. AFMF görs genom drivrutinen, vilket inte är lika bra, men det funkar i gengäld i alla DX 11 & 12-spel. Släpptes som en "tech preview"-drivrutin de vill ha feedback på, och då enbart för RX 7000-serien. Officiellt ska AFMF inte komma förrän nästa år.
Adrenalin Edition Preview Driver for AMD Fluid Motion Frames

Drivrutinen innehåller även en del andra nyheter som AMD Smart Access Video, och inspelning i 120 fps: https://www.youtube.com/watch?v=p-_nrSDLIKc&t=630s

Ja precis. Det verkar onekligen vara ganska rörigt med termer och tekniker hit och dit, tänkte bara att det ingick i FSR. Tack för ett väldigt bra förtydligande! Får väl se när FSR 3 kommer till Starfield och Cyberpunk då.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

V-sync måste på för att FSR FG ska fungera bra. Har ni det?

Jo, absolut. Även testat mer FPS cap och tvingad reflex via special K. Vsync ger avskyvärt mycket mer input lag med fsr fg, dock, så personligen ser jag ingen som helst usecase för detta, speciellt när det upplevda flytet är janky och har hög inputlatens. Om VRR fungerade skulle det förmodligen förbättra upplevelsen, men latensen är ju det större problemet. Om problemen är begränsade till Forspoken vet jag inte då jag inte äger Immortals.

Men jag hade hoppats att detta skulle vara ”räddningen” för min last-gen GPU, dvs ett bra sätt att spela mer krävande titlar på ett 3000-seriens kort utan dlss fg men tyvärr verkar det inte alls vara det. Att sedan tvingas använda FSR-uppskalning är förskräckligt. Hysterin kring avsaknaden av det i Starfield och DLSS-moddarnas popularitet bör vara en tydlig indikation på hur pass undermålig den upplevelsen är.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer