Permalänk

Fråga angående chatbox

Hej!
Jag håller på att bygga en minimal, enkel liten chatbox som en extra feature till en ios app.
Tanken är att man ska få skriva in sitt nickname i en textbox och sen kan man skicka ett valfritt meddelande som visas för alla andra användare. Endast de 20 senaste meddelandena från olika användare ska visas i rutan och that's it (tänk er en IRC chatt fast ännu enklare).
Har kommit en bra bit med hjälp av Node.js, sockets och Javascript. Jag har byggt en liten Node-service som helt enkelt lagrar de senaste 20 meddelandena i en array i minnet på servern.
Men, nu när det börjar närmar sig release så undrar jag om denna lilla funktion är tillåten att ha i en iOS app, eller sätter GDPR stopp för det bara för att servern mellanlagrar de 20 senaste meddelandena?

Behöver jag ha någon godkännande text/checkbox eller liknande för GDPR eller vad är det värsta som kan hända?

Vad pratar vi om för skadestånd om man skulle missa en sådan punkt? Blir man varnad först eller hur fungerar det?

Vore rätt skönt att slippa en extra checkbox men vill ändå vara på den säkra sidan.

Tack på förhand,

Permalänk
Hedersmedlem

Nu killgissar jag mest, men tänker att jag kan bidra med lite bra frågor. Ingen aning om GDPR, men en grej du bör tänka på är att du behöver ha ett sätt att moderera chatten och ta bort skadliga inlägg, t.ex. om någon skriver något fult i chatten eller liknande. Det kan också påverka om appen är godkänd för barn, t.ex.

Vad gör du om någon postar en länk till spam eller malware, eller skriver något hatiskt i chatten? Går det att anmäla det? Vem övervakar och tar bort?

Permalänk
Medlem

Jag killgissar också lite, men det värsta som händer är antagligen att någon myndighet hotar dig med vite om du inte åtgärdar problemet inom en viss tid. Och sannolikheten att det händer inom det närmaste är helt obefintlig, särskilt om du bara är en liten hobbyutvecklare (jobbar du på ett storföretag tror jag nog du hade kontaktat jurister istället för att fråga på Sweclockers?).

Typ varenda website som existerar i hela världen bryter redan mot GDPR och det är i princip ingen som bryr sig. Inte ens myndigheternas egna siter är ok.

Permalänk

Tack för svaren! (Jobbar inte mot något företag utan detta är endast ett litet hobbyprojekt)
Grundtanken är att den ska fungera precis som den här chatten: http://websdr.ewi.utwente.nl:8901/ (Klicka på Chatbox) och att man ska kunna diskutera väder och vind.
Precis som chatten ovan så skulle den vara helt omodererad och endast innehålla text och med hjälp av regex göra att man inte kan posta länkar (http/www etc.).
Men det kanske är en döfödd idé då Apple sannolikt inte skulle godkänna den då den inte modereras över huvudtaget?

Hade inte tänkt att det skulle gå att anmäla inlägg utan att det skulle vara sån pass fart på den att eventuell spam försvinner av sig självt efter 20 nya meddelanden.

Men vad tror ni? Kanske lika bra att skrota idén innan man har lagt för mycket tid på det?

Tack på förhand,

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gruvstollen:

Tack för svaren! (Jobbar inte mot något företag utan detta är endast ett litet hobbyprojekt)
Grundtanken är att den ska fungera precis som den här chatten: http://websdr.ewi.utwente.nl:8901/ (Klicka på Chatbox) och att man ska kunna diskutera väder och vind.
Precis som chatten ovan så skulle den vara helt omodererad och endast innehålla text och med hjälp av regex göra att man inte kan posta länkar (http/www etc.).
Men det kanske är en döfödd idé då Apple sannolikt inte skulle godkänna den då den inte modereras över huvudtaget?

Hade inte tänkt att det skulle gå att anmäla inlägg utan att det skulle vara sån pass fart på den att eventuell spam försvinner av sig självt efter 20 nya meddelanden.

Men vad tror ni? Kanske lika bra att skrota idén innan man har lagt för mycket tid på det?

Tack på förhand,

Ja, jag tror det. Du nämner Apple, och att du vill ha appen i Apples App Store, då hittar jag detta direkt:

1.2 User-Generated Content

Apps with user-generated content present particular challenges, ranging from intellectual property infringement to anonymous bullying. To prevent abuse, apps with user-generated content or social networking services must include:

• A method for filtering objectionable material from being posted to the app

• A mechanism to report offensive content and timely responses to concerns

• The ability to block abusive users from the service

• Published contact information so users can easily reach you

Om du inte känner att du har lust att bygga allt ovan så tror jag att du bör skippa den där idén med en chattruta.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Ja, jag tror det. Du nämner Apple, och att du vill ha appen i Apples App Store, då hittar jag detta direkt:

1.2 User-Generated Content

Apps with user-generated content present particular challenges, ranging from intellectual property infringement to anonymous bullying. To prevent abuse, apps with user-generated content or social networking services must include:

• A method for filtering objectionable material from being posted to the app

• A mechanism to report offensive content and timely responses to concerns

• The ability to block abusive users from the service

• Published contact information so users can easily reach you

Om du inte känner att du har lust att bygga allt ovan så tror jag att du bör skippa den där idén med en chattruta.

Tack! Ja, det där var ju spot on.

Men, det som slår mig nu är att det finns rena IRC klienter som appar i App Store (eg https://apps.apple.com/se/app/turboirc)

Så vitt jag kan se så har de inga funktioner för att rapportera innehåll och dyl. trots att vad som helst kan skrivas i chattarna. Hur kan de ha blivit godkända tros?