i5 13400F vs Ryzen 5 5600X vs Ryzen 7 7700

Permalänk
Medlem

i5 13400F vs Ryzen 5 5600X vs Ryzen 7 7700

Hej,

Jag står och hovrar över köpknappen och väljer mellan de tre ovanstående.

Behöver även köpa moderkort, och om jag går på DDR5 även minnen.

Håller mig gärna runt 5000 kronor, men med viss flexibilitet.

Vad är egentligen värt? Köpa i5an och DDR4? Eller köpa ett DDR5-kort för den nu? Eller senare? Jag är lite lost.

Spelar mest CS2 och ibland MS Flight Sim. Jag vill mest ha en "allrounduppgradering". Har ett RTX 3060 idag.

Tack för hjälp!

Permalänk
Medlem

La tråden i fel kategori, handlar naturligtvis om stationär.

Permalänk
Medlem

13400F med DDR4 för mest bang for the buck.
7700 med DDR5 för framtidsäkerhet och möjlighet till enklare uppgradering. Kanske blir billigare i längden? svårt att säga.

AM4/5600X tycker jag inte man ska köpa idag.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

För iallafall CS2 är R5 5600 (ej X) mest prestanda för pengarna. 5600 och 5600x är närmast identisk, köp den billigare om valet står mellan dom två.
CS2, siffror kanske inte är aktuella så länge då de verkar uppdatera spelet oerhört frekvent.

Dold text

i5 13400F har mer prestanda om du använder alla trådar. Så den blir lite mer "allround" på sätt och vis. Men den lider av samma problem som valet av R5 5600, du måste i framtiden byta moderkort om du vill ha nyare arkitektur för det enda alternativet blir fler kärnor och GHz.

7700 är lite väl dyr. Så kanske en 7600 vore bäst? Inte så mycket dyrare än i5an men snabbare särskilt i CS2 och uppgraderingsmöjligheten finns kvar.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT | OLED G6 G60SD

Permalänk
Medlem

Tack för era svar. Tror jag kommer gå på i5an och satsa på att uppgradera GPU istället framöver - jag tror det skulle ge mig mest prestanda överlag att gå den vägen. Eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

i5 13400F har mer prestanda om du använder alla trådar. Så den blir lite mer "allround" på sätt och vis. Men den lider av samma problem som valet av R5 5600, du måste i framtiden byta moderkort om du vill ha nyare arkitektur för det enda alternativet blir fler kärnor och GHz.

Skulle ju kunna köra den med en DDR5-plattform direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Tack för era svar. Tror jag kommer gå på i5an och satsa på att uppgradera GPU istället framöver - jag tror det skulle ge mig mest prestanda överlag att gå den vägen. Eller?

På måndag nästa vecka bör vi få mer info om 14000-serien som snart har release. Kanske inte om just i5 14400F initialt men det borde också komma snart. Jag hade väntat liiiite till

Edit. Såg nu att det tidigare var ett kvartals skillnad i release mellan toppsegment och budget. Gör de likadant blir det ingen i5 14400F förrän i januari.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Viking
Skrivet av izzie:

i5:an verkade ju ganska kass i CS2. Jag hade inte valt den efter att ha sett benchmarken från GN.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem

Om det någonting iaf jag har lärt mig under årens lopp så är det väldigt sällan man uppgraderar inom plattformen. Att lägga ut massa extra pengar för det ska vara framtidssäkert är ofta att kasta pengar i sjön. När man väl uppgraderar brukar man åka på att få byta ut det mesta ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Om det någonting iaf jag har lärt mig under årens lopp så är det väldigt sällan man uppgraderar inom plattformen. Att lägga ut massa extra pengar för det ska vara framtidssäkert är ofta att kasta pengar i sjön. När man väl uppgraderar brukar man åka på att få byta ut det mesta ändå.

Jag upplever ändå att man kunde uppgradera rätt kraftigt från en Ryzen 1700x till en 5800x3d till exempel, vilket teoretiskt iaf bör stämma om man hoppar på första generationens AM5 CPU också Men jag vet såklart inte hur länge AM5 kommer hålla, men det lär bli längre än Intels generation iaf haha.

Visa signatur

SSUPD Meshroom D -- MPG B650 EDGE WIFI -- AMD Ryzen 7800X3D
NH-D12L -- Corsair Vengeance PRO 32GB 6000 MHz
Palit RTX 3080 ti deshroud 2xNF-A14 IPPC3000 -- Corsair SF750
Corsair Force MP510 1920 GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Jag är säkert lite av ett extremexempel men jag har på AM4 gått från en R5 1600 till en R5 3600 till en R5 5600x till nu strax här en R7 5800X3D så mitt perspektiv må vara vinklat. Men jag tycker många skriver de byter upp sig sen AM4, tidigare än så definitivt inte lika mycket.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT | OLED G6 G60SD

Permalänk
Viking
Skrivet av LPG:

För iallafall CS2 är R5 5600 (ej X) mest prestanda för pengarna. 5600 och 5600x är närmast identisk, köp den billigare om valet står mellan dom två.
CS2, siffror kanske inte är aktuella så länge då de verkar uppdatera spelet oerhört frekvent.

<Uppladdad bildlänk>

Dold text

7700 är lite väl dyr. Så kanske en 7600 vore bäst? Inte så mycket dyrare än i5an men snabbare särskilt i CS2 och uppgraderingsmöjligheten finns kvar.

Ser nu att GN inte använt fps_max 0 under testet. Default är fps_max 400 i CS. Så en 7600 eller 7700X kommer nästan garanterat prestera mycket bättre än en 5600 i CS2.

@izzie Därför kan det vara värt att överväga en 7600 istället.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeJoke:

Jag upplever ändå att man kunde uppgradera rätt kraftigt från en Ryzen 1700x till en 5800x3d till exempel, vilket teoretiskt iaf bör stämma om man hoppar på första generationens AM5 CPU också Men jag vet såklart inte hur länge AM5 kommer hålla, men det lär bli längre än Intels generation iaf haha.

Nja för mig har det aldrig blivit så. Visst går väl säkert att köpa en ny cpu eller något och byta ut. Fast efter några månader har det antagligen kommit ut några nya styrkretsar, minneshastigheten har skruvats upp osv.

Det jag brukar uppgradera är isf hårddisk och kanske en extra minnesticka.

Att byta ut enstaka komponenter blir bara att det kommer bli flaskhalsar på andra ställen. Sedan är klart vill man lägga ut massa tusenlappar för lite extra kräm så är det ju upp till var och en.

Mitt tips är att köpa det du har behov av just för tillfället och är mest prisvärdast.