Billigare laptop för mindre tungrodda spel

Permalänk

Billigare laptop för mindre tungrodda spel

Hej!
Jag försökte titta igenom forumet efter liknande poster men hittade inget som jag uppfattade som riktigt pricksäkert.

Av olika anledningar har jag inte tillgång till min stationära speldator på några månader och spelsuget börjar komma, varpå jag överväger en laptop för en kortare tid.

Jag har andra stora utgifter som står för dörren (läs "husrenovering") och är inte så ekonomiskt fri som jag hade önskat.

Så till frågan:

Är det realistiskt att tänka att jag kan få tag på en ok laptop med en budget på 5 000-6 000 kr?

På laptopen har jag inga höga krav, skulle uppskatta 30 fps och inställningar som kanske kan ligga på medium, low på vissa tyngre inställningar?

Spelen som önskas spela är singelplayerspel, framförallt:

Divinity Original Sin 2
Baldurs gate 3

Eventuellt City skylines 1.

stavar som en kratta på mobilen.
Permalänk
Medlem

Skulle nog kolla efter en begagnad laptop med typ 1660 Ti eller 3050/3060 eller liknande för det priset. Svårt att få tag på en ny med "externt" grafikkort.
Bästa nya laptops i den prisklassen är nog med Ryzen 5 gen 5, typ 5500U, de har hyffsad grafikdel, men osäkert om de klarar de där spelen, beror väl på vad man har för krav. Man måste nog upp i 7-8000 för en med externt grafikkort.

Permalänk

Tack, uppskattat svar!