Drivrutiner avinstallerar sig själv

Permalänk
Medlem

Drivrutiner avinstallerar sig själv

Hej.
Har datorn i sign med amd 5700xt.
Drivrutinerna avinstallerar sig själv. Eller crachar. Så måstes installeras igen. Spelar enbart Wow Wolkt just nu.
4e gången nu i år detta händer.
Vad beror detta på ?
Temps är under kontroll.
Just minnen på grafikkortet som körs i 100% alltid pga 144hz skärm. Verkar vara ett vanligt probelm när man googlar.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem

Har du prova äldre drivrutiner se om det hjälper?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Varje gång detta har hänt så har jag Installerat nya drivrutiner. Eller installerat om hela Adrenalin programmet. Så har det fungerat 2 månader utan problem. Sen samma kula igen. Så blir nyare version för varje gång.
Men nej, inte prövat att back tracka.
Har inget virus skydd igång som skulle kunna spöka.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem

Windows Update som ställer till det?
Jag har hört något om att Windows vill installera sina egna drivrutiner ... har inte haft det problemet än (kör mest Linux).

Bland flera forumstrådar jag hittat på gåggel-sök:
https://community.amd.com/t5/drivers-software/windows-update-...

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk

Har försökt många gånger men problemet är att Windows eller något annat säkerhetsprogram eller antivirusprogram uppdaterade dessa drivrutiner automatiskt

Visa signatur

Tack vare mina sony hörlurar har jag på ett bekvämt och säkert sätt fått uppleva många kvalitetsljud och ljudupplevelser. Jag älskar fortfarande mine Sony hörlurar och försöker att alltid släpa med mig dem när jag reser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arghuleh:

Windows Update som ställer till det?
Jag har hört något om att Windows vill installera sina egna drivrutiner ... har inte haft det problemet än (kör mest Linux).

Bland flera forumstrådar jag hittat på gåggel-sök:
https://community.amd.com/t5/drivers-software/windows-update-...

Finns en inställning för om man vill att drivrutiner ska uppdateras via Windows Update. Däremot avinstalleras inte drivrutiner utan att sedan installera en nyare version.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Update:
Den strulade med det igår fredag. Att datorn frös när det försökte uppdatera i bakgrunden med jag spelade wow Wolkt classic.
Idag lördag så frös spelet(datorn) igen. Ingen respons ifrån datorn i 20sec, inget ljud ifrån wow. Varken ctrl+shift+esc, eller ctrl+alt+delete fick mig någonstans.
Den hoppade den igång, och allt fungerade. Dock stängdes Discord av sig.
Har stängt av windows update nu efter allt blev uppdaterat, och uppdaterade till senaste Amd drivers.

Detta har hänt er par gånger sedan tidigare post i augusti. Temps är mycket fina fortfarande.

Vet ej vad detta beror på.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem

Säker du stängt av denna?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tawen:

Update:
Den strulade med det igår fredag. Att datorn frös när det försökte uppdatera i bakgrunden med jag spelade wow Wolkt classic.
Idag lördag så frös spelet(datorn) igen. Ingen respons ifrån datorn i 20sec, inget ljud ifrån wow. Varken ctrl+shift+esc, eller ctrl+alt+delete fick mig någonstans.
Den hoppade den igång, och allt fungerade. Dock stängdes Discord av sig.
Har stängt av windows update nu efter allt blev uppdaterat, och uppdaterade till senaste Amd drivers.

Detta har hänt er par gånger sedan tidigare post i augusti. Temps är mycket fina fortfarande.

Vet ej vad detta beror på.

Har du testat en clean install?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Står det nåt i windows "loggboken" vad den gör? Andra loggar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Säker du stängt av denna?

<Uppladdad bildlänk>

Yes. Det var i klickad som du hade,

Skrivet av Swedishchef_90:

Har du testat en clean install?

nej. Det jag ju fatiskt inte. Det kan säkert lösa det. Goggling på amdwddmg nedan nämnde också slitet os.

Skrivet av Heliopause:

Står det nåt i windows "loggboken" vad den gör? Andra loggar?

Inte vad jag kan se. Det jag kunde härleda till Var Händelse display 4101. Grafikdrivrutinen amdwddmg slutade svara och har återställts.
Googlade lite på det, någon tror det är minnen. Ska pröva lite memtest. Återkommer

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem

Måste vara något fel med windows update då för den ska inte installera drivrutiner om den är avstängd. Jag hade precis samma problem som dig efter jag byggde min nya HTPC i vintras, tills jag stängde av att WU skulle installera drivrutiner. Efter det gick det problemfritt.

Kanske är så att det måste till en ominstallation.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Att grafikdrivrutinen slutar svara verkar kunna komma för nästan vilken anledning som helst, kortet sitter dåligt isatt i sockeln, grafikkortet är defekt, det får ostabil strömmatning, nåt överhettar, biosinställningar som påverkar, fel på lagringsmedia, fel på minnen, det har kommit in skadekod, osv. Liknande kan hända nvidiakort, men då är det en nvldm...nånting.. den klagar på.

Stäng av datorn, ur med elsladden ur vägguttaget. Jacka ur grafikkortet, sätt i det igen. Kan eventuellt göra skillnad. Kolla samtidigt strömkontakterna till grafikkortet att det inte är glapp eller ser bränt ut, kolla även ändarna som är kopplade till modulärt nätagg. Är dator och monitor kopplade till ojordade uttag? Ibland är det så enkelt.

Ominstall av windows ger ju automatiskt en ny drivrutinsinstallation och ev.skadekod eller annat som stör borde falla ur, så kanske det är lösningen.

Därefter felsök av grafikkort, nätagg, minnen, moderkort, lagringsmedia mm, om inget av ovan hjälper.

Permalänk
Medlem

Inget minnesfel funna efter 4/4 med memtest, eller via windows diagnostik för minnen.
Tagit i/ur grafikkort med sina PCI-E sladdad. Inga kraschar än senaste veckan.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |