Sony HT-A9 + SA-SW5 Trådlöst 4.1.4-system - Hindra mig från att köpa det!

Permalänk
Medlem

Sony HT-A9 + SA-SW5 Trådlöst 4.1.4-system - Hindra mig från att köpa det!

Hej,

Efter inköpet av ny TV, en LG C3 77" så dök nästa uppgraderingsdjävul upp på axeln, nämligen den för ljud och surround!

Har en gammal iPod Hi-Fi (minns ni den?) kopplad via optiskt ljud och den är förvisso riktigt högljudd om man vill men helt antik för moderna format såsom Atmos och andra högupplösta ljudformat. Saknar självklart HDMI också.

Jag bor i en 1,5:a så utrymmet är klar begränsat, därav detta intresse.

Tidigare varit skeptisk till trådlöst ljud men desto mer jag läser på och tittar på Youtube-recensioner kring Sonys HT-A9 system, desto mer intresserad blir jag.

Pros:

- Fristående högtalare som endast kräver ström. Ingen separat förstärkare (förutom huben) eller kabeldragning krävs

- Förmåga att skapa "riktigt" surround, iaf jämfört med en soundbar

- Brett stöd för i princip alla högupplösta ljudformat inkl. DTS-MA/HD, DTS:X och självklart Dolby Atmos

- C3:an har givetvis eARC och full support för 4K/120Hz så bör vara en bra match!

Cons:

- Halvdyrt system plus att ingen subwoofer ingår. Att komplettera med en SA-SW5 verkar i princip vara ett krav för att få rätt drag, bas och djup i ljudet. Bara den kostar 7000kr löst 😲

- Trådlöst ljud är trådlöst ljud

- Ingen "true" centerkanal (Och jag har som sagt ingen Sony TV som verkar kunna agera det beroende på modell)

Jag kommer nog oavsett att invänta Black Friday för att hitta en bra deal så ingen superpanik.

Just nu kostar enbart HT-A9 cirka 18k som billigast och suben 7k, dvs runt 25k. Kommer gärna ner några tusenlappar till om möjligt.

Medveten om att det finns ytterligare en mindre och billigare sub, Sony SA-SW3 men i princip alla recensenter säger att man bör gå för SW5 då det skiljer så pass lite i pris.

Sony HT-A9:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5855446

Sony SA-SW5:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5852678

Missar jag något? Är det någon här på forumet som äger detta system och kan dela lite feedback och insikt?
Om ja, nöjd? Eller ångrar ni er?

Stort tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Haha, hindra dig? Nä men det verkar väl vara ett kompetent system? Känns som det hamnar lite mitt emellan ett konventionellt och soundbar. Har inte hört det själv men skulle gärna lyssna. Skulle faktiskt kunna tänka mig själv att köra ett fristående separat system till min nuvarande de stereo med sådana här aktiva små högtalare för film.
Bästa är väl att köpa och testa hemma?

Det man bör ha i åtanke är kanske att Dolby Atmos är ett populärt säljargument. Visst om du spelar blu-ray med Dolby TrueHD Atmos och minst 4 takmonterade högtalare så är det grymt (ibland, det beror lite på hur det är mixat också). Men glöm Dolby Atmos till Netflix och liknande. I mitt förra system med atmoshögtalare trodde jag först att jag kopplat fel när jag testade olika atmos-spår på Netflix.

25k är inte gratis men du slipper lägga pengar på en receiver så för ett komplett system skulle jag inte säga att det är jättedyrt.

Förutom att du knappast kommer få Atmos ljud så är väl avsaknaden av Center den andra nackdelen. Min 2-kanals stereo klarar att centrera tal alldeles utmärkt men så är det inte med alla högtalare. Det är bara att testa att se.
Det är ju en snygg lösning som inte verkar så känslig för placering heller

Återkom gärna om du testar, jag är själv lite nyfiken.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Haha, hindra dig? Nä men det verkar väl vara ett kompetent system? Känns som det hamnar lite mitt emellan ett konventionellt och soundbar. Har inte hört det själv men skulle gärna lyssna. Skulle faktiskt kunna tänka mig själv att köra ett fristående separat system till min nuvarande de stereo med sådana här aktiva små högtalare för film.
Bästa är väl att köpa och testa hemma?

Det man bör ha i åtanke är kanske att Dolby Atmos är ett populärt säljargument. Visst om du spelar blu-ray med Dolby TrueHD Atmos och minst 4 takmonterade högtalare så är det grymt (ibland, det beror lite på hur det är mixat också). Men glöm Dolby Atmos till Netflix och liknande. I mitt förra system med atmoshögtalare trodde jag först att jag kopplat fel när jag testade olika atmos-spår på Netflix.

25k är inte gratis men du slipper lägga pengar på en receiver så för ett komplett system skulle jag inte säga att det är jättedyrt.

Förutom att du knappast kommer få Atmos ljud så är väl avsaknaden av Center den andra nackdelen. Min 2-kanals stereo klarar att centrera tal alldeles utmärkt men så är det inte med alla högtalare. Det är bara att testa att se.
Det är ju en snygg lösning som inte verkar så känslig för placering heller

Återkom gärna om du testar, jag är själv lite nyfiken.

Tack för inspel och feedback!

Helt med på vad du menar med Dolby Atmos från Netflix etc. Det är en lossy och komprimerad ljudström

Dessbättre har jag en hyfsad Blu-Ray samling och kommer även börja bygga upp dito med 4K-filmer så bör inte vara ett större problem

25k är en del pengar ja och någon slags smärtgräns går runt 20k kanske men får se om det dyker upp någon smarrig rea runt BF (eller tidigare!)

Permalänk
Medlem

Kom ihåg att 17990 är rätt bra pris! Normalpriset har ju legat på 22k. Så om jag var du hade jag slagit till direkt! Själva valde jag dock Sonos Arc + Era 300 + Sonos Sub (Gen 3) då jag tycker att det ser bättre ut (viktigt då man behöver övertyga sambon!). Ifall du har en Sony TV som stöder HT-A9 får du ju också en riktigt Center channel och inte bara en virtuell sådan.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Kom ihåg att 17990 är rätt bra pris! Normalpriset har ju legat på 22k. Så om jag var du hade jag slagit till direkt! Själva valde jag dock Sonos Arc + Era 300 + Sonos Sub (Gen 3) då jag tycker att det ser bättre ut (viktigt då man behöver övertyga sambon!). Ifall du har en Sony TV som stöder HT-A9 får du ju också en riktigt Center channel och inte bara en virtuell sådan.

Ja, verkar vara ett "OK" pris trots allt, tål att funderas på!

Mitt stora problem med Sonos (Förutom att det är lite av en livsstilsprodukt) är att det inte finns stöd för högupplösta DTS-format, dvs DTS-HD och DTS:X. Lite girigt att snåla in på det för det är bara en ovilja att inte vilja pröjsa licenskostnad.

Nu fick Sonos förvisso vanligt DTS-stöd ganska nyligen men förstår inte varför man inte fick hela vägen?

WAF (Wife acceptance / approval factor) ska aldrig underskattas, helt rätt

Har som sagt ingen Sony TV så den dörren är stängd. Hade varit toppen om man även kunnat köpa någon fristående liten högtalare / center och lägga till!

Permalänk
Medlem

Är det inte de högtalarna som LTT Linus hade problem med att de störde ut deras WiFi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Är det inte de högtalarna som LTT Linus hade problem med att de störde ut deras WiFi?

Hehe, vad LTT gör och inte gör tar jag med en stor portion salt, speciellt efter den senaste månadens debacle.

Eftersom det är trådlöst så bör man självklart ha goda förutsättningar och ett bra nätverk för det, absolut. Men inte läst eller hört att detta skulle varit ett generellt problem med produkten nej.

Permalänk
Medlem

Happ, nu blev det att slå till på erbjudandet från Power och Samsung Q995C (Q990C). Svårslaget med 8888:- plus förhoppningsvis en bra bonusprodukt som man ev. behåller eller kan sälja för ännu bättre deal.

Nåväl, svårt att motivera 18k + 4k för Subwoofern (SW5) som alla recensenter säger att man bör ha för att göra systemet rättvist.
Vem vet, kanske kommer det erbjudanden på BF men oavsett svårmatchat från Power.

Jag kan leva med att Q995C saknar HDMI-stöd för 4k@120Hz, det får min TV sköta via eARC.

Jag kommer fortsätta hålla ett öga mot Sony och denna serie. Vem vet, i framtiden så kanske det kommer en HT-A10.
Ett önskemål skulle vara en dedikerad centerhögtalare / soundbar för det.