Fråga ang. kompabilitet mellan moderkort och ram

Permalänk
Medlem

Fråga ang. kompabilitet mellan moderkort och ram

Hej!

Jag undrar om någon annan som lyckades köpa Corsair minnen från Inets senaste Megaklick har lyckats hitta ett passande moderkort? Jag har tittat på flera men ingen har dessa minnen på sin QVL lista.

Handlar om dessa minnen: CMT32GX5M2D6000Z36

All hjälp uppskattas!

Permalänk
Medlem

Det ser ut att vara relativt nya minnen, så tillverkarna har troligtvis inte hunnit lägga in dem i QVL-listorna än (många brukar inte bry sig om att uppdatera dem heller). Men att något minne inte finns med i QVL-listorna innebär inte att de inte är kompatibla, det innebär endast att tillverkarna inte själva testat dem.

Permalänk
Medlem

Men är det värt ta risken och prova minnen eller bättre att skicka tillbaka och köpa QVL minnen? =/

Permalänk
Medlem

Jag har byggt flertalet datorer genom åren och har aldrig brytt mig om att ens titta på QVL listorna.

Antingen så funkar det eller så funkar det inte. I de fåtal fall det inte har funkat så har jag skickat tillbaka minnena och fått andra som har funkat, men huruvida det berodde på att det var fel på minnena eller om det var problem med kompabilliteten mellan moderkort/cpu/minnen låter jag vara osagt.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34