Permalänk
Medlem

Vad innebär Telia Öppen fiber?

Ska flytta men huset har inte fiber. Dock ska Telia ta beställningar till hösten för deras Öppna Fiber. Vad innebär det egentligen? Kan jag fortfarande välja vilken fiber leverantör jag vill eller blir jag låst till Telia?

Permalänk
Medlem

Öppen Fiber är ett öppet fibernät, det vill säga ett nät som är öppet för fler operatörer än Telia att erbjuda bredband, tv och telefoni i.

https://www.bredbandswebben.se/start/

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Öppen Fiber är ett öppet fibernät, det vill säga ett nät som är öppet för fler operatörer än Telia att erbjuda bredband, tv och telefoni i.

https://www.bredbandswebben.se/start/

Grymt, det låter ju bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Grymt, det låter ju bra.

Räkna dock med att "ta beställningar" är exakt vad det låter som och inget annat. Det kommer inte vara fiber inkopplat i villan 1år senare. Kanske inte heller 5 år senare. Eller 8 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Grymt, det låter ju bra.

Det låter bra i teorin. Det tråkiga är när det blir problem. Väljer du Bahnhof t.ex eller annan leverantör och får problem så är det leverantören du kontaktar. Bahnhof i det fallet. Dom i sin tur gör sedan en felanmälan till TÖF som skickar ut en tekniker eller skickar ärendet till deras 2nd line. Av egen erfarenhet så är det oftast längre hanteringstider på grund av alla steg. Gäller inte bara telias öppna fiber utan alla stadsnät. Jag föredrar stängt nät och inhouse support. Men man tar ju det som man kan få tyvärr.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

Räkna dock med att "ta beställningar" är exakt vad det låter som och inget annat. Det kommer inte vara fiber inkopplat i villan 1år senare. Kanske inte heller 5 år senare. Eller 8 år.

Jag vet att det kan ta tid. I nuvarande hus tog det ca 6 månader efter beställning men då fanns det inte grävt till gatan som det gör här.

Skrivet av Maskaren:

Det låter bra i teorin. Det tråkiga är när det blir problem. Väljer du Bahnhof t.ex eller annan leverantör och får problem så är det leverantören du kontaktar. Bahnhof i det fallet. Dom i sin tur gör sedan en felanmälan till TÖF som skickar ut en tekniker eller skickar ärendet till deras 2nd line. Av egen erfarenhet så är det oftast längre hanteringstider på grund av alla steg. Gäller inte bara telias öppna fiber utan alla stadsnät. Jag föredrar stängt nät och inhouse support. Men man tar ju det som man kan få tyvärr.

Ja okej men det är ingen skillnad från andra stadsnät då. Har stadsnät idag och har inte haft ett enda problem sedan det kopplades in för 6 år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ja okej men det är ingen skillnad från andra stadsnät då. Har stadsnät idag och har inte haft ett enda problem sedan det kopplades in för 6 år sedan.

Nej, precis. Det är ju väldigt smidigt när det inte är några problem. Men förvänta dig ingen expressfart om du får problem.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

Fått installert idag. Inte vidare snyggt. Varför är det uppdelat i två lådor? I vår förra bostad med stadsnät gick fiber och omvandlare i samma box.

Permalänk
Medlem

Mest troligen för att enklare kunna byta ut CPE (mediaomvandlaren, den aktiv hårdvaran till vänster) vid behov.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Fått installert idag. Inte vidare snyggt. Varför är det uppdelat i två lådor? I vår förra bostad med stadsnät gick fiber och omvandlare i samma box. <Uppladdad bildlänk>

bara ställa en pall eller ett bord framför

Permalänk
Medlem
Skrivet av phanto:

bara ställa en pall eller ett bord framför

Ja jag tänkte eventuellt bygga in det, nån slags hylla med framsida så man kan lyfta av och på vid behov. Får se, uppdaterar tråden om nåt år. 🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Fått installert idag. Inte vidare snyggt. Varför är det uppdelat i två lådor? I vår förra bostad med stadsnät gick fiber och omvandlare i samma box. <Uppladdad bildlänk>

En fibertray till exempelvis CTS sitter bakom lådan, i övrigt är det ju fortfarande en monteringsdel och en mediaomvandlardel.

De ska numera installera fiberuttag, det blir bara problem om de behöver göra service annars, om Bahnhof vill hyra fibern för att ge dig 10 Gbit/s o.s.v. Om någon vill flytta på mediaomvandlaren exempelvis så behövs bara en villapatch. Alla tekniker och installatörer kan inte svetsa fiber så fort de behöver göra något och då blir det återbesök.

Din installation ser riktigt bra ut. Fibertray är lite "overkill" när man kör patch, men det hindrar folk från att peta på fiberkabel/SFP eller från att koppla in till WAN/EXT1 som sitter bredvid SFPn (denna omvandlare kan även användas när du bara har inkommande nätverksuttag som tjänstefördelare) istället för att koppla i LAN.

Permalänk
Medlem

Varför monterade dom den på höjden, den borde vridas 90 grader år rätt håll tycker jag. Kanske inte finns plats? Anledningen till att det är två plastlådor (om man ser det så) är att den ena kan du öppna. Där finns ihoprullat en del fiberkabel med kontakt som pluggas in i konverteraren samt strömmatningen. Jag antar att det är för att man enklare ska kunna byta ut om det blir trasigt eller helt byta utrustning då man har en bunt extra fiber att ta av om man monterar en ny låda. Man slipper svetsa fiberkabeln och det bör vara ganska enkelt för tekniker att åtgärda fel förutom om fiberkabeln knäckts, är skadad eller fiberkontakten skadats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Varför monterade dom den på höjden, den borde vridas 90 grader år rätt håll tycker jag.

Få plats med kablar?

Permalänk
Medlem

@Petterk vet inte, ser tokigt ut. Tror inte dom brukar monteras på det sättet men det kanske är som du säger, kablar etc ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Varför monterade dom den på höjden, den borde vridas 90 grader år rätt håll tycker jag.

Jag har den monterad så här och det är väl en fördel då den ventilerar ut luft så. Å andra sidan hamnar ju texten inte vågrätt.

Permalänk
Avstängd

Dem borde iallafall monterat bägge dosorna i samma höjd, i överkant.

Hade sett bättre ut visuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@Petterk vet inte, ser tokigt ut. Tror inte dom brukar monteras på det sättet men det kanske är som du säger, kablar etc ?

De monteras definitivt vridna 90 grader också, samt upp och ner. Olika fibernätsägare har olika instruktioner, och instruktioner följs sällan.

I det här fallet är det ju varken lämpligt att trycka in den så du har kablarna mot hörnet eller mot fiberuttaget, visst kan du flytta upp den, men då hamnar den 70-80 cm upp på väggen.

Just fiberuttaget kan inte sitta var som helst, finns ju t.ex. stuprör i hörnen på hus även om detta kanske inte är i ett av hörnen, och måste vara åtkomligt både inifrån och utifrån. Finns el och radiatorrör i väggar som de också måste missa. Tycker det ser verkligen fackmannamässigt ut, ofta sitter de t.ex. för nära golvet så det är svårt att få in kablar eller just rakt mot ett hörn.