Uppgradera eller inte, 5800x3d/7800x3d

Permalänk
Medlem

Uppgradera eller inte, 5800x3d/7800x3d

Hej, har idag en ryzen 5 5600x parat med 3060 ti och 32GB DDR4.

Har funderingar på att uppgradera till AM5 plattformen eller stanna kvar och uppgradera cpu enbart. Om jag väljer 7800x3d så känns spontant 3060 ti lite trött för hänga med prestandan 7800x3d har möjlighet till. Jag spelar i stort sett endast BF 2042 i dagsläget.
Upplösning 1440p 144hz skärm.

Jag har isåfall tittat på ett 7800xt också eftersom jag begränsad till ~300mm längd på gpu i mitt meshify mini.

Hur hade ni resonerat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av g0pp3:

Hej, har idag en ryzen 5 5600x parat med 3060 ti och 32GB DDR4.

Har funderingar på att uppgradera till AM5 plattformen eller stanna kvar och uppgradera cpu enbart. Om jag väljer 7800x3d så känns spontant 3060 ti lite trött för hänga med prestandan 7800x3d har möjlighet till. Jag spelar i stort sett endast BF 2042 i dagsläget.
Upplösning 1440p 144hz skärm.

Jag har isåfall tittat på ett 7800xt också eftersom jag begränsad till ~300mm längd på gpu i mitt meshify mini.

Hur hade ni resonerat?

Har du prestandaproblem idag?
Hur mycket jobbar din GPU i procent?
Hur mycket jobbar dina CPUkärnor i procent, obs inte totalen av CPU?

Permalänk
Medlem

Cpu byte är inte värt det, ny gpu kommer hjälpa mest

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Har du prestandaproblem idag?
Hur mycket jobbar din GPU i procent?
Hur mycket jobbar dina CPUkärnor i procent, obs inte totalen av CPU?

Några prestanda problem har jag inte vad jag ser med mina ögon att de skulle lagga till osv. Lite mer fps hade kanske gjort de flöt på bättre med fps.
Gpu jobbar 99% mestadels.
Kärnorna har jag inte kollat hur de ligger till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av g0pp3:

Några prestanda problem har jag inte vad jag ser med mina ögon att de skulle lagga till osv. Lite mer fps hade kanske gjort de flöt på bättre med fps.
Gpu jobbar 99% mestadels.
Kärnorna har jag inte kollat hur de ligger till.

Om du inte har några prestandaproblem så sparar du dina pengar.
GPU jobbar i 100% och då verkar inte CPU begränsa den, men kolla gärna om någon av CPU-kärnorna ligger på 100% men troligtvis inte.
Svårt att rekommendera dig att gå till AM5 när du har ett bra bygge idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

GPU jobbar i 100% och då verkar inte CPU begränsa den, men kolla gärna om någon av CPU-kärnorna ligger på 100% men troligtvis inte.

Tack för svar.

De har du rätt i att man gör:)

Jag skall dubbelkolla hur varje kärna ligger men troligtvis inga problem.

Får avvakta ett tag till då

Ha det fint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Tja, eftersom EA har gjort så de inte går köra overlay på BF2042 just nu så fick jag tabba ur lite då och då för kolla hur cpun ligger i belastning. Ligger 85+% i snitt ungefär och de toppar även upp över 90 och nuddar 100% även. När jag kör i low inställningarna, när jag kör ultra så läggs mer belastning på gpun men då betydligt lägre fps.

Permalänk

Klart du ska fixa en 5800x3d, funkar väl med ditt mobo? blir billigt, och sedan när prisernas går ner på 3080 köper du ett begagnat.

Du kommer nog känna stor skillnad i stora fighter med många spelare.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none