Av Inets egna ihopplockade datorer, vilken ska man välja?

Permalänk
Medlem

Av Inets egna ihopplockade datorer, vilken ska man välja?

Hej. Är ute efter en stationär dator. Tror jag satsar på någon av Inets ihopplockade datorer. Men är osäker på vilken prisnivå som krävs för att klara av dessa spel utan problem...

Dead By Daylight
The texas chain massacre
Cities Skylines 2
Counter Strike 2

Sedan har jag några andra "krav" som kanske är möjliga på alla varianter? Två skärmar och minst 2TB SSD.

Inet har ju några varianter att välja mellan. Typ G10, G30, G50, G70 och G90. Vilken hade ni köpt?

Permalänk

Inet Taurus

Nu kan jag inte hjälpa dig med FPS eller max i lir, jag köpte en Inet Taurus för ca 12 år sedan, har varit helnöjd, väldigt tyst låda, sedan har man uppgraderat genom åren Gkort, nätagg. minne, och 13 TB HDD/SSD

Men sitter ännu på org modermodemet MSI P67A-C3 och en 2500K......ANTIK? nja inte ännu HAHAHA

EDIT
P67A c45 - B3

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Samuel_:

Inet har ju några varianter att välja mellan. Typ G10, G30, G50, G70 och G90. Vilken hade ni köpt?

Ingen.
Skräddarsy din dator och välj chassi och delar själv.
Inet bygger och levererar med samma garanti som sina egna system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Ingen.
Skräddarsy din dator och välj chassi och delar själv.
Inet bygger och levererar med samma garanti som sina egna system.

Fördelen bakom dessa färdigkomponerade är att man slipper tänka för mycket. Känns som en djungel att lära sig om alla komponenter. Vad som går ihop med vad. Skillnaden mellan i5 och i7 eller 4080 och 4090 säger mig inget.

Om inets datorbyggare är idiotsäker och vägrar (eller varnar) att lägga till komponenter, om delarna inte funkar ihop. Så är det kanske något man vågar sig på.

Ska undersöka iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Samuel_:

Fördelen bakom dessa färdigkomponerade är att man slipper tänka för mycket. Känns som en djungel att lära sig om alla komponenter. Vad som går ihop med vad. Skillnaden mellan i5 och i7 eller 4080 och 4090 säger mig inget.

Om inets datorbyggare är idiotsäker och vägrar (eller varnar) att lägga till komponenter, om delarna inte funkar ihop. Så är det kanske något man vågar sig på.

Ska undersöka iallafall.

Ja eller så säger du i en tråd vad du vill göra o säger budget så finns det medlemmar som kan mycket om hårdvara som kan plocka ihop en kundvagn åt dig. Så bygger inet åt dig.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Samuel_:

Fördelen bakom dessa färdigkomponerade är att man slipper tänka för mycket. Känns som en djungel att lära sig om alla komponenter. Vad som går ihop med vad. Skillnaden mellan i5 och i7 eller 4080 och 4090 säger mig inget.

Om inets datorbyggare är idiotsäker och vägrar (eller varnar) att lägga till komponenter, om delarna inte funkar ihop. Så är det kanske något man vågar sig på.

Ska undersöka iallafall.

Det är inga som helst problem att välja.
Här finns gott om folk som sätter ihop bästa datorn för dig.
Det viktiga är att ha en budget att gå efter då det påverkar nivån
på komponenterna.
15k? 25? 40?

Edit:
Här har du en.
Går lätt att speeda upp i både CPU och/eller GPU.

https://www.inet.se/datorbygge/b1431973/datorbygge

Permalänk
Medlem

Har haft svårt att bestämma en siffra eftersom jag inte riktigt förstår vad en dator för 30k kan prestera, jämfört med en för 50k. Men för enkelhetens skull kan vi sätta en gräns på 40 000:-. I den summan ska också en skärm på minst 27 tum ingå. Men att välja skärm är nog något även jag klarar av. Om inte ni råkar ha bra tips på bra skärmar till vettigt pris.

På prisjakt finns det Windows 11 licenser för bara någon hundring, medans Inet har sin för cirka 1500:-. Någon som vet fördelarna med att köpa Inets dyrare licens, förutom att Inet installerar Windows om man köper den därifrån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Samuel_:

Har haft svårt att bestämma en siffra eftersom jag inte riktigt förstår vad en dator för 30k kan prestera, jämfört med en för 50k.

Väldigt lite extra. Och det sagt som någon som tveklöst skulle valt 50k datorn alla dar i veckan

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Väldigt lite extra. Och det sagt som någon som tveklöst skulle valt 50k datorn alla dar i veckan

Okej. Så då bör min budget kanske sättas närmare 30k.
Det finns ingen vinning i att välja ett dyrare paket för att få datorn att vara mer framtidssäker? Kanske blir billigare att uppdatera datorn när det väl krävs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Samuel_:

Okej. Så då bör min budget kanske sättas närmare 30k.
Det finns ingen vinning i att välja ett dyrare paket för att få datorn att vara mer framtidssäker? Kanske blir billigare att uppdatera datorn när det väl krävs.

Vad din budget bör vara måste du nog komma fram till på egen hand men värdet per spenderad krona sjunker dramatiskt efter 30k, förmodligen även från 20k. Framtidssäker är en illusion som många lagt pengar på genom åren

Permalänk
Medlem

Ett maxat 30k bygge, det enda som kan göras bättre för gaming är ett 4090 istället.
https://www.inet.se/datorbygge/b1431977/30k

Måste det byggas snarast är den kylaren som Sumi hade ett bra val.
Windows licens via Inet har ingen direkt fördel nej, bättre köpa billig nyckel online.

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

*Datortips*

Enligt en sida så klarar inte grafikkortet de rekommenderade specsen. Köper denna dator nu för att min nuvarande inte kommer klara av Cities Skylines 2. Så därför vore det tragiskt om inte nya gör det heller. Vill att datorn ska klara spelet med råge.
Kanske "speeda up" betyder att den kommer klara av det i slutändan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Samuel_:

Enligt en sida så klarar inte grafikkortet de rekommenderade specsen. Köper denna dator nu för att min nuvarande inte kommer klara av Cities Skylines 2. Så därför vore det tragiskt om inte nya gör det heller. Vill att datorn ska klara spelet med råge.

Här har du lite mer "officiella" rekommenderade specs (från Steam).

Visa signatur

// i5 12400F, Gigabyte RX 6800, 2TB Kingston NV2 SSD, 32GB RAM, Lian Li 205M Mesh, 750W Seasonic PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusious:

*Datorbygge*

Ser att Ram-minnet är 32GB. Cities Skylines rekommenderade specs säger 16GB. Detta är för grundspelet. Kan tänka mig att expansions och mods gör att det krävs ännu mer RAM. Har också hört att spelets storlek på populationen påverkas av datorns prestanda. Vill också kunna spela spel i ena skärmen och i andra skärmen youtube eller datorprogram som excel. Det lär ju krävas lite mer ram där också.

Så frågan är om man kanske kan satsa på ännu mer RAM. Eller köper man minne helt i onödan?

Vilka produkter hade du valt om man hade dubblat RAM-minnet?
Samt dubblat SSD. För nu när man tänker efter, kan ju aldrig skada med för mycket av den varan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Samuel_:

Ser att Ram-minnet är 32GB. Cities Skylines rekommenderade specs säger 16GB. Detta är för grundspelet. Kan tänka mig att expansions och mods gör att det krävs ännu mer RAM. Har också hört att spelets storlek på populationen påverkas av datorns prestanda. Vill också kunna spela spel i ena skärmen och i andra skärmen youtube eller datorprogram som excel. Det lär ju krävas lite mer ram där också.

Så frågan är om man kanske kan satsa på ännu mer RAM. Eller köper man minne helt i onödan?

Vilka produkter hade du valt om man hade dubblat RAM-minnet?
Samt dubblat SSD. För nu när man tänker efter, kan ju aldrig skada med för mycket av den varan.

Beror på hur djupt du kan gräva i spenderbyxorna
RAM är billigt nu, behåller du datorn länge är det värt.
Har dock svårt att tro att 32GB inte skulle räcka.

Klart du kan komplettera med en 2TB SSD som är lite billigare och använda som lagringsdisk.
Vill du spara 1400kr på Windows köper du en nyckel på exempelvis Tradera för 100kr och lägger in licensnyckeln när du fått datorn.

Lägger du på ytterligare 10-15k på datorn nedan får du kanske 5% mer prestanda och då är det onödiga pengar.

https://www.inet.se/datorbygge/b1431983/datorbygge

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Samuel_:

Ser att Ram-minnet är 32GB. Cities Skylines rekommenderade specs säger 16GB. Detta är för grundspelet. Kan tänka mig att expansions och mods gör att det krävs ännu mer RAM. Har också hört att spelets storlek på populationen påverkas av datorns prestanda. Vill också kunna spela spel i ena skärmen och i andra skärmen youtube eller datorprogram som excel. Det lär ju krävas lite mer ram där också.

Så frågan är om man kanske kan satsa på ännu mer RAM. Eller köper man minne helt i onödan?

Vilka produkter hade du valt om man hade dubblat RAM-minnet?
Samt dubblat SSD. För nu när man tänker efter, kan ju aldrig skada med för mycket av den varan.

Finns nog inget spel + grundläggande program (surf/youtube/excel) som pressar mot 32GB idag (vad jag kan komma på). Får lägga till en process med bild/videoredigering för att det ska bli nervöst.
Så ja skulle personligen säga att det hade varit i onödan. Bättre vänta till den (möjliga) dag man behöver mer och köpa nya stickor då.

Samma med SSD. En 2TB räcker gott nu och priserna bör bara fortsätta neråt. Lätt att bara köpa till en extra i framtiden (typ den dag man använt halva disken).

Men ja annars se SUMIs bygge ovan, skulle väl varit något sådant.

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

*Datorbygge*

Fungerar detta chassi jag valt. Eller finns det några fördelar med den du valde utom priset förstås.

https://www.inet.se/datorbygge/b1431995/30k-upd

Har också en fråga gällande moderkortet/grafikkortet. Finns ett uttag för DisplayPort och en för HDMI på moderkortet. På grafikkortet finns det några uttag för HDMI och DisplayPort. Vilken är det man kopplar in skärmarna i? Fungerar det att koppla in ena skärmen i DisplayPort och andra i HDMI?

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Samuel_:

Fungerar detta chassi jag valt. Eller finns det några fördelar med den du valde utom priset förstås.

https://www.inet.se/datorbygge/b1431995/30k-updhttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1431995/30k-upd

Har också en fråga gällande moderkortet/grafikkortet. Finns ett uttag för DisplayPort och en för HDMI på moderkortet. På grafikkortet finns det några uttag för HDMI och DisplayPort. Vilken är det man kopplar in skärmarna i? Fungerar det att koppla in ena skärmen i DisplayPort och andra i HDMI?

Det chassit fungerar absolut. Det är dock kanske "tänkt för AIO" lite med sådana "akvarie-chassi". Fråga inte mig om hur man ska styla dem dock 😅.

Portarna på moderkortet är för processorn, om man har iGPU.
Alltså ska skärmarna in i grafikkortet.

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusious:

Det chassit fungerar absolut. Det är dock kanske "tänkt för AIO" lite med sådana "akvarie-chassi". Fråga inte mig om hur man ska styla dem dock 😅.

Portarna på moderkortet är för processorn, om man har iGPU.
Alltså ska skärmarna in i grafikkortet.

Med stor sannolikhet blir det en beställning imorgon på dessa datordelar och en skärm.

Så en fråga gällande skärmar.

Denna Samsungskärm tycker jag låter intressant. Justerbar i höjdled, bra storlek och typ inom budgeten. Den har FreeSync Premium. Det man ska satsa på när man har AMD grafikkort eller?

Permalänk
Medlem

Vill bara komma med en uppdatering här. Tack för hjälpen alla.
Nu har jag datorn hemma. Fin blev den!
Här är slutgiltiga bygget:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/ZUgeAQ9gxNOe5CFAvyd1my3fOWI/kopta-datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusious:

Finns nog inget spel + grundläggande program (surf/youtube/excel) som pressar mot 32GB idag (vad jag kan komma på). Får lägga till en process med bild/videoredigering för att det ska bli nervöst.
Så ja skulle personligen säga att det hade varit i onödan. Bättre vänta till den (möjliga) dag man behöver mer och köpa nya stickor då.

Samma med SSD. En 2TB räcker gott nu och priserna bör bara fortsätta neråt. Lätt att bara köpa till en extra i framtiden (typ den dag man använt halva disken).

Men ja annars se SUMIs bygge ovan, skulle väl varit något sådant.

Cities Skylines 1 kan utan problem äta upp 32GB då alla moddar och DLC laddas in i minnet. Om 3-5 år när CS2 har tusentals moddar och 20 DLC kommer man märka skillnaden. Hade jag varit OP hade jag gått på 64GB. Kommer själv göra det när jag köper ny PC för CS2.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

Cities Skylines 1 kan utan problem äta upp 32GB då alla moddar och DLC laddas in i minnet. Om 3-5 år när CS2 har tusentals moddar och 20 DLC kommer man märka skillnaden. Hade jag varit OP hade jag gått på 64GB. Kommer själv göra det när jag köper ny PC för CS2.

Ja, jag köpte 64GB för att försäkra mig att klara av Cities Skylines 2!
Datorn fungerar bra till spelet än så länge. Förvisso bara 396 invånare hittills.

Permalänk
Skrivet av _Samuel_:

Ja, jag köpte 64GB för att försäkra mig att klara av Cities Skylines 2!
Datorn fungerar bra till spelet än så länge. Förvisso bara 396 invånare hittills.

Hej,

Hur fungerar datorn till cities 2 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbbinnn:

Hej,

Hur fungerar datorn till cities 2 ?

Ber om ursäkt för detta enormt sena svaret.
Har inte spelat Cities Skylines på ungefär lika länge. Men fungerar bra med 100k invånare.

I något spel (Back 4 Blood och Dying Light 2 Stay Human: Reloaded Edition så kraschar spelen om jag använder två skärmar. Gäller dock inte Cities Skylines.