Billig dator under 5000 för SPSS?

Permalänk
Medlem

Billig dator under 5000 för SPSS?

Hej!

Min sambo jobbar med stora datamängder i SPSS och det går väldigt långsamt för henne på hennes Lenovo Thinkpad T495. Hon får ofta sätta sig på universitetet vilket är logistiskt jobbigt.

Tänkte se om jag kan hjälpa henne. Finns det en setup under 5000kr på begagnat som skulle funka bra för det?

Mycket ram är ett måste, förstår jag, samt en SSDD. Men vilken processor skulle räcka för att det ska flyta på bra? Minimikraven är låga: "Intel or AMD x86 processor running at 1GHz or higher".

Tänkte se om jag kan krafsa ihop en någorlunda liten stationär som har nog med kräm för att hon inte ska få huvudvärk!

Permalänk
Medlem

Om vi vänder på kakan! Vad är den bästa, inte enorma stationära datorn man kan få för runt 5000 som inte behöver ha ett otroligt grafikkort? Och vad skulle vara den bästa runt 3500?

Som referens köpte jag denna beggat för 2000 ett år sen, men i ett enormt case

Permalänk
Medlem

Kanske räcker det med inbyggd grafik i processorn?

sedan vet jag inte om en PCIE 3.0 SSD räcker.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

När det "går väldigt långsamt", vad är problemet? RAM slut och swap mot disk? Processorn går på 100%? Båda? Är diskaccess problemet?

Hur är datorn på universitetet bestyckad, där det fungerar bra?

T495 är ändå inte jättegammal. Eftersom du inte specat hur den är bestyckad (finns olika varianter på CPU och RAM) så kan man inte vara säker på att förbättra situationen om man ersätter den med vilken billig skit som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

När det "går väldigt långsamt", vad är problemet? RAM slut och swap mot disk? Processorn går på 100%? Båda? Är diskaccess problemet?

Hur är datorn på universitetet bestyckad, där det fungerar bra?

T495 är ändå inte jättegammal. Eftersom du inte specat hur den är bestyckad (finns olika varianter på CPU och RAM) så kan man inte vara säker på att förbättra situationen om man ersätter den med vilken billig skit som helst.

Ska försöka snoka mer, vill halvt överraska så många frågor blir genomskinliga. Hennes T495 är rimligen 8gb med ryzen 3 pro med 2,1gHz.

Skoldatorerna blir svårare att gissa på..