Realistisk löneförhandling efter första året som utvecklare

Permalänk

Realistisk löneförhandling efter första året som utvecklare

Tja, under hösten nästa år så kommer jag ha en löneförhandling med mitt företag. Min ingångslön blev 28.000 och jag jobbar på ett mellanstort företag (ca 800 anställda). Jag bor inte i stortstäderna, utan i en mindre/mellanstor stad på ca 70.000 invånare. Vad är en realistisk summa efter ett år på företaget? Tänker att jag har varit där ett år och jobbat med produkterna vårt team har hand om vilket gör att jag har specialkompetens då vi använder interna ramverk som företaget har byggt och man inte kan lära sig utanför.

Min bakgrund är JavaUtvecklare på YH-nivå och jag håller på med full stack-utveckling idag. Så för er som har lite erfarenhet, vad hade varit en realistisk summa?

Permalänk
Medlem

Du är ganska underbetald skulle jag säga (beroende på hur duktig du är såklart). Så ta i rejält. Kolla också med kollegor vad de hade efter 1 år.

Permalänk
Medlem

Snabb googling sa 45k som ingångslön men vet inte hur förankrat detta är med verkligheten.
Detta är alltså medel.

Permalänk
Medlem

Jag gick in på 26k mitt första år som utvecklare som var typ 8-9 år sedan. Det tog ett par år sen kom jag upp till 36k, två år till så var det 44k. Så jag tycker det låter rimligt men det är inte alls något du ska nöja dig med i framtiden. Det som jag säger till alla som ska börja sitt första programmeringsjobb - det viktigaste är att du får in en fot som junior, få in relevanta saker på ditt CV jadda jadda, sen kommer lönen öka när du sedan byter arbetsplats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Snabb googling sa 45k som ingångslön men vet inte hur förankrat detta är med verkligheten.
Detta är alltså medel.

Det är inga löner jag hört, särskilt inte efter YH.

Skrivet av ScrubMaster:

Tja, under hösten nästa år så kommer jag ha en löneförhandling med mitt företag. Min ingångslön blev 28.000 och jag jobbar på ett mellanstort företag (ca 800 anställda). Jag bor inte i stortstäderna, utan i en mindre/mellanstor stad på ca 70.000 invånare. Vad är en realistisk summa efter ett år på företaget? Tänker att jag har varit där ett år och jobbat med produkterna vårt team har hand om vilket gör att jag har specialkompetens då vi använder interna ramverk som företaget har byggt och man inte kan lära sig utanför.

Min bakgrund är JavaUtvecklare på YH-nivå och jag håller på med full stack-utveckling idag. Så för er som har lite erfarenhet, vad hade varit en realistisk summa?

Tänk på att spetskompetens i interna system inte är något som värderas högt ute på marknaden. Det är alternativet för dig när det kommer till att höja din lön.
Jag lyckades efter cirka ett års erfarenhet få erbjudanden på 40+, någon kollega med samma erfarenhet få ~45.
I mitt fall pratar vi västra skåne om det gör någon skillnad.

Permalänk
Medlem

Stad spelar mindre roll numera på grund av jobb hemifrån, men löner ligger såklart kvar högre i Stockholm och så fortfarande. På grund av YH (och inte högskola/universitet) och erfarenhet som inte kanske är full tillämpbar bredare i branschen (även om "allt" är meriterande så klart)... Jag skulle göra anspråk på 40 och acceptera något 35-39 om de skulle kontra med det, förutsatt att det är ett schysst jobb med bra kollegor, bra arbetsuppgifter etc. Under 35, kanske fortfarande OK, men inte lägre än 30.

Permalänk
Medlem

Som det redan påtalats så spetskompetens i interna system är inget som direkt värderas högt på marknaden. Snarare nackdel än en fördel. I stället för att försöka ett år i förväg få någon input i vad en skälig lön är med 1 års erfarenhet är, så skulle jag hellre rekommendera att du tar dialog med din arbetsgivare redan nu. Bara ta ett allmänt snack om hur lönestrukturen ser ut. Det kanske redan finns, om inte annat, så gör gärna en plan som innehåller mätbara mål. Så att ni får en transparent kommunikation där du vet vad du behöver uppfylla för att bumpa upp lönen. Då har du ju ett underlag då det väl blir löneförhandling nästa år där du kan påtala att du har ju uppfyllt samtliga mål med goda resultat. Har du inte uppfyllt allt ja då bör ju yrkandet vara lägre.

Finns ju så pass många olika varianter vid lönesättning så bästa är ju bara köra rak kommunikation.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9950X3D | Gigabyte RTX 5070 Ti AERO | Samsung 990 PRO 4TB | Gigabyte B650E Aorus Stealth Ice | Corsair Dominator Titanium White 2x48GB DDR5 6600MHz CL32 | Lian Li O11 Vision Compact White | Lian Li HydroShift LCD 360TL White | Lian Li EDGE Platinum 850W White | Lian Li UNI FAN TL 3-pack 120mm Reverse White

Permalänk

Ska man tjäna pengar så ska man ha personalansvar. Intresset för teknik är inte högt från dom som ska köpa den. Troligtvis så förstår dom inte tiden det tar att lära sig teknik.