Permalänk

Bild fryser / skärmar blir svarta

Hej,
Jag byggde för 3-4 veckor sedan ihop en ny dator och det har fungerat bra fram till ett par dagar sedan. Det som har börjat hända är att vid slumpmässiga tillfällen (allt ifrån 30 minuter till 8 timmars användning ) så fryser bilden på mina skärmar eller blir svarta och datorn fryser men stängs inte av. Inget ljud hörs. Tangentbordet slocknar och ger ingen respons men min mus lyser på undersidan. Jag har inte lyckats identifiera att detta händer när jag gör något speciellt. Jag har kollat så att alla kablar sitter i. Finns inga nya updates i Windows updates och drivrutinerna för grafikkortet är uppdaterade. Jag hade Expo igång i BIOS och har provat att stänga av det men problemet kvarstår.

Jag har följande komponenter:

Jag använder CPU-kylaren som ingår för tillfället då jag väntar på thermalright peerless assassin 120 se som ej fanns i lager när jag byggde ihop datorn.

Nätaggregatet är detta inköpt 2016: https://www.inet.se/produkt/6911980/corsair-rm750x-750w

Finns det något sätt jag kan felsöka var detta kan bero på eller känner någon till en lösning på problemet?

Tack på förhand.

Förtydligande
Permalänk
Medlem

Öppna windows "loggboken" och se om det finns några intressanta röda kryss där, då datorn gick i häng.

Permalänk

Det här hittade jag, vet inte om det säger någonting?

- <Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">
- <System>
<Provider Name="Microsoft-Windows-Kernel-Power" Guid="{331c3b3a-2005-44c2-ac5e-77220c37d6b4}" />
<EventID>41</EventID>
<Version>9</Version>
<Level>1</Level>
<Task>63</Task>
<Opcode>0</Opcode>
<Keywords>0x8000400000000002</Keywords>
<TimeCreated SystemTime="2023-10-28T21:05:58.2217084Z" />
<EventRecordID>5453</EventRecordID>
<Correlation />
<Execution ProcessID="4" ThreadID="8" />
<Channel>System</Channel>
<Computer>isen</Computer>
<Security UserID="S-1-5-18" />
</System>
- <EventData>
<Data Name="BugcheckCode">0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter1">0x0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter2">0x0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter3">0x0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter4">0x0</Data>
<Data Name="SleepInProgress">0</Data>
<Data Name="PowerButtonTimestamp">0</Data>
<Data Name="BootAppStatus">0</Data>
<Data Name="Checkpoint">0</Data>
<Data Name="ConnectedStandbyInProgress">false</Data>
<Data Name="SystemSleepTransitionsToOn">0</Data>
<Data Name="CsEntryScenarioInstanceId">0</Data>
<Data Name="BugcheckInfoFromEFI">false</Data>
<Data Name="CheckpointStatus">0</Data>
<Data Name="CsEntryScenarioInstanceIdV2">0</Data>
<Data Name="LongPowerButtonPressDetected">false</Data>
<Data Name="LidReliability">false</Data>
<Data Name="InputSuppressionState">0</Data>
<Data Name="PowerButtonSuppressionState">0</Data>
<Data Name="LidState">3</Data>
</EventData>
</Event>

Permalänk
Medlem
Skrivet av vandammis:

- <System>
<Provider Name="Microsoft-Windows-Kernel-Power" Guid="{331c3b3a-2005-44c2-ac5e-77220c37d6b4}" />
<EventID>41</EventID>
<Version>9</Version>
<Level>1</Level>
<Task>63</Task>
<Opcode>0</Opcode>
<Correlation />
</System>
- <EventData>
</EventData>
</Event>

Halloj

Börjar med att fråga om du har senaste bios? Tycker också du borde installera någon hårdvarumonitor för att hålla koll på temperaturer, kan vara att något går varmt. Något att utgå från.

Glhf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av vandammis:

<EventID>41</EventID>

Felkoden innebär att datorn stängdes av felaktigt, exempelvis för att den kraschade så hårt att den inte hann skriva fellogg eller för att strömmen bröts (kan finnas fler orsaker).

En liten grej i din första post är klurig, det där att tangentbordet släcks, men inte musen. Det innebär att enbart vissa usb-portar blir strömlösa, och då kan man undra; Varför inte alla?
Titta nu noga: VAR är de där grejorna anslutna? Exakt vilka portar? De är olika.

Om de är anslutna till baksidan av moderkortet så har du 2 röda portar under nätverksporten, varav den nedre är en flashport.
Det finns också en röd intill, vid usbC-porten.
Alla de tre röda är kopplade till processorn.

De där fyra blå usb-portarna i samma stapel närmast antennkontakterna är kopplade till en egen krets på moderkortet.

UsbC-porten och alla usb på chassiet/frontpanelen är kopplad till chipset'et.

Därmed är frågan: Är det den röda gruppen, den blå gruppen eller usbC-kontakten som blir strömlös?

Om du byter plats på mus- och tangentbordskontakterna (använd samma uttag, bara byt plats på kontakterna), slocknar mus och tgb omvänt då? så tgb lyser men musen slocknar?

Det här skulle kunna härledas vidare till strömförsörjning på moderkortet, eller att en "rail" på nätagget slår ifrån, eller dålig förbindelse i nån kontakt.

Om det fortfarande är tangentbordet som slocknar, fastän kontakterna bytt plats med varandra skulle det kunna vara nåt fel i själva tangentbordet, att det kortsluter usb-porten.

Nu bara "spånar" jag på detta, det kan finnas andra möjligheter, men kanske det ger en viss vägledning.

Permalänk
Skrivet av [SmR]BMF:

Halloj

Börjar med att fråga om du har senaste bios? Tycker också du borde installera någon hårdvarumonitor för att hålla koll på temperaturer, kan vara att något går varmt. Något att utgå från.

Glhf!

Jag hade inte de senaste biosen men det är fixat nu så får se ifall det löser problemet. Jag har installerat HWiNFO64 men inte sett något anmärkningsvärt gällande temperaturerna.

Permalänk
Skrivet av Heliopause:

Felkoden innebär att datorn stängdes av felaktigt, exempelvis för att den kraschade så hårt att den inte hann skriva fellogg eller för att strömmen bröts (kan finnas fler orsaker).

En liten grej i din första post är klurig, det där att tangentbordet släcks, men inte musen. Det innebär att enbart vissa usb-portar blir strömlösa, och då kan man undra; Varför inte alla?
Titta nu noga: VAR är de där grejorna anslutna? Exakt vilka portar? De är olika.

Om de är anslutna till baksidan av moderkortet så har du 2 röda portar under nätverksporten, varav den nedre är en flashport.
Det finns också en röd intill, vid usbC-porten.
Alla de tre röda är kopplade till processorn.

De där fyra blå usb-portarna i samma stapel närmast antennkontakterna är kopplade till en egen krets på moderkortet.

UsbC-porten och alla usb på chassiet/frontpanelen är kopplad till chipset'et.

Därmed är frågan: Är det den röda gruppen, den blå gruppen eller usbC-kontakten som blir strömlös?

Om du byter plats på mus- och tangentbordskontakterna (använd samma uttag, bara byt plats på kontakterna), slocknar mus och tgb omvänt då? så tgb lyser men musen slocknar?

Det här skulle kunna härledas vidare till strömförsörjning på moderkortet, eller att en "rail" på nätagget slår ifrån, eller dålig förbindelse i nån kontakt.

Om det fortfarande är tangentbordet som slocknar, fastän kontakterna bytt plats med varandra skulle det kunna vara nåt fel i själva tangentbordet, att det kortsluter usb-porten.

Nu bara "spånar" jag på detta, det kan finnas andra möjligheter, men kanske det ger en viss vägledning.

Så den felkoden kan bero på att jag stängt av datorn via knappen när den hängt sig? Jag använder tre av de blå usb-portarna för tangenbord, mus och för mitt trådlösa headset. Det är bara tangenbordet som slutar lysa (num-, caps och scrolldisplayerna), vet inte om det har något med saken att göra. Jag testar att koppla in tangenbordet i ett från den röda gruppen och ser ifall det blir någon skillnad. Tack för tipsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vandammis:

- <System>
<EventID>41</EventID>
<Version>9</Version>
<Level>1</Level>
<Task>63</Task>
<Opcode>0</Opcode>
<Correlation />
</System>
- <EventData>
</EventData>
</Event>

Gå in i loggboken, och klicka på "Loggboken (lokal) --> Anpassade vyer --> Administrativa händelser". Här kommer du få en rad olika händelser med varningar och fel, etc. Klicka dig fram till den tidpunkt för när datorn hängde sig, och börja scanna igenom olika händelser för att se om du kan få nån info därifrån. Du kan, i regel, ignorera alla "Varningar"; såna brukar det vara hundratals av och är inget ovanligt. Leta runt olika Fel och Kritiska händelser, då dessa brukar mer indikera vart fel kan vara. Här kan det finnas hänvisning till olika Händelse-ID med ett nummer (dessa kan du därefter googla på för att få mer info kring), eller specifika filer som kan orsaka problem.