Permalänk
Medlem

Bahnhof publik IP?

Hejsan

Om man har en publik IP hos Bahnhof, betyder det att man alltid har samma IP-adress, eller vad betyder det egentligen med "publik IP"?

Jag har fått en publik IP för en tid sedan, och nu såg jag att med den router jag för tillfället kör så har jag en IP som börjar med 100. vilket tydligen inte är en Publik IP.

Jag förstod att den Publika IP adressen från bahnhof är knuten till routerns MAC-adress, och när jag bytte till den router jag hade när jag fick publik IP, så ser jag att IP-adressen ändrats till en som börjar med 155.

Är det min publika IP adress och är den alltid densamma, eller ändras den också?

EDIT:
Men nu noterade jag följande
Adressen som börjar på 155 som jag nämnde ovan, fick jag när jag kollade whatsmyip på internet.
Kollar jag i min router säger den att den har blivit tilldelad en IP som börjar på 100.
Hur funkar det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomasx:

Hejsan

Om man har en publik IP hos Bahnhof, betyder det att man alltid har samma IP-adress, eller vad betyder det egentligen med "publik IP"?

Jag har fått en publik IP för en tid sedan, och nu såg jag att med den router jag för tillfället kör så har jag en IP som börjar med 100. vilket tydligen inte är en Publik IP.

Jag förstod att den Publika IP adressen från bahnhof är knuten till routerns MAC-adress, och när jag bytte till den router jag hade när jag fick publik IP, så ser jag att IP-adressen ändrats till en som börjar med 155.

Är det min publika IP adress och är den alltid densamma, eller ändras den också?

Att ha en publik adress betyder bara att det är en adress som faktiskt går att nå från Internet. Den kan vara statiskt tilldelad eller dynamiskt tilldelad.
Vad gäller Bahnhof (för privatpersoner) så är det en dynamiskt tilldelad adress det handlar om (den lär iofs sällan bytas i praktiken, men det finns ingen garanti att den inte gör det).

Alternativet då är CGNAT, där du inte får någon egen adress på Internet utan en massa kunder hos leverantören delar på samma publika adress (och varje kund får istället en adress som börjar på något mellan 100.64 och 100.127 som bara hanteras internt hos Internetleverantören). Den praktiska skillnaden är att det då inte går att ansluta *till dig* från Internet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Publik IP innebär att den är just det - publik och det går att nå den överallt. Det innebär inte att det alltid är samma.

Du har hamnat bakom CGNAT för att Bahnhof börjar få slut på publika IP-adresser. Det innebär i princip att Bahnhof har en egen router före din, så du får en IP-adress som börjar på 100. Du kan inte längre öppna portar och ha egna servrar t.ex.

Du kan få en publik IP genom att betala Bahnhof lite extra.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomasx:

EDIT:
Men nu noterade jag följande
Adressen som börjar på 155 som jag nämnde ovan, fick jag när jag kollade whatsmyip på internet.
Kollar jag i min router säger den att den har blivit tilldelad en IP som börjar på 100.
Hur funkar det?

Då sitter du bakom CG-NAT. Alla paket du skickar och tar emot översätts från 100-adressen till 155-adressen och åt andra hållet. Dessutom har din router NAT som översätter en 192-adress (troligen) till 100-adressen. Dubbel NAT kanske eller kanske inte ställer till värre problem än enkel NAT, beroende på vad du gör på internet. Det var i alla fall inte så man tänkte att internet skulle fungera när man designade det.

Jag har en publik IPv4 hos Bahnhof (155ish) som har varit samma sedan 2018. Samma (kontinuerligt påslagna) router hela tiden. Även IPv6-prefixet har varit samma sedan jag fick det för några år sedan.

Det finns en sida hos Bahnhof där du kan logga in själv och begära fast IP till en viss MAC-adress, den länkades i en liknande tråd för någon dag sedan. Förr var det dhcp.bahnhof.com, men det kanske är bytt.

Permalänk
Medlem

Men har du fått IPv6 då? Annars ring/chatta och klaga. Du har fått en sämre version av internet p.g.a CGNAT.

Permalänk

Måste man betala för en publik IP-adress hos Bahnhof? Eller är det upp till stadsnätet?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 | Processor: AMD Ryzen 5 5600 |
RAM: 32 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | Grafikkort: Radeon™ RX 6700 XT MECH 2X 12G OC | Chassi: Montech X3 Mesh | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Hdd: 1TB WD Blue SN550 NVMe| Speldisk: Kingston NV2 2TB| Monitor: Gigabyte G32QC 32"|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Midvintersorg:

Måste man betala för en publik IP-adress hos Bahnhof? Eller är det upp till stadsnätet?

Bahnhof som står för det.
Det var gratis förr, men läste för några månader sedan att det har börjat kosta 50 kr.

Permalänk
Medlem

Jag har tidigare begärt och fått publikt IP från Bahnhof, och det kan jag bekräft genom att notera att jag har kvar emailet från Bahnhof där de bekräftar att jag fått publikt IP.

Dock kanske de har tagit bort det igen, men det är i så fall inget de sagt till mig. Men det skulle kunna förklara ett och annat. Jag får ta och kolla upp detta med dem.