Ryxen 7800x3d system dog vid omstart
Jag uppgraderade nyligen till ett 7800x3d system med 2x16gb Kingston ddr5 6000 cl 36 (finns med i qlv listan till moderkortet), Asrock b650M pro RS moderkort och behöll mitt vattenkylda EVGA 3080 och Antec 1300W (High current pro, platina) från gamla datorn. Cpu:n är också vattenkyld med ett nytt EK-block. Installationen av w10 LTSC (senaste) på en ny m2ssd (WD SN720 1 tb som bootdisk, finns med på qvl listan, Firecuda 520 2 tb på andra m2-platsen) gick smärtfritt, bios uppdaterades till senaste beta-bioset (1.26.AS01 från 20230626) för att undvika cpu-grillning. Efter ha använt den några dagara ändrades minneshastigheten till Expo-profilen (från default ddr4800 till ddr6000) utan problem. Jag kollade senare i cpu-z att minnena körde i 6000 mhz. Ingen annan överklockning gjord, både cpu och grafikkort kör i stockhastghet / spänning.
Systemet har varit stabilt med allt jag gjort hittills, men jag har inte pressat det särskilt hårt, jag körde en kort cpu-stress för att se temperaturer och hastighet bara. Den har bootats om flera gånger efter windows och drivutinsinstallationerna + uppdateringarna, men under senaste veckan har jag inte inte bootat om utan kollat på youtube och twitch, installerat lite program och spel och låtit den gå ner i energisparläge över natten. Inga problem alls. Men eftersom jag skulle spela så ville jag ha en ren ombootning och den ville göra någon uppdatering innan den startade om, jag gick iväg men när jag kom tillbaka var det ingen bild. Efter ha väntat ett bra tag ifall det var någon uppdatering som höll på så startade jag om med strömknappen,men fick fortfarande ingen bild, den postar alltså inte ens, men skärmen är igång och fungerar (stänger jag av skärmströmmem och sätter på den igen syns Acer-skärmloggan ett tag tills No Signal kommer upp och den går i vila).
Felsökning:
Moderkortet har bara 4 felsökningsdioder (Boot, VGA, DRAM & CPU) och CPU och DRAM dioderna lyser direkt när jag trycker på startknappen, sen händer inget mer. De fortsätter lysa och skärmen reagerar inte överhuvudtaget med att den får någon signal.
Jag misstänkte först att minnena inte ville köra i 6000 mhz längre så jag testade först clear cmos med strömmen avstängd (sladd utdragen ett tag), sen med moderkortsbatteriet uttaget (mätte spänningen på det med, det var 3 V som det ska), sen lät jag även strömmen vara helt av under natten och körde clear cmos igen på morgonen, men utan nåt resultat.
DDR-minnen har jag testat att ta ut och sätta i dem igen, byta plats på dem, köra med en sticka, köra utan någon sticka, köra en sticka på annan plats - ingen reaktion från systemet vid start.
Någon har skrivit att man inte ska spänna vattenblocket för hårt så det hade jag inte gjort vid installationen och det har ju fungerat tills nu, men jag lättade ytterligare på det utan resultat.
Bytt tangentbord, bytt skärm med sin egen dp sladd, testat med cpu:ns innbyggda grafikort med båda skärmarna, även testat att lyfta ut 3080-kortet (svårt för den är i loopen) ur pci-platsen så att det inte ska finnas nå't kort i pci:n medan den inbyggda grafiken var inkopplad, tagit bort alla andra usb saker. Testade att byta till en annan sladd för cpu-strömmen (bägge är avsedda för cpu, en 8pins, en 6+2 pins)
Bytt nätdel till en gammal Corsair hx620 W (bara moderkort, cpu-ström och pump inkopplad) med cpuns inbyggda grafik.
För mig verkar väl som det är ett hårdvaruproblem, kanske att cpu eller moderkortet pajade vid omstarten? Minnena känns mindre sannolika som källa. Några drivrutin- eller biosproblem borde det inte vara eftersom jag inte ens får signal vid start, men det är underligt att ett system som föreföll stabilt bara dör på det sättet?
Någon som vet något annat som bör testas innnan jag kontaktar försäljarna (tyvärr en försäljare för moderkort och en annan för cpu och minnen)?
Vituð ér enn, eða hvað?