Har Webhallen börjat använda AI-bilder på sin hemsida?

Permalänk
Medlem

Det är nog ganska många år kvar innan "AI"-bilder ser hyfsade ut, när komplexa bilder med levande objekt eller text ska vara i bild. För "döda" ting funkar det rätt ok redan nu. Om 5-7 år är vi kanske där. Just nu ser det bara löjligt ut.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Om de borde ha skolat om sig för 10-15 år sen... Absolut. De har haft lång tid på sig att anpassa sig till en förändrande arbetsmarknad.

Och de borde förutsett utvecklingen likt någon form av orakel? De får skylla sig själva att de inte bara blivit experter inom sitt gebit, utan att de även borde förstått utvecklingen av AI och förutspått vad som skett bara de närmaste åren?

Förutsåg du själv denna hastiga utveckling för 10-15 år sen, och kommer du hålla dig själv till samma standard när din tid kommer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Och de borde förutsett utvecklingen likt någon form av orakel?

Du skrev det som att det handlade om något som har varit känt i 10-15 år och det var det jag svarade på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Jag handlar elektronik på Webhallen, inte konst. Det känns bra att de satsar på tekniker som sänker deras kostnader, i slutändan är det trots allt det som ger oss konsumenter bra priser.

Nej, det genererar mer vinst till ägarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Jag hade föredragit riktiga illustratörer. AI är så själlöst.

Jag skulle föredra att diskutera detta vidare över en kopp kaffe. Sitta här hemma i bara kalsonger och knappa på ett tangentbord är så själlöst.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eott:

Nej, det genererar mer vinst till ägarna.

Det blir svårt att generera mer vinst till ägarna om du inte erbjuder tillräckligt bra priser till konsumenterna

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det är nog ganska många år kvar innan "AI"-bilder ser hyfsade ut, när komplexa bilder med levande objekt eller text ska vara i bild. För "döda" ting funkar det rätt ok redan nu. Om 5-7 år är vi kanske där. Just nu ser det bara löjligt ut.

Kan garantera att du hade misslyckats att se något fel i 90% av "publicerade" bilder på djur redan nu. Redan i mitten av våren så var djur i normala situationer nästan omöjliga att utskilja. Då pratar jag inte om alla genererade bilder, det finns en en del problem med många av dem, men av bilder som blir delade på nätet.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det tar tid att skola om sig och alla är inte unga och attraktiva på arbetsmarknaden. Ska de som borde börjat skola om sig för 10-15 år sen skylla sig själva?

Detta pågår ju hela tiden. Hästbajsupplockaren (ja det var ett yrke) fick söka annat jobb i Stockholm när bilen slog igenom, telefontjejen som kopplade samtal manuellt med kablar fick söka annat när hon ersattes av elektroniska telefonväxlar.. osv osv.
Jag tycker den här tekniken är otroligt intressant och användbar. Älskar att leka med Bing AI bildcreator, ibland blir det otroligt snyggt, precis som man tänkt det. Det är fortfarande en "konst" att formulera sig så AIn förstår vad den skall göra.

Sen är det ju så att ett riktigt konstnär aldrig kan ersättas med AI, men sånt här som Webhallen gör..absolut.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det är nog ganska många år kvar innan "AI"-bilder ser hyfsade ut, när komplexa bilder med levande objekt eller text ska vara i bild. För "döda" ting funkar det rätt ok redan nu. Om 5-7 år är vi kanske där. Just nu ser det bara löjligt ut.

Killgissar du bara eller vad baserar du den tidslinjen på?

Lämnar de här bara:

https://civitai.com/models/122822/crystal-clear-xl

https://openai.com/dall-e-3

Text e väl en av de få grejer de inte fixar än ..men säkerligen inom nåt år

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Detta pågår ju hela tiden. Hästbajsupplockaren (ja det var ett yrke) fick söka annat jobb i Stockholm när bilen slog igenom, telefontjejen som kopplade samtal manuellt med kablar fick söka annat när hon ersattes av elektroniska telefonväxlar.. osv osv.
Jag tycker den här tekniken är otroligt intressant och användbar. Älskar att leka med Bing AI bildcreator, ibland blir det otroligt snyggt, precis som man tänkt det. Det är fortfarande en "konst" att formulera sig så AIn förstår vad den skall göra.

Sen är det ju så att ett riktigt konstnär aldrig kan ersättas med AI, men sånt här som Webhallen gör..absolut.

Använder själv också den här teknologin ofta och tycker det är sjukt häftigt vad man kan göra. Det är dock inte helt oproblematiskt både ur legal och etisk synvinkel. Såna bilder som webhallen använt, hade AI'n aldrig kunnat skapa om det inte varit så att ritkiga konstnärer över hela världen slitigt i åratal för att bli så bra.

Snabbt och lätt har AI-bolagen dammsugit nätet på deras bilder och sen tränat sin AI's på. Så att jämställa det här med t.ex när kameran kom är inte en korrekt jämförelse.

AI's hade idag aldrig ens i närheten utvecklats i den fart de gjort - eller kunnat generera så bra bilder, utan att ha snott artisters livsverk runt hela världen, utan deras tillåtelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBodyLotion:

Bara jag som inte orkar bry sig?

Trodde jag hamnat i gubbgnäll-tråden.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Vad bra att de använder AI till något så simpelt som en sidobanner. Det finns ingen anledning att slösa mänskliga resurser på så simpla saker som en banner eller enskilda artworks.

Bra jämförelse av Kingcobra med att hästbajsupplockaren fick skaffa ett bättre jobb och till slut fick en högre levnadsstandard när bilen ersatte hästen. Att använda en människa till en enkel banner vore nästan välgörenhet. Och det har man inte råd med som företag givet hur konkurrensbilden ser ut på marknaden.

bra jobbat @webhallen!

Visa signatur

Nostalgi: i7-2600K@5.0Ghz, Obsidian 650D, Noctua NH-U9BSE2, AX850, [img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/mjt9ux.png[/img]
Nuvarande: 7950X3D, RTX4070-S, X670-E Asus Prime, ROG Loki 1000WSFX, MP700 Pro, Liquid Freezer II, G. Skill Trident 6400Mhz, Raijintek Thetis Window
Övrigt: Alienware m15 R7 i7-12700H RTX3060 | DALI Mentor 1 + Opticon vokal

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Du skrev det som att det handlade om något som har varit känt i 10-15 år och det var det jag svarade på.

Nä, jag valde 10-15 år för att det ger en ålder där det var ungefär så länge sedan många var attraktiva på arbetsmarknaden, samtidigt som det är långt kvar till pension, och det var extremt svårt att förutse dagens utveckling.

Du tycker de får skylla sig själva. Jag tycker det är sorgligt när de blir tagna i röven av utvecklingen, särskilt när deras arbete används emot dem.

Skrivet av KingCobra:

Detta pågår ju hela tiden. Hästbajsupplockaren (ja det var ett yrke) fick söka annat jobb i Stockholm när bilen slog igenom, telefontjejen som kopplade samtal manuellt med kablar fick söka annat när hon ersattes av elektroniska telefonväxlar.. osv osv.
Jag tycker den här tekniken är otroligt intressant och användbar. Älskar att leka med Bing AI bildcreator, ibland blir det otroligt snyggt, precis som man tänkt det. Det är fortfarande en "konst" att formulera sig så AIn förstår vad den skall göra.

Sen är det ju så att ett riktigt konstnär aldrig kan ersättas med AI, men sånt här som Webhallen gör..absolut.

Nu pratar vi om huruvida man får skylla sig själv som inte såg utvecklingen komma, medan man gått och blivit gammal.

Jag tycker den här tekniken är motbjudande och oetisk, och att konstnärer har rätt till ersättning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

AI skapar inget unikt, det är i bästa fall kopierat från existerande konst. Där är den stora skillnaden. Men visst, de allra flesta ser troligen inte skillnaden men vill man ha något verkligen unikt skapat med någon slags känsla så kan inte AI konkurrera. Kommer kanske aldrig kunna göra det.

Just därför tycker jag det är så fruktansvärt tråkigt när konstnärer väljs bort till förmån för AI. Men jag förstår varför, det är så väldigt mycket billigare.

Än så länge är detta det enda positiva. AI genererar något generiskt utifrån träningsdata som till stor del redan är generisk. Därför du sällan ser saker som intressanta kameravinklar, kompositioner, färgsättningar etc. Det är mer näring i en Big Mac.

Tyvärr spelar det ingen roll för den breda massan som inte har en konstnärlig cell i kroppen. Fast kanske finns det folk kvar ett tag till, som är beredda att betala för något som inte är ren skit. Det hjälper dock inte mot att man tvingas leva i en värld som är byggd på det. Fulheten kommer vara förhärskande, tills algoritmerna lärt sig bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Än så länge är detta det enda positiva. AI genererar något generiskt utifrån träningsdata som till stor del redan är generisk. Därför du sällan ser saker som intressanta kameravinklar, kompositioner, färgsättningar etc. Det är mer näring i en Big Mac.

Tyvärr spelar det ingen roll för den breda massan som inte har en konstnärlig cell i kroppen. Fast kanske finns det folk kvar ett tag till, som är beredda att betala för något som inte är ren skit. Det hjälper dock inte mot att man tvingas leva i en värld som är byggd på det. Fulheten kommer vara förhärskande, tills algoritmerna lärt sig bättre.

99% av det som skapas av människor är ju tyvärr också lika generiskt och tråkigt. Gäller såväl bild som film, musik, spel och numera även åsikter. Folk kopierar bara det som är populärt för stunden, finns knappt någon originalitet kvar.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Originalare och illustratörer är troligen utdöende yrken. Som tidigare verksam i branschen tycker jag inte om utvecklingen.

Som (sort of) aktiv i branschen är jag inte speciellt orolig.

För det första, en kund som inte kan göra sitt eget original kan (med största sannolikhet) inte skapa detta med någon av alla dom generativa tjänster som finns.

Sen är det också så att dom flesta vill ha något specifikt, och dom vill ha möjlighet att ändra i det material som finns.

Där är ju dom generativa tjänsterna helt hjälplösa.

Absolut, som alternativ till att söka/hämta stock-bilder, där finns det ett utrymme, men vem är det som gör det? Det är ju originalare.

Skrivet av Sarato:

Jag hade föredragit riktiga illustratörer. AI är så själlöst.

Problemet med många originalare är ju att dom tror sig vara, eller ser sig själva som, konstnärer, och det är sällan något kunden vill ha eller betalar för.

Absolut, AI är själlöst, och det är precis som det ska vara. Stock-bilder är också själlösa och generiska, eftersom det är först då dom blir användbara.

Skrivet av Kolsvart Katt:

Jepp, det är lika sant nu som då..men om alla saker man tycker är kul och är bra på försvinner…

Det är ju ingen som betalar dig för att du ska ha roligt.

Problemet är ju att vi har vuxit upp i en tid där människor har blivit tillsagda att ”vi kan bli precis vad vi vill..”

Jag tror att människor hade mått bättre om man hade sagt till dom att dom kan/ska hitta glädje i det dom jobbar med snarare än att dom ska jobba med det dom finner glädje i.

#wtfhappenedin1971

Skrivet av Arazand:

Låt AI göra jobben som ingen tycker om istället för att ta bort yrkena som människor faktiskt älskar göra...

Säger du i en tråd där människor påpekar att AI tar jobb som dom älskar att göra…
(nu menar ju jag att det är fel, men alldeles oavsett, vad du tycker är roligt är irrelevant, ingen betalar dig för det)

Skrivet av DasIch:

Ska de som borde börjat skola om sig för 10-15 år sen skylla sig själva?

Vem menar du att dom ska skylla på?
Hade du velat betala dubbelt så mycket för mjölken när du handlar för att alla i den branschen som effektiviseras bort ska kunna behålla sina jobb?

Skrivet av johanandersson:

…men av bilder som blir delade på nätet.

Vilket typ bevisar min poäng.

Anledningen att det är som du säger är ju för att LLM-genererade bilder nästan bara används av människor på forum under rubriken ”Kolla vad coolt, den här tekniken kommer revolutionera världen” och så är det nån bild på en tomte i den där klassiska AI-stilen som för 20 år sedan hade kallats Hötorgskonst.

Jag säger inte att den är värdelös, absolut inte.
Om man, så som man ofta jobbar med stock-bilder, ska använda den som bakgrund, dra ner opaciteten till 20% och dessutom med någon blend-mode, då funkar det skitbra.
Precis så som Webhallen har gjort här.

Funkar det ekonomiskt? Det är högst tveksamt, just idag är det ”ingen” som betalar för det här, men vänta tills dom här tjänsterna ska bära sina egna kostnader, och varje bild du skapar (varje bild du skapar, inte varje användbar bild du skapar) kostar, då är det mer tveksamt.

Skrivet av Blain:

Bra jämförelse av Kingcobra med att hästbajsupplockaren fick skaffa ett bättre jobb och till slut fick en högre levnadsstandard när bilen ersatte hästen.

Fast det här stämmer iofs inte, ur ett individ-perspektiv ser det inte ut sådär.
Ur ett individ-perspektiv så är det nästan alltid så att människor som jobbar med yrken som slås också slås ut.

Det är därför man inte helt kan bortse från det perspektivet även om jag håller med i sak.

Om/när vi blir äldre än vi någonsin har blivit, ska jobba längre än vi någonsin har gjort, och har en teknik-utveckling vi inte tidigare har sett, så måste det perspektivet tas med.

Lägg till det då att människor tror att dom alltid ska ha roligt och vara lyckliga på jobbet.

Skrivet av Blain:

Att använda en människa till en enkel banner vore nästan välgörenhet. Och det har man inte råd med som företag givet hur konkurrensbilden ser ut på marknaden.

Så du tror att den där bannern har kommit till utan mänsklig inblandning?

För jag menar, ett annat sätt att se på det här är ju att det är dom som jobbar med AI som vägrar ”klippa sig och skaffa ett riktigt jobb”.
Istället för att skapa något eget, paketerar dom om andras jobb, säljer det som sitt eget och dessutom mycket mycket dyrare.
(som sagt, vänta tills människor börjar se den sfäriska formen på den här hypen och alla biljoner som är investerade ska tillbaka)

Det är ju den latheten som driver teknikutveckling, så samtidigt som man inte ska se ner på den, så ska man heller inte göra det till något det inte är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nä, jag valde 10-15 år för att det ger en ålder där det var ungefär så länge sedan många var attraktiva på arbetsmarknaden, samtidigt som det är långt kvar till pension, och det var extremt svårt att förutse dagens utveckling.

Du tycker de får skylla sig själva. Jag tycker det är sorgligt när de blir tagna i röven av utvecklingen, särskilt när deras arbete används emot dem.

Skrivet av pine-orange:

Om marknaden för ens yrke håller på att försvinna är det dags att skola om sig, något annat långsiktigt alternativ finns det inte. Vägrar jag eller någon närstående att inse det är det bara att skylla oss själva.

Det här skrev jag. Om det inte går att förutse behöver de inte skylla sig själva förstås, men de kan ändå inte fortsätta som de gjorde och får anpassa sig och dra nytta av den nya tekniken alternativt välja ett nytt yrke. Det är inte alltid lätt men vilka alternativ finns det?

Jag såg det här idag, det pågår mycket utveckling inom det här området och folk ska behöva anpassa sina arbetsflöden efter det. Det kommer bli oundvikligt tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Säger du i en tråd där människor påpekar att AI tar jobb som dom älskar att göra…
(nu menar ju jag att det är fel, men alldeles oavsett, vad du tycker är roligt är irrelevant, ingen betalar dig för det)

Detta är ett av de få fallen där man kan ha roligt och kan producera den produkt som andra vill ha samtidigt. Vi är ett 30 tal tecknare i den artcircle som jag är med i varav ca 10 av dem är fulltids tecknare med hjälp av ko-fi, skeb, pixiv fanbox, patreon osv. Vi kommer från alla världens hörn; USA, Filipinerna, Hong Kong, Japan, Malaysia, Australien, Finland, Danmark, Tyskland, Stor Britannien m.m. Att nå drömmar innebär bara att man får kämpa hårdare än alla andra. Så jo du kan absolut ha roligt och få betalt för det du skapar och även livnära dig på det. Antagligen blir du inte ekonomiskt rik men vad spelar det gör roll. Leva som en medelklassare och göra precis vad man vill, när man vill och hur man vill är inte illa pinkat.

Finns absolut nackdelar, men för en del väger fördelarna mycket mer.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det här skrev jag. Om det inte går att förutse behöver de inte skylla sig själva förstås, men de kan ändå inte fortsätta som de gjorde och får anpassa sig och dra nytta av den nya tekniken alternativt välja ett nytt yrke. Det är inte alltid lätt men vilka alternativ finns det?

Jag såg det här idag, det pågår mycket utveckling inom det här området och folk ska behöva anpassa sina arbetsflöden efter det. Det kommer bli oundvikligt tror jag.

Tror inte någonsin att en utveckling gått såhär fort tidigare och som slått mot många yrkesgrupper på en gång.
Nu har vi snackat illustratörer, men ChatGPT etc kommer snabbt minska behovet av antalet människor som arbetar inom t.ex översättning eller redovisning och liknande branscher.
Det som tidigare behövdes 10 personer till kanske kommer behöva 1 person om ett par år.

Självklart ska vi inte stoppa teknologin då den kan göra extremt mycket nytta. Och ja människor kommer behöva anpassa sig, men det här har gått så fort att ingen kunnat förutse det.

Därav menar jag att det kommer behövas nåt stöd för folk i berörda branscher för att underlätta omställning. Som du säger det är inte alltid lätt. Nya jobb växer ju inte på träd just nu heller. Många andra branscher är i nerförsbacke just nu p.ga läget i världen.

Vad det gäller just bild-AI's, så anser jag fortfarande att de har varit stöld i gigantisk skala från de stora bolagen, och konstnärerna vars verk de tränats på har inte fått en spänn.

Ang. det du länkade, så poppar de upp nya såna verktyg varje månad, så det är bara en tidsfråga innan du kan generera bilder mer specifikt, fixa komposition ljussättning, ändra delar av bilden m.m.

Så för illustratörer och concept artists så ser läget tyvärr inget vidare ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Problemet är ju att vi har vuxit upp i en tid där människor har blivit tillsagda att ”vi kan bli precis vad vi vill..”

Jag ser det knappast som ett problem att vi lever i en tid där människor förväntar sig mer av livet än att det ska vara ett menlöst lidande inför döden.

Och vad är meningen med teknologisk utveckling som gör världen sämre och fulare, samt livet meningslöst?

Citat:

Vem menar du att dom ska skylla på?
Hade du velat betala dubbelt så mycket för mjölken när du handlar för att alla i den branschen som effektiviseras bort ska kunna behålla sina jobb?

De som bör skyllas på och hållas ansvariga är företagen som tagit konstnärers arbete för att bygga algoritmer att ersätta dem med. Sen kan man också skylla på alla som tycker det är okej att konstnärer är helt rättslösa.
Vill man inte skylla på någon kan man i varje fall ha viss förståelse och empati när människor blir utslagna.

Permalänk

Angående Ai tar jobb. Så jag känner samma samma sak som när högnivåspråken som Fortran på 1950talet kom. Innan dessa språk krävde det lite skils att utveckla något, efter dessa språk så kan företag ta vilken schimpans som helst från Kolmården och den kan skapa den applikationen de vill ha. Den konstnärliga känslan i programvaruutveckling har försvunnit efter att högnivåspråk som Fotran och C tillkom. De flesta som kodar högnivåspråk som C vet inte ett skit om vad deras kod egenligen gör.

Fast höjde kanske företag kraven på vad deras program skulle utföra när högnivåspråken kom?
Kan det bli exakt samma med Ai hjälper till med bilder? Att Ai bara blir ett hjälpmedel. Jag var med när folk pixlade grafik på datorn, sedan kom alla dessa program som på olika sätt färgsätter en massa pixlar samtidigt kanske med olika färger enligt någon algoritm.

Det folk ofta vill ha är prisvärdiga saker. Beställer de ett paket så vill de ha paketet få snabbt, säkert och billigt hem. Argument som att det paket har åkt häst och vagn för lastbilar tar folks jobb (hästskötare och jordbruk), ja det är kanske intressant för någon hästfanatiker. Men inte så mycket för den stora skaran. Samma sak med all grafik på alla kartonger, reklamblad etc. För slutkunden så är det mindre relevant hur denna är skapad, om någon har handritat på ett papper och scannat in, använt dator och pixlat grafiken, använt någon prohotshop, eller Ai.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Angående Ai tar jobb. Så jag känner samma samma sak som när högnivåspråken som Fortran på 1950talet kom. Innan dessa språk krävde det lite skils att utveckla något, efter dessa språk så kan företag ta vilken schimpans som helst från Kolmården och den kan skapa den applikationen de vill ha. Den konstnärliga känslan i programvaruutveckling har försvunnit efter att högnivåspråk som Fotran och C tillkom. De flesta som kodar högnivåspråk som C vet inte ett skit om vad deras kod egenligen gör.

Skillnaden är med vilken hastighet utvecklingen gått. Det var inte så att C kom 1951, Java 1952 och Javascript 1953..

Och varför skulle den konstnärliga känslan försvunnit med högnivå språk?
Snarare tvärt om skulle jag vilja påstå, med mer lättanvända verktyg så blir det lättare att skapa det du vill.
Man behöver inte veta de tekniska detaljerna om hur en pensel är tillverkad för att måla med den?

Sen att många utvecklarjobb är run-of-the-mill har ju mer och göra med att många företag utvecklar snarlika produkter.

Permalänk
Skrivet av n0kturnal:

Skillnaden är med vilken hastighet utvecklingen gått. Det var inte så att C kom 1951, Java 1952 och Javascript 1953..

Och varför skulle den konstnärliga känslan försvunnit med högnivå språk?
Snarare tvärt om skulle jag vilja påstå, med mer lättanvända verktyg så blir det lättare att skapa det du vill.
Man behöver inte veta de tekniska detaljerna om hur en pensel är tillverkad för att måla med den?

Sen att många utvecklarjobb är run-of-the-mill har ju mer och göra med att många företag utvecklar snarlika produkter.

Fotran kom på 1950talet och utvecklare fick två st val, antagligen lära sig hantera de nya verktygen eller söka efter nytt jobb.
Ai idag innebär exakt samma sak för oss som jobbar inom IT. Ai kommer inte precis ta över allt imorgon, det blir mer ett verktyg som man kan förenkla vissa saker. Inom grafik så kan man använda Ai för att snabba upp processen och göra sånt som man tidigare inte hade tid för.
Vi går emot en utveckling när det krävs bättre grafik på allt, de grafiska komponenterna som vanliga utvecklare slängde ihop i MsPaint duger ej längre. Något måste göras för att minska ner alla kostnader inom alla områden, Ai kan där vara en lösning.
Och jobb försvinner inte för det, för resultatet blir att fler produkter skapas.

Det jag själv tycker är är svårt är att jag ofta vill ha en grafik symbol som är ganska simpel, budgeten för att ta fram denna ligger typ på 30 sekunder. Att för mig skapa denna så går det åt en dag och det ser förjävligt ut, anlita en grafiker så säg en timma och en kostnad på kanske 2000kr med all overhead. Att googla på och hitta en färdigsymbol så får man ej exakt vad man vill ha, sedan alla konstiga licenser.
Nej en Ai som jag säger åt den skapa min simpla grafiska symbol och jag inte behöver tänka på något är det som behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och jobb försvinner inte för det, för resultatet blir att fler produkter skapas.

Fast de e ju just de som sker. Stackoverflow avskedar 28% av sin personal. Dropbox 16%.
Stora spelföretag över hela världen har redan börjat avskeda folk för att ersätta med generativa AI's.
Många andra branscher som redan och snart kommer drabbas hårt, som t.ex illustratörer.

Ingen tvivlar på kraften i att använda AI som verktyg. Återigen det handlar om hastigheten med vilken utveckligen skett. Så att jämföra det med när Fortran kom är bara inte en korrekt jämförelse, den här omställningen slår enormt mycket bredare och sker under väldigt kort tid.
Och detta kommer garanterat att fortsätta i ännu större utsträckning de närmsta åren.
Anställda i drabbade branscher har inte haft tid att ställa om helt enkelt.

Permalänk
Musikälskare

Tråkig utveckling, blir inte köp av dom i framtiden

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Tråkig utveckling, blir inte köp av dom i framtiden

Jag har också fått lite avsmak att handla från dem efter det här.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Sen är det också så att dom flesta vill ha något specifikt, och dom vill ha möjlighet att ändra i det material som finns.

Där är ju dom generativa tjänsterna helt hjälplösa.

Oj, tror du har missat lite vad som hänt sen förra månaden (utvecklingen går SNABBT inom området). Att behålla stil och motiv mellan genereringar är det nya heta. Och det görs bra!

Och ändra i efterhand på delar av bilden har man kunnat göra länge. Eller använda en bild som input men säga att man vill ha den i annan vinkel o ljussättning t.ex.

Ditt yrke kommer inte försvinna, men du kommer få mindre betalt per alster och förväntas serva tio gånger fler personer än innan. Det är min gissning.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

De har slutat med korrekturläsare med, de använder rättstavningsprogram numera. Bojkott här med.

Permalänk
Medlem

Ser inte problemet. En del verkar haka upp sig på ämnet så det nästan ser ohälsosamt ut. Detta är en del av den tekniska utvecklingen (både hårdvara och mjukvara) som sker under vår livstid.

Jag tänkte återgå till min hobby nu. En annan hobby som inte hade varit möjlig utan tekniska framsteg.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Detta pågår ju hela tiden. Hästbajsupplockaren (ja det var ett yrke) fick söka annat jobb i Stockholm när bilen slog igenom, telefontjejen som kopplade samtal manuellt med kablar fick söka annat när hon ersattes av elektroniska telefonväxlar.. osv osv.
Jag tycker den här tekniken är otroligt intressant och användbar. Älskar att leka med Bing AI bildcreator, ibland blir det otroligt snyggt, precis som man tänkt det. Det är fortfarande en "konst" att formulera sig så AIn förstår vad den skall göra.

Sen är det ju så att ett riktigt konstnär aldrig kan ersättas med AI, men sånt här som Webhallen gör..absolut.

Yeah, Right...

Än idag har vi skräpplockare och det är samhällets ryggrad som plockar upp skiten dagens samhälle skapar då vi är mer än 4ggr fler människor på den här planeten som skräpar ner jämfört med för 100 år sedan.

Att förenkla allt betyder inte att det automatiskt blir bättre.
Att jag kan betala med swish "gratis" är bara för att Bankerna tjänar på det så, är det egentligen gratis då?

Skrivet av frong:

Trodde jag hamnat i gubbgnäll-tråden.

Jag fick höra av en konstnär att man bör göra minst 100 tavlor för att hitta sin stil (jag gillar konstnärens uppriktighet till mig) men idag tar det 2 minuter med en dator, men har du egentligen skapat något då?
Hur lång tid tar det för en person att skapa något nytt jämfört med en AI som tar andras eller skapar konstverk på några sekunder? Människor blir inte smartare av det här, men det kanske är avsikten

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!