Åtkomst till en wd mycloud ex2

Permalänk
Medlem

Åtkomst till en wd mycloud ex2

Hej.

Som rubriken, jag har en gammal mycloud ex2 som jag inte har åtkomst till längre pga det slutade funka för ett par års sedan. Den funkar fortfarande och har fungerat som backup till foton innan men nu har jag inte använt den på väldigt länge. Jag vill dock komma åt bilderna innan den får ett fortsatt liv.

Hur gör jag? Har sökt men inte hittat någon bra lösning, har såklart glömt av alla lösenord om det nu hade kunnat hjälpa till på något sätt.

Mvh

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk
Medlem

Det är inte backup om bilderna du vill hitta inte redan finns på något annat ställe samtidigt - utan då är det orginaler...

Backup är en lagring som du kan kasta eller gå sönder när som helst utan att du förlorar någon data.

Med största sannolikhet så är det ext4-formaterat på disken i din mycloud ex2 och då kan vilken linux-bootad dator som helst hantera disken via tex en USB-diskdocka/adapter eller kopplad direkt via SATA-anslutning och används Ubuntu-live startad från en USB-sticka så kommer förmodligen volymen monteras automatiskt som en mapp på din skrivbord i Ubuntu och sedan kan du kopiera/flytta innehållet till annan lagring på ungefär samma sätt med fileexploren som du gör det i windows.

Är det 2 diskar som som finns samtidigt i mycloud ex2 - så måste båda diskarna kopplas samtidigt till linuxdatorn via SATA eller varsina USB-dockor/adaptrar eller en sådan med dubbel diskplats (dock brukar just dessa inte fungera så bra i Linux pga. chip-buggar i själva dockan då de ofta är baserade på jmicron-chip som hänger sig och måste göra USB-busreset igen innan de kommer igång igen en kort stund... - och i linux väntar man typ i 30 sekunder efter att dockan slutat att transportera data innan en sådan busreset görs - ja ni fattar att det kommer att ta tid att kopiera ut filerna i det fallet...)

Permalänk
Medlem

Har lyckats komma åt disken via nätverket men inte lyckats hitta den inställningen så jag kan utforska den som extern mapp, den kämpar på men helt uppenbart är en ssd snabbare

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk
Medlem

Kan vara att den kör nätverket med en SMB v.1-protokoll och dagens windows har stängt av den supporten sedan flera år tillbaka och måste aktiveras manuellt för att vid nästa windowsuppgradering stängas av igen... - kan också vara förklaringen till varför "mycloud ex2" upplevdes slutade att fungera om det var i samma tidpunkt som MS forcerande stängde av SMB V.1 i alla sina nuvarande windowsversioner i samband med sina uppdateringar av windows.

har en gammal netgear-NAS som har samma problem men då jag kör så lite Windows som möjligt så hanteras den via NFS istället.