Steam deck oled - Asus ROG Ally - Levino Go - vilken ska man köpa?

Permalänk
Medlem

Steam deck oled - Asus ROG Ally - Levino Go - vilken ska man köpa?

Med dessa 3 som går att köpa i Sverige, börjar det bli allt mer köpa en handheld

Dessa verkar prestera bättre än min nu 10 åriga dator

Tanken är att den ska användas som vanligt som det jag gör med min dator nu, samt även ganska tung emulation

Levino Go verkar klara emulation upp till Switch

Ska även kunna koppla in externa hårddiskar och köra på stor tv

Vilka har ni köpt, är ni nöjda med? Det som tillltalar mig är nog antagligen Levino Go eller Steam deck oled

Finns andra, men alla går inte köpa i Sverige

Tack för synpunkter/åsikter om köp

Steam deck oled

https://www.elgiganten.se/product/gaming/gaming-pc/handhallen...

Asus Rog Ally

https://www.elgiganten.se/product/gaming/gaming-pc/handhallen...

Levino Go

https://www.komplett.se/product/1251292/gaming/handhaallna-sp...

Permalänk
Medlem

Ser ut som Elgiganten bara har gamla LCD varianterna. Sen vet jag inte vad importen är på en Steam deck. Men euro priset på en Steam deck Oled med 512 gig är 569€ vilket om det är inkl skatt kostar ca 6200.
Edit även om det är exkl skatt så är priset typ 7700.
Då är bara bas varianten av rog billigare och den är rätt mycket långsammare än z1 extreme varianten

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera att du köper en dator om det är just en dator du vill ha, vist dessa är relativt starka för priset men de ersätter inte precis en dator, ska de användas som dator behöver du ändå köpa till diverse saker som docka o.s.v. Steam deck kommer dessutom med linux, så priset i slutändan blir inte lägre.

Skrivet av infigo:

Ser ut som Elgiganten bara har gamla LCD varianterna. Sen vet jag inte vad importen är på en Steam deck. Men euro priset på en Steam deck Oled med 512 gig är 569€ vilket om det är inkl skatt kostar ca 6200.
Edit även om det är exkl skatt så är priset typ 7700.
Då är bara bas varianten av rog billigare och den är rätt mycket långsammare än z1 extreme varianten

Det finns ingen import avgift och momsen är redan i priset på steam samt frakten är gratis, ja El giganten's pris er galet hög.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Såg elgiganten och även powers pris och ja, dom var väldigt höga. Beställde en 1TB Oled steam deck i torsdags och priset kom in med valuta omräkning (med relaterade valuta kostnader) på knappa 7800 SEK, (frakten är ju som sagt inkluderad).

Funderade på Legion Go, men valde att uppgradera min steam deck lcd. Anledning är batteritid i första hand och storage i andra hand. (Har 256 GB varianten plus minneskort 512GB idag). Sen älskar jag att kunna stoppa ner den i suspend och sedan bara plocka upp spelet där jag slutade.

Permalänk
Medlem

Har haft steam deck med lcd och har just beställt nya oled versionen.
Asus rog ally har jag haft men lämnat tillbaka, är ju lite vad du behöver som spelar roll.
Steam deck är en consoll, 1 knapp så stänger du ner allt och startar upp fort.
Lenovo legion Go är en windows pc men möjlighet att koppla in ett grafikkort med usb C så den går använda som en fullt fungerande gaming pc.
Steam deck kan inte använda externa grafikkort pga linux som jag förstår det.
Jag har själv en nyare dator med 4070 inkopplat till tv.n i vardagsrummet, så när frugan ska se på tv.n är de super enkelt att strömma sin dator till Steam decken och det funkar väldigt bra.

Steam deck är svagare men mycket mer optimerad, funkar super i kombination med pc.

Lenovo legion är en windows pc och windows på en liten skärm är bökigt. Därför jag lämnade igen asus rog ally.

Dock ska jag säga av det jag läst om Lenovo legion go med ett externt grafikkort så verkar det funka super.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oxies Husse:

Såg elgiganten och även powers pris och ja, dom var väldigt höga. Beställde en 1TB Oled steam deck i torsdags och priset kom in med valuta omräkning (med relaterade valuta kostnader) på knappa 7800 SEK, (frakten är ju som sagt inkluderad).

Ally Z1 Extreme verkar vara 7600kr på amazon.se samt 7800kr på proshop.se (-16%). Spelar mest på soffan med laddning med min SD ej-oled, och prestandan på Z1E är väl mycket bättre då den är inkopplad.

Men tänker hålla mig till min SD fast det lite kliar i fingrarna att uppgradera till Z1E: spelar nästan mer på min SD än på speldatorn nu, så praktiskt att plocka fram och köra 15-30 min bara fast sämre grafik i tex CP2077. Alla ”competitive” dock på desktop.

Till TS: som i tråden ”beror på”: om du vill ersätta en laptop och kan tänka dig spela mest ”dockad” har A1E mest kraft, annars SD. Men tänk mera på dom som en ”konsolaktig” variant än en speldatorär mitt tips.