Formler i Google Kalkylark (Google sheets)

Permalänk
Medlem

Formler i Google Kalkylark (Google sheets)

Har en kalkyl i Excel som jag även skulle vilja ha i Google Kalkylark också. När jag gör samma formel i Google Sheets får jag "#värdefel" Tänker att det säkert att formeln ser annorlunda ut för att få samma resultat i Google kalkylark.

Det jag vill göra är följande:

Räkna ut total arbetstid minus lunch. Formeln i Excel ser ut såhär.

Sluttid minus starttid minus lunch sedan parantes sluttid minus start tid.

=E2-C2-D2+(E2<C2)

Någon som vet om det går att lösa?

Permalänk
Medlem

Vad är det du vill räkna med parentesen? Du har skrivit olika i din text och din formel, i formeln står det sluttid mindre än starttid, vilket inte är ett tal och därför inte kan adderas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aent:

Vad är det du vill räkna med parentesen? Du har skrivit olika i din text och din formel, i formeln står det sluttid mindre än starttid, vilket inte är ett tal och därför inte kan adderas.

Räkna ut total arbetstid minus lunch

Den formel som står är korrekt då den fungerar och blir rätt i Excel men i Google Kalkylark får jag värdefel. Så antingen så har Google en annan formel för att räkna ut samma sak eller så klarar den helt enkelt inte av att räkna ut det.

Här är en länk till hur kalkylen görs i Excel

Hur du gör ett arbetstidsschema med övertid

Permalänk
Medlem
Skrivet av aent:

Citerade nog mitt eget inlägg ser det ut som. Men där ser du i alla fall vad som skall göras.

Permalänk
Medlem

Märkligt, ser ut att fungera i spreadsheet här.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1Qk4OZmtL-2i1Ga6wPAimq...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffe:

Märkligt, ser ut att fungera i spreadsheet här.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1Qk4OZmtL-2i1Ga6wPAimq...

<Uppladdad bildlänk>

Vet inte om problemet är för att det skall vara med ett < för mindre än i formeln som gör att det blir värdefel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thias79:

Vet inte om problemet är för att det skall vara med ett < för mindre än i formeln som gör att det blir värdefel.

Fungerar här med, men hela parentesen är helt onödig då det räcker med "=E2-C2-D2"

Edit: konmtrollera så att alla fält är inlagda som tid och inte i något annat format

Permalänk
Medlem
Skrivet av thias79:

Citerade nog mitt eget inlägg ser det ut som. Men där ser du i alla fall vad som skall göras.

Fast i den videon vid 1:55 visas endast formeln "sluttid - starttid - lunch". Där finns inget mindre än. Vad är syftet med parentesen du lagt till?

Om du vill beräkna total tid den dagen behöver du bara ovan beräkning. Så vad ska (sluttid mindre än starttid) göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Fungerar här med, men hela parentesen är helt onödig då det räcker med "=E2-C2-D2"
<Uppladdad bildlänk>

Edit: konmtrollera så att alla fält är inlagda som tid och inte i något annat format

Skall kolla så att allt är inlagt som tid. Är inte så säker på att parentesen är onödig då det är meningen att den skall känna av när det är normaltid och övertid.

Måste ju vara någon anledning till att den som skapat instruktionen hur man gör kalkylen har en parantes där tänker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thias79:

Skall kolla så att allt är inlagt som tid. Är inte så säker på att parentesen är onödig då det är meningen att den skall känna av när det är normaltid och övertid.

Måste ju vara någon anledning till att den som skapat instruktionen hur man gör kalkylen har en parantes där tänker jag.

Videon du länkade till visar detta

Sen är det två kolumner på sidan som sköter om det är normaltid eller övertid med två stycken "=om" (=if) funktioner.

Här kan du ladda ner excelfilen och kolla själv om det gjorts någon ändring i filen du har
https://www.dropbox.com/s/q2cmv6cr8mm7i50/012_R%C3%A4kna_med_...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Videon du länkade till visar detta <Uppladdad bildlänk>

Sen är det två kolumner på sidan som sköter om det är normaltid eller övertid med två stycken "=om" (=if) funktioner.

Här kan du ladda ner excelfilen och kolla själv om det gjorts någon ändring i filen du har
https://www.dropbox.com/s/q2cmv6cr8mm7i50/012_R%C3%A4kna_med_...

Hade angivit tiden 16:30 det skulle vara 16.30. Men problemet kvarstår så fort jag lägger till lunchen i formeln