Laptop för en jobbresande casualspelare

Permalänk

Laptop för en jobbresande casualspelare

Hej! Jag kommer att de närmaste åren behöva göra jobbstintar på ca tre månader åt gången på annan ort, varav den första redan är nu om två veckor. Lite sent omsider så har jag kommit på att det inte är rimligt att släpa med min stationära dator och har på nåot sätt lyckas undgå att skaffa en laptop tidigare. Jag är desdutom helt vilse vad de olika specs-bokstavskombinationerna står för. Så alla tips tas tacksamt emot!

Jag är en väldigt casual spelare så behöver nog inte en jättekraftig gaming laptop. Mestadels lär det vara streaming och zoom-föreläsningar den ska användas till men de spel jag för tillfället skulle vilja kunna spela är Stray gods, Age of Empires 3 Definitive edition och Danganronpa v3. Möjligen skyrim eller overwatch också men om det ger mycket större krav och prislapp så är det inte så viktigt. Budget helst kring 10 000 kr men om det behövs kan jag absolut sträcka mig till ca 15 000 eller rentav 20 000.

Permalänk

Specs-krav för de tre viktigaste spelen jag nämnde är

Stray gods

MINIMUM:
• Processor: Intel Core i5-4690K or AMD Ryzen 5 1500X
• Minne: 8 GB RAM
• Grafik: NVIDIA GeForce GTX 650 Ti, 2 GB or AMD Radeon R7 360, 2 GB or Intel Arc A380, 6 GB
• Lagring: 6 GB ledigt utrymme

REKOMMENDERADE:
• Processor: Intel Core i5-7600 or AMD Ryzen 5 2600X
• Grafik: NVIDIA GeForce GTX 970, 4 GB or AMD Radeon RX 480, 4 GB or Intel Arc A750, 8 GB
• Lagring: 6 GB ledigt utrymme

AoE 3 Definitive edition

MINIMUM:
• Kräver en 64-bitars processor samt operativsystem
• Processor: Intel i3-2105 @ 3.1GHz or AMD Phenom II X4 973 with an average CPU Passmark score of 1830 or better
• Grafik: GeForce GT 430, Radeon HD 5570, or Intel HD 4400 with an average Passmark G3D Mark of 570 or better @720p
• DirectX: Version 11
• Nätverk: Bredbandsanslutning
• Lagring: 42 GB ledigt utrymme
• Ytterligare anmärkningar: 2 GB VRAM

REKOMMENDERADE:
• Processor: Intel i5-3300 @ 3.0GHz or AMD FX-8350 or equivalent with an average CPU Passmark score of 4100 or better
• Minne: 16 GB RAM
• Grafik: GeForce GTX 980 or Radeon R9 Fury or equivalent with an average Passmark G3D Mark of 9500 or better @1080p
• Nätverk: Bredbandsanslutning
• Lagring: 42 GB ledigt utrymme
• Ytterligare anmärkningar: 4 GB VRAM

Danganronpa V3

MINIMUM:
• Processor: Intel Core i3-4170 @ 3.70GHz
• Minne: 4 GB RAM
• Grafik: NVIDIA@ GeForce@ GTX 460 or better
• Lagring: 26 GB ledigt utrymme
• Ljudkort: DirectX compatible soundcard or onboard chipset

REKOMMENDERADE:
• Processor: Intel Core i5-4690K @3.50GHz
• Grafik: NVIDIA@ GeForce@ GTX 960
• Lagring: 26 GB ledigt utrymme
• Ljudkort: DirectX compatible soundcard or onboard chipset

Permalänk
Medlem

En Asus zephyrus g14?
Tänker att 14 tum är lätt att ha med sig och datorn är ju både snygg och bra byggd för arbete med bra skärm, batteri och sådant. Och så har den ett dedikerat grafikkort.
Vilken modell som passar just dig är väl lite vilken du tycker är ett bra pris på.
G14 har ju okså funnits ett bra tag så det finns även begagnat att leta på

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Känns som att du borde komma rätt långt med denna.

https://www.inet.se/produkt/1975151/msi-thin-gf63-i5-16gb-512...

Permalänk
Medlem

45 w är lpgt för ett 4060. Annars bra.

Permalänk
Medlem

En curve ball är en steam deck/ASUS ROG ALLY - kan ju kopplas in till skärm/tangentbord om man behöver jobba. Lite oklar på vilka behov/förutsättningar du kommer ha - så kanske inte är optimalt.

Permalänk

Tack för tipsen!
Jag står och väger mellan Alastor Moodys tips https://www.inet.se/produkt/1975151/msi-thin-gf63-i5-16gb-512... och steget upp från MSI https://www.inet.se/produkt/1974768/msi-katana-15-i7-16gb-1tb... .

Förmodligen räcker ju den första för de spelen jag nämnde och den är smidigare att bära med sig, men nu när jag lärt mig vad TDP är och 45 tydligen är lågt för RTX 4060 så har jag sett några ute på internet anmärka på att den har lätt att överhetta om man inte gör en massa specialgrejer som jag inte tror att jag mäktar med. Och att det kanske kan vara skönt att ha möjligheten att spela spel som kräver lite mer om jag hittar något sådant framöver.

Har ni någon uppfattning kring den första (Thin G63) om hur stor risken för överhettningen är vid min begränsade användning och säg om ni tror att det kommer vara möjligt att kunna köra ex. nästa Elder Scrolls på den när det väl släpps?