Har ni klarat er undan minnesproblem med Ryzen 7950x? Vilken setup kör ni?

Permalänk
Medlem

Har ni klarat er undan minnesproblem med Ryzen 7950x? Vilken setup kör ni?

Jag har länge varit inställd på Ryzen 7950x men läst en del om problem med minnen. Dels att datorn bootar långsamt (minnesinlärning) men i vissa fall inte bootar alls. Visst kan det ha med minnen i sig att göra, men verkar vara starkt kopplat till just processorn?

Är det någon här som haft problem med detta? Vill köra copy/paste på någon som har en setup som funkar out of the box så man inte behöver felsöka det första man gör när man satt ihop en dator för 35k+.

Visa signatur

Proccessor: i7 930 @ 3,6 GHz | Kylagg: NH-D14 | Moderkort: ASUS P6x58d-E | Grafikkort: ATI HD 5870 | Ram: Corsair XMS3 24GB | SSD: OCZ Vertex 4 2,5" 256GB | Nätagg: Fractal Design 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bondra:

Jag har länge varit inställd på Ryzen 7950x men läst en del om problem med minnen. Dels att datorn bootar långsamt (minnesinlärning) men i vissa fall inte bootar alls. Visst kan det ha med minnen i sig att göra, men verkar vara starkt kopplat till just processorn?

Är det någon här som haft problem med detta? Vill köra copy/paste på någon som har en setup som funkar out of the box så man inte behöver felsöka det första man gör när man satt ihop en dator för 35k+.

Nu har jag inte koll på just 7950X men "minnesproblem" verkar till större uträckning vara löst med senare BIOS versioner. Långsamma boot tider är också något som många tillverkare fixat i senare BIOS versioner men det går även att stänga av minnesträningen manuellt (Googla då det är väldigt beroende av vilken moderkortstillverkare man snackar om).

Det du kan göra är att googla på just din framtida setup och se vad folk skrivit på olika forum så slipper du vänta på svar här.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Gå till supportsidan för det moderkort du bestämt dig för och följ deras lista över testade minnen så ska det inte vara några problem. Köp tillräckligt stora minnen så du bara behöver 2 minnestickor, men info om detta finns också i listan av de moderkort jag har kollat på.
Minneskompatibiliteten har också blivit bättre och bättre med nyare bios, men helt klart verkar DDR5 krångligare att få till än DDR4, men själv har jag inte haft några minnesträningsproblem, min dator bootar snabbt. Jag använder Gigabyte b650 aorus elite ax och Kingston 32GB (2x16) 6000MHz FURY Beast Black cl36 med 7800x3d.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

7950x + G.skill Trident Z5 6400CL32 som körs i 6000CL30 utan problem. Detta med ett Asus B650E-E.

Det var värre i början med boot som kunde ta ett tag, nu startar datorn ganska snabbt. Det händer dock väldigt få gånger att datorn tar lite längre tid på sig att starta, fortfarande inte lika segt som det var innan iaf.

Det finns idag främst två problem med Ryzen 7000 serien och det är att fyra stickor med RAM är problematiskt att få igång, får man igång det så är hastigheten låg samt att allt ovanför 6000 är svårt att nå helt stabilt, även med två stickor.