Permalänk

val av minne till 7800xd bygge

Hej, har inte gjort ett bygge på ett tag och håller på att bli galen för att hitta vettig information. Så söker råd här. Jag har förstått att sätter man manuella timings osv på minnen så får man riktigt lång boot tid på AM5. Istället för att använda en expo profil där man kan använda fast boot, stämmer detta?
Min idé med dessa delar var att välja bra hynix A-die minnen som jag förhoppningsvis kommer kunna köra i 6800-6400mhz cl28-cl30. Men det verkar vara bra meckigt. Hur är det i bios på nyare moderkort, kommer ja kunna göra denna överklockningen enkelt med DOCP eller måste ja sätta manuella värden? Finns det xmp/expo val även om minnena inte är expo som jag kan använda?
Ja har lagt en order på följande delar:
Moderkort: https://www.inet.se/produkt/1903858/gigabyte-b650-aorus-pro-a...
Minne: https://www.inet.se/produkt/5306094/kingston-32gb-2x16gb-ddr5...

Samtidigt, hur mycket vinner jag på allt detta, jag är bra nära att helt enkelt byta till dessa minnen nedan då det verkar mycket mer bekvämt att bara slå på en färdig profil: https://www.inet.se/produkt/5306158/corsair-32gb-2x16gb-ddr5-...

Stort tack på förhand!

Permalänk

Valet av minne (KF572C38RSAK2-32) finns med på QVL-listan

Permalänk
Skrivet av JustNuVetJagInte:

Valet av minne (KF572C38RSAK2-32) finns med på QVL-listan

Japp de har jag kollat men som sagt har inte byggt något sedan 2014 så vad har jag att vänta sen. Tre dagars manuel tuning eller koller ja kunna gå in i bios och välja på expo/xmp profiler. Eller DOCP eftersom minnena inte är EXPO eller XMP? För myclet nytt som jag inte har koll på och inte lyckats googla fram några svar på.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte om det har ändrats med nyare bios eller med allt snabbare minnen, men när HWunboxed testade några olika minnen så gav det rätt lite lite med snabbare minnen för AMDs x3d-processorer till skillnad från de andra Ryzenprocessorerna.
https://www.youtube.com/watch?v=XW2rubC5oCY

Jag brydde mig därför inte så mycket, utan körde på ett billigt ddr5 6000 cl36 minnen-kit som det var rea på och som fanns med i moderkortets qvl-lista. Jag hade såklart hellre haft cl30 minnen, även om det inte verkar göra så mycket. Nu kanske högre minneshastigheter är stabilare på AM5-plattformen än vad det var då så det är möjligt att jag hade valt annorlunda idag.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Skrivet av Bakwetu:

Nu vet jag inte om det har ändrats med nyare bios eller med allt snabbare minnen, men när HWunboxed testade några olika minnen så gav det rätt lite lite med snabbare minnen för AMDs x3d-processorer till skillnad från de andra Ryzenprocessorerna.
https://www.youtube.com/watch?v=XW2rubC5oCY

Jag brydde mig därför inte så mycket, utan körde på ett billigt ddr5 6000 cl36 minnen-kit som det var rea på och som fanns med i moderkortets qvl-lista. Jag hade såklart hellre haft cl30 minnen, även om det inte verkar göra så mycket. Nu kanske högre minneshastigheter är stabilare på AM5-plattformen än vad det var då så det är möjligt att jag hade valt annorlunda idag.

Ne det gör väl inte det, har sett att de kan ge ca 10-15% om man lyckas med 7600-8000 men efter o suttit och kollat delar ett tag nu så orkar jag fan inte, jag vill bara skruva ihop burken och spela så jag byter nog till dessa: https://www.inet.se/produkt/5306158/corsair-32gb-2x16gb-ddr5-....

Däremot är de inte med på QVL, tar man bort "k" i slutet så finns de med. Någon som vet vad "K" står för i CMH32GX5M2B6000Z30K?

Permalänk
Medlem

Nått 2x16GB med 6000MHz/CL30 på QVL-listan blir kanon. Tror de flesta minnena som inte finns på QVL funkar nu med. Har kommit en hel drös med biosuppdateringar som stödjer mer och mer minnen, precis som det var på AM4.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Skrivet av Keffmode:

Nått 2x16GB med 6000MHz/CL30 på QVL-listan blir kanon. Tror de flesta minnena som inte finns på QVL funkar nu med. Har kommit en hel drös med biosuppdateringar som stödjer mer och mer minnen, precis som det var på AM4.

ja problemet är att jag inte hittar några 6000mhz cl30 som finns med på qvl listna, finns inga på inet eller på webbhallen.. Hittar inte ens cl36.

Men med de minnena jag redan beställt vad kommer ja ha för alternativ i bios är det endast manuell inställning som gäller? De har ju xmp, är de något ja kan använda för amd? Jag har ju redan köpt jävligt bra minnen som är med på qvl, huvudfrågan här är om jag måste manuellt ställa in dem eller om jag kommer kunna använda xmp för en AMD CPU för att komma upp i eller över 6000mhz cl30?

Permalänk
Medlem

Jag kollade på Corsairs sida och det verkar som k bara avser svart färg på minnen medan vita har w i slutet. Ska alltså inte spela någon roll.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av teknikmedhans:

ja problemet är att jag inte hittar några 6000mhz cl30 som finns med på qvl listna, finns inga på inet eller på webbhallen.. Hittar inte ens cl36.

Men med de minnena jag redan beställt vad kommer ja ha för alternativ i bios är det endast manuell inställning som gäller? De har ju xmp, är de något ja kan använda för amd? Jag har ju redan köpt jävligt bra minnen som är med på qvl, huvudfrågan här är om jag måste manuellt ställa in dem eller om jag kommer kunna använda xmp för en AMD CPU för att komma upp i eller över 6000mhz cl30?

XMP ska funka. Bara att välja överklockningsprofilen som vanligt.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Skrivet av Bakwetu:

Jag kollade på Corsairs sida och det verkar som k bara avser svart färg på minnen medan vita har w i slutet. Ska alltså inte spela någon roll.

ja det har du rätt i, jag som läst fel. "If a DDR5 kit has a K at the end, this means it was part of our iCUE recognition recall" https://help.corsair.com/hc/en-us/articles/8528259685901-How-....

Skrivet av Keffmode:

XMP ska funka. Bara att välja överklockningsprofilen som vanligt.

Okej har jag vara ett val tro och kommer de vara just 7200? Enligt specs på moderkortet på inet ska de klara 6600 Mhz OC men iom att dessa är med i QVL och står som 7200 speed där så antog ja att de skulle fungera.
Men då står jag ju inför frågan, vad är bäst 6000mhz cl30 eller 7200mhz cl38? Första alternativet skulle vara ca 1500kr billigare. Båda finns också i laget vid den inet butik jag ska hämta minnena imorgon så det är nog enkelt o byta.

Permalänk
Medlem

Har likt du varit inne i ram djungeln för att hitta något till min nyköpta 7800x3d rig och försökt läsa på mig en hel del på diverse forum, reddit och youtube (Buildzoid/ActuallyHardcoreOverclocking är grym) bland annat. Det jag snappat upp kortfattat är att gå över 6000mhz ger marginell skillnad på AM5 pga hur 7000serien funkar, speciellt på x3d varianterna. Det var tidigare problem med minnen och AM5, framförallt då samsung som hade problem med sina dies, men det har tydligen blivit mycket bättre allt eftersom de släppt nyare AGESA versioner. Hynix dies är att rekommendera och då ska 6000mhz cl30 nästintill alltid vara detta.

Landade själv i F5-6000J3040G32GX2-FX5 för min egen del, 64gb 6000mhz cl30 amd expo, inte för höga... dock märkte jag nu att leveransen blivit försenad igen till mitten december.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lyset:

Har likt du varit inne i ram djungeln för att hitta något till min nyköpta 7800x3d rig och försökt läsa på mig en hel del på diverse forum, reddit och youtube (Buildzoid/ActuallyHardcoreOverclocking är grym) bland annat. Det jag snappat upp kortfattat är att gå över 6000mhz ger marginell skillnad på AM5 pga hur 7000serien funkar, speciellt på x3d varianterna. Det var tidigare problem med minnen och AM5, framförallt då samsung som hade problem med sina dies, men det har tydligen blivit mycket bättre allt eftersom de släppt nyare AGESA versioner. Hynix dies är att rekommendera och då ska 6000mhz cl30 nästintill alltid vara detta.

Landade själv i F5-6000J3040G32GX2-FX5 för min egen del, 64gb 6000mhz cl30 amd expo, inte för höga... dock märkte jag nu att leveransen blivit försenad igen till mitten december.

Köpte F5-6000J3040G32GX2-TZ5NR innan de precis tog slut, om jag förstår det rätt så är det samma minne men annan heatsink. Körde igenom memtest86 inatt utan problem med expo. Så bra val Både mobo och minne var med på respektive QVL lista.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Jag kör 7600Mhz 36cl minnen klockade till cl34 med xmp till 7800x3d funkar prima