Internetdela från laptop till tex Xbox

Permalänk

Internetdela från laptop till tex Xbox

Hur vet man om en bärbar dator kan dela internet till tex ett Xbox vad kollar man efter? Jag har googlat lite det verkar som en dator behöver LTE/5g kort kan det stämma? Hur vet man vilka datorer som har det? Heter det hotspot?
Kan man se om en dator kan dela internet till andra enheter i specifikationer?

Permalänk
Medlem

Säkert enklare och billigare att bara köra hotspot från en telefon.
Behöver du av någon anledning trådat nätverk fungerar många routrar tillsammans med en Androidtelefon via usb.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Förr i tiden så delade man en anslutning genom en annan.

Exempel; laptopen var ansluten med LAN och delade via Wifi.

Funktionen finns säkert kvar än idag, använd Google och sök typ ”how to share internet connection from a Computer”

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobcat031:

Hur vet man om en bärbar dator kan dela internet till tex ett Xbox vad kollar man efter? Jag har googlat lite det verkar som en dator behöver LTE/5g kort kan det stämma? Hur vet man vilka datorer som har det? Heter det hotspot?
Kan man se om en dator kan dela internet till andra enheter i specifikationer?

I Windows 11 finns det Mobile hotspot, den ser ut så här

Finns under Inställningar -> Nätverk och internet -> Mobil surfpunkt (antar jag, jag kör med engelska som systemspråk)

Som du kan se på bilden så väljer man vilken anslutning man vill dela ifrån och hur man sen delar den.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

I Windows 11 finns det Mobile hotspot, den ser ut så här
<Uppladdad bildlänk>
Finns under Inställningar -> Nätverk och internet -> Mobil surfpunkt (antar jag, jag kör med engelska som systemspråk)

Som du kan se på bilden så väljer man vilken anslutning man vill dela ifrån och hur man sen delar den.

Har alla Windows 11 datorer detta?

Permalänk
Skrivet av pacc:

Säkert enklare och billigare att bara köra hotspot från en telefon.
Behöver du av någon anledning trådat nätverk fungerar många routrar tillsammans med en Androidtelefon via usb.

Jag spelar ett spel där folk bootar så jag behöver dela internet från en laptop till xbox då jag ska använda mig av vpn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobcat031:

Jag spelar ett spel där folk bootar så jag behöver dela internet från en laptop till xbox då jag ska använda mig av vpn.

Du får googla själv, men det finns routrar som kan sätta upp en VPN och sedan bara skicka vissa enheters trafik genom denna VPN.
Då har du VPN:en i själva routern och väljer själv vilka enheter som ska gå genom den.

Finns också att du kan välja att bara trafik till en viss destination ska gå via VPN:en för alla enheter (policy based routing). (överkurs)

Dock så är kanske din första tanke att ha en dator som är ansluten via LAN och där du har VPN aktiverad och sedan så delar du bandbredd via WiFi.
Kan vara att du i VPN klienten behöver tillåta åtkomst till det lokala nätverket (så att WiFi funkar för din Xbox).
Annars är ju själva poängen med VPN att ingen trafik ska tillåtas lämna enheten såvida den inte går via VPN tunneln. Men samtidigt så finns det möjlighet att undanta viss trafik av olika anledningar.
Du får googla att detta funkar med den VPN klient som du får av din VPN leverantör.

Du väljer lite själv vilken nivå av effort du lägger dig på.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Skrivet av Gustav-P:

Du får googla själv, men det finns routrar som kan sätta upp en VPN och sedan bara skicka vissa enheters trafik genom denna VPN.
Då har du VPN:en i själva routern och väljer själv vilka enheter som ska gå genom den.

Finns också att du kan välja att bara trafik till en viss destination ska gå via VPN:en för alla enheter (policy based routing). (överkurs)

Dock så är kanske din första tanke att ha en dator som är ansluten via LAN och där du har VPN aktiverad och sedan så delar du bandbredd via WiFi.
Kan vara att du i VPN klienten behöver tillåta åtkomst till det lokala nätverket (så att WiFi funkar för din Xbox).
Annars är ju själva poängen med VPN att ingen trafik ska tillåtas lämna enheten såvida den inte går via VPN tunneln. Men samtidigt så finns det möjlighet att undanta viss trafik av olika anledningar.
Du får googla att detta funkar med den VPN klient som du får av din VPN leverantör.

Du väljer lite själv vilken nivå av effort du lägger dig på.

Jag är ute efter en laptop som jag kan dela internet från till xboxet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobcat031:

Har alla Windows 11 datorer detta?

Så länge datorn har Wi-Fi och/eller Bluetooth borde du ha detta ja. Kolla din dator finns även i Windows 10

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Livsnjutare 😎

Bara för att du må ha en VPN på datorn och delar anslutningen så är det ju inte alls säkert att xboxen får tillgång till den VPN-anslutningen för det…

Snarare är det nog så att xboxen INTE får tillgång till VPN-nätet då det är unikt för den klient som kopplar upp sig - alltså pc’n.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobcat031:

Jag är ute efter en laptop som jag kan dela internet från till xboxet.

Du har fått svar tidigare i tråden. Har en laptop (eller annan dator) två olika nätverkskort (oavsett om det är Wifi eller LAN) så går det att dela ut en internet uppkoppling från den datorn till andra datorer.

Du vill att det är VPN på datorn som ska delat ut istället för internet, och då är det så att du behöver kolla ifall VPN programvaran tillåter dig enkel uppsättning av detta.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.