Verktyg/tips för felsökning på nybyggd PC

Permalänk
Medlem

Verktyg/tips för felsökning på nybyggd PC

Hej,
Har byggt ihop en dator igen för första gången på 10-15 år. Spelar mestadels COD och upplevelsen i nya warzone är brutalt dålig. Små lagg/stutters och dåligt flyt hela tiden. Jag tycker mig inte uppleva samma problem i multiplayer dock. Har kollat igenom diverse tweakguider men känns som det nästan bara blir sämre. Kört alla inställningar på lägsta i 1080p vilket den här datorn ska fixa galant utan någon större effekt med mera.

Bygget:
CPU: Ryzen 5 7600
GPU: RX 6800 (XFX SPEEDSTER 319 RAD)
RAM: DDR5 2x16GB 6000mhz CL36
MOBO: ASUS Tuf Gaming b650 plus WIFI
PSU: DeepCool DQ750-M-V2L 750W
HDD: Kingston KC3000 M.2 NVMe Gen 4 1TB

Har stockkylare på nu men beställt efter en Peerless Assasain för både ljudnivå och lite extra kylning.

Vid spel ser CPU och GPU ut ok i MSI Afterburners overlay. CPU går upp till runt 80 grader vilket inte borde orsaka någon thermal throttle eller dylikt. GPU runt 60. AVG FPS ser även den rätt ok ut men 1% low blir oroväckande låga.

Jag har säkerställt senaste drivrutiner från AMD för GPU, nyinstallerat Windows 11 Pro, installerat senaste BIOS-versionen, aktiverat EXPO-profil för RAM och lite andra standardåtgärder.

Nu vill jag bekräfta/säkerställa att det inte är något handhavande fel i bygget som tjuvdrar prestanda (har ex. en 2-till-1 PCIe-kabel till GPU, daisy chain, vilket kanske bör undvikas?). Undrar därav vilka generella tips på verktyg det finns för att säkerställa att varje enskild komponent fungerar som den ska eller andra tips att undersöka/ta höjd för (kontrollera att den sitter rätt med mera) för att utesluta/bekräfta fel på min sida så att säga?

Permalänk
Medlem

Ta någon programvara där du kan bänka ditt system, ex.vis 3D mark och jämföra med andra som har liknande för att se om problemet verkar ligga i maskinen eller CoD.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Det kanske är microstuttering du upplever om fps fortfarande är bra och då måste man köra gsync eller liknande för att få bukt på det alternativt byta grafikkort till en annan tillverkade som kanske inte har microstutters i just det spelet.
Jag upplever stark microstutter i skyrim och league of legends med amds grafikkort till ex.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk

Skulle börjat med att koppla in två stycken separata PCIe kontakter i grafikkortet. Kan vara att den inte får tillräckligt med ström i vissa scenarion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Ta någon programvara där du kan bänka ditt system, ex.vis 3D mark och jämföra med andra som har liknande för att se om problemet verkar ligga i maskinen eller CoD.

Jag vet inte hur mycket det säger detta? GPU ger en liten varning men den är visserligen heller ej OC eller dylikt. 3D Mark kanske ger vettigare scores men känns ju inte som om resultatet direkt sticker ut med tanke på inget är överklockat utöver EXPO på RAM.

UserBenchmarks: Game 153%, Desk 112%, Work 146%
CPU: AMD Ryzen 5 7600 - 105.9%
GPU: AMD RX 6800 - 144%
SSD: Kingston SKC3000S1024G 1TB - 379.3%
USB: SanDisk Ultra USB 3.0 32GB - 13.6%
RAM: Corsair Vengeance LPX 2x16GB - 179.5%
MBD: Asus TUF GAMING B650-PLUS WIFI

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Skulle börjat med att koppla in två stycken separata PCIe kontakter i grafikkortet. Kan vara att den inte får tillräckligt med ström i vissa scenarion.

Ska testa i helgen!

Permalänk
Medlem

Efter diverse felsökning, uppdateringar, dragit om/nya kablar och in och ut med komponenter bytte jag plattform till Battle.net från Steam och det blev en jäkla skillnad. Måste vart någon korrupt fil i första installationen.