Permalänk
Medlem

TeliaLXC - Vad är detta?

Någon som vet vad TeliaLXC är för något?

Jag har precis flyttat hem till mor min och har blivit lite mer gråhårig då jag inte kunnat sätta min router (satt som ap) till den statiska IP som jag skulle vilja. Trodde först det var DNS cachen som var buggad i min router då det är samma IP som jag förut hade min NAS satt till.
MEN, det visar sig att IPn verkar vara låst till någon funktion i morsans Telia router (Technicolor).
Det är alltså i Telia routern jag försöker sätta den statiska IPn till min router.

Jag ser ingen enhet med IPn i Telia routern, men i min router ser jag en enhet med IPn.
Kör jag nslookup på min dator mot IPn så får jag följande.

Server: OpenWrt.lan Address: 192.168.1.1 Name: TeliaLXC.lan Address: 192.168.1.2

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Vill tro att LXC är Linux Containers, om du har en nyare F1-riouter kan det vara grejen?
#19918104

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Vill tro att LXC är Linux Containers, om du har en nyare F1-riouter kan det vara grejen?
#19918104

Vet ej hur gammal den är, men är rebrandad som Telia WiFi-router Plus.

Är dock inte omöjligt att det är det det är. Men känns konstigt att den i så fall paxar en extra IP.
Jaja, det är väl vad det är i så fall. Får överleva med att ha min router på annan IP

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Min Telia F@st router svarar också på 192.168.1.2, inga öppna portar.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Hade en liknande router för ett tag sedan och la också märke till att routern hade något som låg och lyssnade på en annan IP.
Det är troligen någon helper-funktion som ligger där... Kanske har något med VoIP?

Hittade inget när jag grävde inuti OpenWRT på den riktigt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Troligtvis är det en container för Telias bakdörr med någon extra diagnostik.

Permalänk

Som sagt troligen till telias remote anslutning till den för supporten.

Eller för autouppdateringarna pushade från telia.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg0n:

Troligtvis är det en container för Telias bakdörr med någon extra diagnostik.

Skrivet av Rouge of Darkness:

Som sagt troligen till telias remote anslutning till den för supporten.

Eller för autouppdateringarna pushade från telia.

Jag funtade åt detta hållet själv.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Detta är en del av Telias "Premiumzone" container-lösning som läcker information om dina uppkopplade enheter till tredjepart.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1645997-vad-ar-api-pre...
https://neo4j.com/blog/scaling-neo4j-to-millions-of-homes-wit...

Omgående till elskroten om du frågar mig.

Permalänk
Medlem

dafuq.. så alla telias routrar agerar som hosts för olika tjänster som man inte kan stänga av, blocka eller ta bort på internanätverk?!

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Borttaget. Läste om trådstarten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

dafuq.. så alla telias routrar agerar som hosts för olika tjänster som man inte kan stänga av, blocka eller ta bort på internanätverk?!

Oh yes. Helt utan kännedom för kunden eller granskat av PTS eller media. Otroligt att de kommer undan med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Oh yes. Helt utan kännedom för kunden eller granskat av PTS eller media. Otroligt att de kommer undan med det.

...om man bryggar routern till en pfSense box så borde dessa funktioner bli obrukbara?, eller sitter den som en MITM maskin och spoofar allt?

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Detta är en del av Telias "Premiumzone" container-lösning som läcker information till dina uppkopplade enheter till tredjepart.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1645997-vad-ar-api-pre...
https://neo4j.com/blog/scaling-neo4j-to-millions-of-homes-wit...

Omgående till elskroten om du frågar mig.

Jag såg lite av videon på sidan.
Det är rent ut sagt sjukt om de har sådan tillgång.

Vet dock inte om jag kan övertala morsan att vi byter ut hennes router mot min. Det blir nog för bökigt att sätta upp all wifi igen.
Men har en gigabit switch som jag borde kunna klara mig med istället på mitt rum. Bör ändå bli en del bättre mottagning med min router istället för med morsans.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Det blir nog för bökigt att sätta upp all wifi igen.

Du kan fuska och göra det väldigt smidigt genom att sätta samma wifi namn och lösenord på nya/din router

Visa signatur

Main: MacBook Pro 16" [M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM]
Spel: Steam Deck LCD, PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

...om man bryggar routern till en pfSense box så borde dessa funktioner bli obrukbara?, eller sitter den som en MITM maskin och spoofar allt?

Varför ska du brygga? Du kan helt strunta i routern om du inte kör telefoni. Du kan köra den för enbart telefoni om du har telefoni.

Skrivet av maDa:

Oh yes. Helt utan kännedom för kunden eller granskat av PTS eller media. Otroligt att de kommer undan med det.

De granskar DNS-uppslagen också, men det är ju mer eller mindre frivilligt att använda allt detta. Men nej de är inte tydliga, jag kan inte säga att deras allmänna villkor går ut på mer än att du tillåter de använda trafikuppgifter/data för egen marknadsföring, men de kommer undan där med att de skriver "eller andra företags".