Felmeddelande "No DP signal from your device" på Dell U2719 DC efter byte av grafikkort

Permalänk
Medlem

Felmeddelande "No DP signal from your device" på Dell U2719 DC efter byte av grafikkort

Efter att ha försökt installera nya minnen och nytt grafikkort så får jag felmeddelandet No DP signal from your device" så fort jag startar datorn.

Specifikationer

• Bildskärm Dell U2719 DC

• Moderkort Asus Z170 Pro Gaming (med sockeln Intel 1151)

• Nytt grafikkort Asus Geforce RTX 3060

• Gammalt grafikkort Asus Geforce GTX 1060

• Nätaggregat Corsair RM650W

• Minnen: 2x8 GB Corsair Vengeance 2666 Mhz (identiska med de två som redan fanns i burken)

Det jag har testat hittills är:

1. Att istället koppla en HDMI-sladd i det nya grafikkortets HDMI-port. Då får jag felet "No HDMI signal from your device".

2. Jag har även testat med både HDMI-sladden och DP-sladden i moderkortets uttag.

3. Jag har testat att plocka ur de nya minnena.

4. Jag har testat att lägga tillbaka mitt gamla grafikkort (GTX 1060) och även på det testat med både HDMI-sladden och DP-sladden, men även då får jag felet med "No signal". Det gamla kortet fungerade dock utmärkt med DP-sladden innan jag testade att koppla i det nya grafikkortet.

5. HDMI-sladden fungerar när jag kopplar den till min laptop istället. Min laptop har dock inget DP-uttag så jag kan inte testa om det funkar med DP-sladden till min laptop.

6. Jag har testat med en annan DP-sladd, fortfarande samma felmeddelande.

7. Jag har provat att återställa fabriksinställningarna på min bildskärm.

8. Jag har provat att koppla i grafikkortet (både det nya och det gamla) på den andra PCIe-porten.

Grafikkortet startar som det ska (fläktarna drar igång) och jag ser ingen indikation på mitt moderkort att något skulle vara fel. Att uppdatera BIOS eller drivrutiner är ju inget alternativ eftersom jag inte får någon bild på skärmen. Och skärmen fungerar som sagt utmärkt när jag kopplar den till min laptop.

Det faktum att felet kvarstår när jag byter tillbaka till mitt gamla grafikkort som fungerade alldeles utmärkt nyss är det som förbryllar mig mest.

Någon som har en aning om vad som kan vara fel? Något mer jag kan testa?

Visa signatur

Intel Core i7-6700K @ 4 Ghz ~ Asus Z170 Pro Gaming Aura ~ Asus Geforce GTX 1060 6GB ~ 16 GB Corsair Vengeance 2666Mhz
~ Fractal Design Define R5 ~ Windows 10 ~ Dell U2719DC

Permalänk
Officiell jultomte

Testa med endast en RAM-sticka och kör bildkabeln i moderkortet. Vänta rätt länge och se om något händer, kan vara att datorn jobbar för att upptäcka alla nya enheter.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | BakClockers | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Testa med endast en RAM-sticka och kör bildkabeln i moderkortet. Vänta rätt länge och se om något händer, kan vara att datorn jobbar för att upptäcka alla nya enheter.

Jag testade att göra som du föreslog, med endast en RAM-sticka, DP-kabeln i moderkortet, och så väntade jag cirka tre minuter.
Men fortfarande utan resultat.

Det jag möjligen skulle kunna testa är väl att koppla datorn till en annan bildskärm.

Jag noterar på själva moderkortet att två led-lampor lyser. Det ena är vad som enligt manualen kallas BOOT_DEVICE_LED som lyser rött. Det andra är DRAM_LED som lyser gult.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K @ 4 Ghz ~ Asus Z170 Pro Gaming Aura ~ Asus Geforce GTX 1060 6GB ~ 16 GB Corsair Vengeance 2666Mhz

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av Thobbs:

Jag testade att göra som du föreslog, med endast en RAM-sticka, DP-kabeln i moderkortet, och så väntade jag cirka tre minuter.
Men fortfarande utan resultat.

Det jag möjligen skulle kunna testa är väl att koppla datorn till en annan bildskärm.

Jag noterar på själva moderkortet att två led-lampor lyser. Det ena är vad som enligt manualen kallas BOOT_DEVICE_LED som lyser rött. Det andra är DRAM_LED som lyser gult.

Testa samma sticka i alla fyra slots och gör samma sak. Testa sen med en annan sticka i alla fyra slots. Detta utesluter alla slots men också stickorna.

Du kan också testa koppla ur alla lagringsenheter för att utesluta detta. För att se om du iaf får bild/kan boota till BIOS.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | BakClockers | Stryktipset

Permalänk
Medlem

Prova en CMOS reset.

Det kan finnas lite olika orsaker till varför du inte får bild via moderkortet. Du skriver inte vilken CPU du har så du kan ha en utan inbyggd GPU. Om den har GPU kan den ändå vara avstängd i BIOS.

Att nollställa BIOS till fabriksinställningar kan lösa en del problem, något kan ha hänt när du bytte grafikkortet t.ex. Det kan du göra utan att komma in i BIOS. Antingen plocka ur batteriet några minuter eller kortsluta/bygla CLRTC som finns längst ner på moderkortet.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälpen! Jag skäms lite, men det visade sig att ett av minnena inte var ordentligt intryckt i sin slot.

Eftersom jag fick felmeddelandet om "no DP signal" var jag så inställd på att det måste ha något med grafikkortet att göra, men så var det alltså inte.

Visa signatur