Permalänk
Medlem

4070 eller 6900 XT

Jag kunde inte motstå frestelsen och spontanköpte därför förra veckan en 6900 xt från Amazon när jag såg att de sålde så billigt. Nu i efterhand vet jag inte om det var det smartaste valet då jag redan har en 4070 sedan några månader tillbaka. Jag är väldigt kluven på vad jag ska göra med dessa kort. Tänker att jag antingen returnerar 6900an eller säljer av 4070n.

Vad hade ni gjort i min sits? Värt att nämna är att jag enbart har en 750w PSU så liter osäker på om den kommer räcka för 6900an eller om jag skulle behöva byta även den.

Visa signatur

Fractal Design North Svart TG | AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS RTX 4070 DUAL OC | ASUS TUF Gaming B650-Plus | Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance | WD Black 1 TB | WD Green 1 TB | ASUS ROG Ryujin 360 | ASUS ROG Strix 750W

Permalänk
Medlem

Jag hade behållt 4070 av två anledningar. Drivrutinerna och DLSS..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maddoxswe:

Jag hade behållt 4070 av två anledningar. Drivrutinerna och DLSS..

Drivrutiner?

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskaren:

Drivrutiner?

Ja ? Det är väl allmänt känt att nvidia har stabilare drivrutiner ? Eller vad är det jag ska förklara?

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför du vill byta ett 4070 mot ett 6900 XT. Var det så billigt att du kan sälja 4070 för mer pengar än du betalade för 6900XT? Prestandaskillnaden är ju rätt marginell och 6900 XT drar mer ström.

Själv gjorde jag ett lite liknande byte men då gick jag från 3080 (som är ungefär som 4070 i prestanda) till 7900 XT vilket känns mer relevant ut prestandasynpunkt.

Jag tycker att AMD har bättre drivrutiner med framförallt bättre "control center" med inställningar än Nvidia, men det känns som att Nvidias starkare raytracing, mognare uppskalningsteknik och lägre strömförbrukning i 4-serien är klara fördelar som väger upp den väldigt marginella prestandaskillnaden mellan dina två kort.

Om du skulle köpa helt nytt och fick 6900XT för 5k vs 4070 för 7k, absolut 6900XT! Men byta och kanske bara få ut 5-6k för ditt 4070? Varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maddoxswe:

Ja ? Det är väl allmänt känt att nvidia har stabilare drivrutiner ? Eller vad är det jag ska förklara?

För 15 år sedan kanske. Jag har inte hört någonting eller upplevt något sådant.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskaren:

För 15 år sedan kanske. Jag har inte hört någonting eller upplevt något sådant.

Kan vara så att jag har haft otur, men när jag har haft amd kort har det alltid varit något som strulat för mig.

Klart att min upplevelse inte talar hur det är för alla, men det är så jag upplever det

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Jag förstår inte varför du vill byta ett 4070 mot ett 6900 XT. Var det så billigt att du kan sälja 4070 för mer pengar än du betalade för 6900XT? Prestandaskillnaden är ju rätt marginell och 6900 XT drar mer ström.

Själv gjorde jag ett lite liknande byte men då gick jag från 3080 (som är ungefär som 4070 i prestanda) till 7900 XT vilket känns mer relevant ut prestandasynpunkt.

Jag tycker att AMD har bättre drivrutiner med framförallt bättre "control center" med inställningar än Nvidia, men det känns som att Nvidias starkare raytracing, mognare uppskalningsteknik och lägre strömförbrukning i 4-serien är klara fördelar som väger upp den väldigt marginella prestandaskillnaden mellan dina två kort.

Om du skulle köpa helt nytt och fick 6900XT för 5k vs 4070 för 7k, absolut 6900XT! Men byta och kanske bara få ut 5-6k för ditt 4070? Varför?

Jag är medveten om att det inte är en stor uppgradering vilket är anledningen till att jag skapade tråden. Fick som sagt lite FOMO bara när jag såg priset på 6900an förra veckan.

Håller med om dina övriga tankar så lutar också mot att behålla 4070n, det är väll det kloka valet. Samtidigt är det ju kul att pilla med datorn så kanske tar och byter...

Visa signatur

Fractal Design North Svart TG | AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS RTX 4070 DUAL OC | ASUS TUF Gaming B650-Plus | Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance | WD Black 1 TB | WD Green 1 TB | ASUS ROG Ryujin 360 | ASUS ROG Strix 750W

Permalänk
Officiell jultomte

Du kan nog få igen nästan hela kostnaden av ditt 6900 XT genom att sälja ditt 4070.
6900 XT presterar bättre än ett 4070 i 1440p i majoriteten av titlar, i vissa titlar märkbart bättre.

Mindre skillnad i 4k men fortfarande att 6900 XT ligger i framkant.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av baldin:

Jag är medveten om att det inte är en stor uppgradering vilket är anledningen till att jag skapade tråden. Fick som sagt lite FOMO bara när jag såg priset på 6900an förra veckan.

Håller med om dina övriga tankar så lutar också mot att behålla 4070n, det är väll det kloka valet. Samtidigt är det ju kul att pilla med datorn så kanske tar och byter...

Jag förstår den sista meningen 100%. Jag hade absolut inget behov av min uppgradering själv men när en bekant gärna köpte 3080n till sitt nya bygge och jag fick tag på ett 7900XT för 9k på Inets ström så tryckte jag på köpknappen ändå. För att "framtidssäkra" eller nåt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maddoxswe:

Ja ? Det är väl allmänt känt att nvidia har stabilare drivrutiner ? Eller vad är det jag ska förklara?

Jaså?

''The following sections list the important changes and the most common issues resolved in
this version. This list is only a subset of the total number of changes made in this driver
version. The NVIDIA bug number is provided for reference.

3.1 Fixed Issues in Version 546.33 WHQL

3.1.1 Fixed Gaming Bugs

> [Discord] When streaming gameplay, colors may appear muted [4349586]

3.1.2 Fixed General Bugs

> A new NVIDIA icon is created in the system tray each time a user switch takes place in
Windows [4251314]

3.2 Open Issues in Version 546.33 WHQL
As with every released driver, version 546.33 WHQL of the Release 545 driver has open
issues and enhancement requests associated with it. This section includes lists of issues
that are either not fixed or not implemented in this version. Some problems listed may not
have been thoroughly investigated and, in fact, may not be NVIDIA issues. Others may have
workaround solutions''

https://us.download.nvidia.com/Windows/546.33/546.33-win11-wi...

Det är känt för envisa nVidia fanbois som vägrar att inse att det är 2023 och inte 2010.

Finns många buggar inom Nvidia, bara det.. konstigt nog så är Nvidia-användare med inne på AMD's ''felande'' drivers än Nvidias egna brister? Hmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av Maskaren:

För 15 år sedan kanske. Jag har inte hört någonting eller upplevt något sådant.

Skrivet av Godisskålen:

Jaså?

''The following sections list the important changes and the most common issues resolved in
this version. This list is only a subset of the total number of changes made in this driver
version. The NVIDIA bug number is provided for reference.

3.1 Fixed Issues in Version 546.33 WHQL

3.1.1 Fixed Gaming Bugs

> [Discord] When streaming gameplay, colors may appear muted [4349586]

3.1.2 Fixed General Bugs

> A new NVIDIA icon is created in the system tray each time a user switch takes place in
Windows [4251314]

3.2 Open Issues in Version 546.33 WHQL
As with every released driver, version 546.33 WHQL of the Release 545 driver has open
issues and enhancement requests associated with it. This section includes lists of issues
that are either not fixed or not implemented in this version. Some problems listed may not
have been thoroughly investigated and, in fact, may not be NVIDIA issues. Others may have
workaround solutions''

https://us.download.nvidia.com/Windows/546.33/546.33-win11-wi...

Det är känt för envisa nVidia fanbois som vägrar att inse att det är 2023 och inte 2010.

Finns många buggar inom Nvidia, bara det.. konstigt nog så är Nvidia-användare med inne på AMD's ''felande'' drivers än Nvidias egna brister? Hmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm

Räcker med att skrolla en del på diverse PC-byggar subs på reddit för att se att majoriteten av problem uppstår på AMDs sida. Men det är väl allmänt känt att AMD löser detta aktivt och med tiden men att nya grafikkort har en del barnsjukdomar, som såklart finns på båda sidor.
Men vet inte hur många trådar jag har läst om folk som returnerat sina 7900XTX. Står personligen inte på någon sida utan det är så det verkar se ut.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem

Gör det enkelt för dig, är du intresserad av ray tracing nu idag?

Ja = behåll nvidia kortet
Nej = behåll amd kortet

Skrivet av Maddoxswe:

Ja ? Det är väl allmänt känt att nvidia har stabilare drivrutiner ? Eller vad är det jag ska förklara?

Idag är det snarare som så att det är samma lika, ena kvartalet har nvidia problem med en eller två releaser, andra har amd problem och tredje har ingen problem.

Hade själv otur förra året och i över ett halvår så chrashade varannan release nvidia hade spel efter 5-10min. Medans jag senaste halvåret med amd inte haft nå problem alls.

Sen gjorde nvidia en fuling med deras driver för starfield där dom rent av ljög om stöd för spelet vid releasen några veckor innan spelet kom, så vem vet hur mycket mer sånt vi får se i framtiden.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Moseby:

Räcker med att skrolla en del på diverse PC-byggar subs på reddit för att se att majoriteten av problem uppstår på AMDs sida. Men det är väl allmänt känt att AMD löser detta aktivt och med tiden men att nya grafikkort har en del barnsjukdomar, som såklart finns på båda sidor.
Men vet inte hur många trådar jag har läst om folk som returnerat sina 7900XTX. Står personligen inte på någon sida utan det är så det verkar se ut.

Säkerligen bara 95% som troll skapar dessa trådar ang att skicka tillbaka sina AMD-kort.

Det existerar ja, tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Godisskålen:

Jaså?

''The following sections list the important changes and the most common issues resolved in
this version. This list is only a subset of the total number of changes made in this driver
version. The NVIDIA bug number is provided for reference.

3.1 Fixed Issues in Version 546.33 WHQL

3.1.1 Fixed Gaming Bugs

> [Discord] When streaming gameplay, colors may appear muted [4349586]

3.1.2 Fixed General Bugs

> A new NVIDIA icon is created in the system tray each time a user switch takes place in
Windows [4251314]

3.2 Open Issues in Version 546.33 WHQL
As with every released driver, version 546.33 WHQL of the Release 545 driver has open
issues and enhancement requests associated with it. This section includes lists of issues
that are either not fixed or not implemented in this version. Some problems listed may not
have been thoroughly investigated and, in fact, may not be NVIDIA issues. Others may have
workaround solutions''

https://us.download.nvidia.com/Windows/546.33/546.33-win11-wi...

Det är känt för envisa nVidia fanbois som vägrar att inse att det är 2023 och inte 2010.

Finns många buggar inom Nvidia, bara det.. konstigt nog så är Nvidia-användare med inne på AMD's ''felande'' drivers än Nvidias egna brister? Hmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm

Träffade jag en öm punkt ? Jag är ingen nvidia fanboy utan köper lite blandat när jag byter.

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av Godisskålen:

Säkerligen bara 95% som troll skapar dessa trådar ang att skicka tillbaka sina AMD-kort.

Det existerar ja, tyvärr.

Haha ja, så är det såklart. /s
På tal om fanboy-kulturen.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Moseby:

Haha ja, så är det såklart. /s
På tal om fanboy-kulturen.

Kolla in denna video.

https://www.youtube.com/watch?v=pSpIKoA6vsM

Vart tror du gränserna går när det kommer till fanatismen för vissa människor?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maddoxswe:

Träffade jag en öm punkt ? Jag är ingen nvidia fanboy utan köper lite blandat när jag byter.

Men det är roligt att Nvidia-användare håller koll på AMD drivrutiner MER än vad de håller koll på sina egna, hehe..

Likaså som konsolspelare vet mer om PC än en långtids PC-användare

Som om jag skulle gå in till Mekonomen och ge deras mekaniker tips hur man lagar en bil för att jag vet hur man kör en bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Godisskålen:

Men det är roligt att Nvidia-användare håller koll på AMD drivrutiner MER än vad de håller koll på sina egna, hehe..

Likaså som konsolspelare vet mer om PC än en långtids PC-användare

Jag förstår din poäng och ser också ett gäng krigare som tvunget vill att "deras" märke ska vara det bästa. Men vill åter igen påpeka att så är det inte i mitt fall utan jag har ägt ett gäng amd kort, brukar köra upplägget att köra varannan gång med amd och varannan gång med nvidia.

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av Godisskålen:

Kolla in denna video.

https://www.youtube.com/watch?v=pSpIKoA6vsM

Vart tror du gränserna går när det kommer till fanatismen för vissa människor?

Ja den videon bidrar mycket till diskussionen om problem med grafikkort från AMD. Tack för länken.

Edit: Faktum kvarstår att det finns problem på båda sidor och att man kan läsa på om respektive kort innan köp för att se hur många upplever det. Tycker vi kan avsluta diskussionen (som inte leder någonvart av uppenbara anledningar) så att tråden inte besudlas (mer) av sånt här.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Ja den videon bidrar mycket till diskussionen om problem med grafikkort från AMD. Tack för länken.

Edit: Faktum kvarstår att det finns problem på båda sidor och att man kan läsa på om respektive kort innan köp för att se hur många upplever det. Tycker vi kan avsluta diskussionen (som inte leder någonvart av uppenbara anledningar) så att tråden inte besudlas (mer) av sånt här.

Håller med, försökte inte alls starta en diskussion men man blir ju påhoppad likt måsar som ser övergiven mat när man nämner något negativt om AMD. Jag lämnar tråden nu för kommer inte kunna bidra med mer utan att diskussioner fortsätter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskaren:

För 15 år sedan kanske. Jag har inte hört någonting eller upplevt något sådant.

Jag vet inte men jag har haft problem med mitt 6950xt dock har det fungerat klockrent senaste tiden.
5600xt på tjejens dator strulade en hel del också sen en polare på jobbet hade också strul med drivisarna till 6700xt.

Tycker generellt att det fungerat bättre på nvidia, men kan vara så att jag haft otur med amd. Har hänt att jag fått gå tillbaka någon version på nvidia ibland men helhets intrycket för mig är att amd kan ha problem ett längre tag med drivisarna.

Visa signatur

Don't worry about what people think. They don't do it very often.

Permalänk

Tror du kan sälja 4070 för mera än du gav för 6900 XT.

Och 4070 är nästan för svagt för att kunna använda RT utan att tappa massa FPS ändå.

Men allt är ju vad man själv prioriterar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maddoxswe:

Håller med, försökte inte alls starta en diskussion men man blir ju påhoppad likt måsar som ser övergiven mat när man nämner något negativt om AMD. Jag lämnar tråden nu för kommer inte kunna bidra med mer utan att diskussioner fortsätter.

Klart du blir "påhoppad" när du killgissar om något du inte vet. 🤷‍♀️
AMD och Nvidia är samma skit/bra. Faktiskt.

Du blir "påhoppad" för att vi är många som är så urbota trötta på att behöva förklara att användare har olika upplevelser och att det inte är representativt för alla.
Vi är urbota trötta på att behöva förklara att både AMD och Nvidia har problem. Hela tiden.
Men det innebär inte att alla har problem eller att någon är bättre.

Meningar som tydligen är väldigt svårt att skriva är följande: Jag hade problem med (insert grafikkort här) men långt ifrån alla var berörda av detta. Mitt problem var surt för mig när det hände, men jag inser att jag inte kan säga att ingen borde köpa från samma tillverkare.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jag har ägt grafikkort från Riva, ATI, Nvidia och AMD. Jag har aldrig upplevt att någon av dom haft problem med drivrutinerna. Sen att vissa upplever problem är ju annan sak. Just nu använder jag AMD på ena datorn och Nvidia på andra datorn. Allt bara fungerar.

Har jag någonsin haft något spel som inte vill starta eller liknande så är det ofta andra delar som saknas, som directx filer etc.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SCORPIUS:

Klart du blir "påhoppad" när du killgissar om något du inte vet. 🤷‍♀️
AMD och Nvidia är samma skit/bra. Faktiskt.

Du blir "påhoppad" för att vi är många som är så urbota trötta på att behöva förklara att användare har olika upplevelser och att det inte är representativt för alla.
Vi är urbota trötta på att behöva förklara att både AMD och Nvidia har problem. Hela tiden.
Men det innebär inte att alla har problem eller att någon är bättre.

Meningar som tydligen är väldigt svårt att skriva är följande: Jag hade problem med (insert grafikkort här) men långt ifrån alla var berörda av detta. Mitt problem var surt för mig när det hände, men jag inser att jag inte kan säga att ingen borde köpa från samma tillverkare.

Skål!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Klart du blir "påhoppad" när du killgissar om något du inte vet. 🤷‍♀️
AMD och Nvidia är samma skit/bra. Faktiskt.

Du blir "påhoppad" för att vi är många som är så urbota trötta på att behöva förklara att användare har olika upplevelser och att det inte är representativt för alla.
Vi är urbota trötta på att behöva förklara att både AMD och Nvidia har problem. Hela tiden.
Men det innebär inte att alla har problem eller att någon är bättre.

Meningar som tydligen är väldigt svårt att skriva är följande: Jag hade problem med (insert grafikkort här) men långt ifrån alla var berörda av detta. Mitt problem var surt för mig när det hände, men jag inser att jag inte kan säga att ingen borde köpa från samma tillverkare.

Vi, du och amd krigarna menar du ? Vet du vad, ta ett chill pill och inse alla inte älskar vad du älskar.

Tror alla normalt funtade personer inser att jag inte talar för alla ? Till skillnad från dig talar jag inte om vi utan jag.

Tänkte inte skriva mer här men när du kommer med en så urbota korkad kommentar var det svårt att avstå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maddoxswe:

Ja ? Det är väl allmänt känt att nvidia har stabilare drivrutiner ? Eller vad är det jag ska förklara?

Skrivet av Maddoxswe:

Vi, du och amd krigarna menar du ? Vet du vad, ta ett chill pill och inse alla inte älskar vad du älskar.

Tror alla normalt funtade personer inser att jag inte talar för alla ? Till skillnad från dig talar jag inte om vi utan jag.

Tänkte inte skriva mer här men när du kommer med en så urbota korkad kommentar var det svårt att avstå.

🤷‍♀️

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

🤷‍♀️

Du får gärna förklara vad du menar, vart skriver jag vi där ?

Och orkar du inte göra en enkel googling för att få en översyn av det jag skrev kan du börja ( första resultatet för min del ) här.

https://www.quora.com/How-does-driver-support-compare-between...

Har du fler frågor får du jättegärna skriva pm till mig så resten slipper se

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Tror du kan sälja 4070 för mera än du gav för 6900 XT.

Och 4070 är nästan för svagt för att kunna använda RT utan att tappa massa FPS ändå.

Men allt är ju vad man själv prioriterar.

Jo, precis. Känner att 4070n ändå inte riktigt kan hantera alla de "förmåner" som finns hos 40-serien. Behöver gå upp i prisklass för det.

Jag tror jag blir mer kluven av den här tråden än vad jag var innan.

Visa signatur

Fractal Design North Svart TG | AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS RTX 4070 DUAL OC | ASUS TUF Gaming B650-Plus | Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance | WD Black 1 TB | WD Green 1 TB | ASUS ROG Ryujin 360 | ASUS ROG Strix 750W