Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av baldin:

Jo, precis. Känner att 4070n ändå inte riktigt kan hantera alla de "förmåner" som finns hos 40-serien. Behöver gå upp i prisklass för det.

Jag tror jag blir mer kluven av den här tråden än vad jag var innan.

Min uppfattning är att drivrutinerna strular bra mycket mer på AMD, men ändå skulle jag valt att behålla 6900 XT enligt min tidigare kommentar då det enligt benchmarks presterar bättre i både 1440p och 4k. Sen om du vill ha funktioner som Nvidia erbjuder är ju annorlunda.

Drivrutiner verkar alltid lösa sig med tiden så jag hade gjort så.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem

Om nu raytracing är uteslutet vilket jag tycker pga den otillräckliga prestandan så återstår det två-tre argument för att behålla 4070 kortet:

1. Om man ska streama spel från grafikkortet så är Nvidia bättre vad jag har förstått.
2. Om man vill använda videoredigeringsprogram så som Premiere pro så är Nvidia bättre pga det breda stödet.
3. Om man tycker att DLSS är avsevärt mycket bättre än andra uppskalingstekniker (själv föredrar jag "riktiga frames")

Jag rekommenderar att du säljer 4070 kortet just för att du får mer pengar för det, mer pengar över till nästa uppgradering eller något annat roligt. Kör på 6900 XT.
Om nu inget av argumenten här ovan är super viktiga för dig så finns det inga stora argument som hindrar dig att välja 6900xt kortet istället. Själv tycket jag att DLSS är ett vagt argument för att välja 4070 istället, riktig prestanda är alltid bättre i mitt tycke.

Argumenten med dåliga drivrutiner är nog överdrivet, jag vet att rx 5000 serien hade en del problem med drivrutiner i början men sen har det fungerat bra.
6000 serien är mogen och stabil och har inte haft större problem.
Jag har har ägt ett 3090 men nu sitter jag på ett klenare 6700xt som är ett väldigt prisvärt kort, har inte haft några problem. All hårdvara kan krångla, det är min erfarenhet.

Permalänk
Medlem

Jag har ett RX 6950 XT och skulle bytt mot ett RTX 4070 alla dagar i veckan då jag ej behöver "styrkan" i denna gpu utan hellre såhär i efterhand efterfrågar ett tyst kort utan coilwhine och högt fläktljud vilket är två punkter mitt RX 6950 XT inte uppfyller.

Drivrutiner? tokstabila för min del, mindre grafiska strul än jag hade med mitt förra kort som var ett RTX 2080 Ti, så de där förlegade kommentarerna som hade bäst före datum som gick ut för typ 10 år sen kan man bara ignorera och DLSS vs FSR och sånt trams bryr jag mig inte om då jag inte använder någon scaling överhuvudtaget, nedgraderar hellre grafiken.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av Oliver91:

Jag har ett RX 6950 XT och skulle bytt mot ett RTX 4070 alla dagar i veckan då jag ej behöver "styrkan" i denna gpu utan hellre såhär i efterhand efterfrågar ett tyst kort utan coilwhine och högt fläktljud vilket är två punkter mitt RX 6950 XT inte uppfyller.

Drivrutiner? tokstabila för min del, mindre grafiska strul än jag hade med mitt förra kort som var ett RTX 2080 Ti, så de där förlegade kommentarerna som hade bäst före datum som gick ut för typ 10 år sen kan man bara ignorera och DLSS vs FSR och sånt trams bryr jag mig inte om då jag inte använder någon scaling överhuvudtaget, nedgraderar hellre grafiken.

Jag har aldrig blivit påkörd, så det är säkert att gå vart man vill på motorvägen (?). Såna här tanklösa argument som gör att folk börjar en diskussion, att dra alla över en kant baserat på sin egna enda uppfattning och inte bidrar någonting till ämnet.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Jag har aldrig blivit påkörd, så det är säkert att gå vart man vill på motorvägen (?). Såna här tanklösa argument som gör att folk börjar en diskussion, att dra alla över en kant baserat på sin egna enda uppfattning och inte bidrar någonting till ämnet.

Intressant, får väl skriva ett TLDR inlägg då

RTX 4070: Energisnålt, tyst.
6900 XT/6950 XT: Prestanda per krona högt.

Två olika kort, går inte att jämföra, beror på vad man är ute efter, jag skulle personligen köpt mig ett RTX 4070 om jag köpte grafikkort idag.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Jag har ett RX 6950 XT och skulle bytt mot ett RTX 4070 alla dagar i veckan då jag ej behöver "styrkan" i denna gpu utan hellre såhär i efterhand efterfrågar ett tyst kort utan coilwhine och högt fläktljud vilket är två punkter mitt RX 6950 XT inte uppfyller.

Drivrutiner? tokstabila för min del, mindre grafiska strul än jag hade med mitt förra kort som var ett RTX 2080 Ti, så de där förlegade kommentarerna som hade bäst före datum som gick ut för typ 10 år sen kan man bara ignorera och DLSS vs FSR och sånt trams bryr jag mig inte om då jag inte använder någon scaling överhuvudtaget, nedgraderar hellre grafiken.

Låter som ett bra läge att undervolta/underklocka, om du inte testat redan.
Man tappar marginellt med prestanda, men förbrukningen kan gå ner en hel del,
och därigenom värmen och fläktljud.

Inte behövs någon 3:e parts programvara heller, utan du kan göra det direkt i AMDs GUI.

Detsamma gäller för 6900 XT som TS funderar över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechWolf:

Låter som ett bra läge att undervolta/underklocka, om du inte testat redan.
Man tappar marginellt med prestanda, men förbrukningen kan gå ner en hel del,
och därigenom värmen och fläktljud.

Inte behövs någon 3:e parts programvara heller, utan du kan göra det direkt i AMDs GUI.

Detsamma gäller för 6900 XT som TS funderar över.

Testat undervoltning och underlockning samt göra egna fläktkurvor, inget bra resultat alls, spelar i 1440p 144hz så det är ju vid höga FPS det coilwhinar och inte vid vanligt windows användande eller retrospelande.

Det är XFX 319 Merc som är ökänt för att vara lite sådär, Sapphire verkar vara de bästa alternativet till tillverkare av AMD kort.

Som sagt, RTX 4070 känns som en bättre produkt som har lite kvar att önska när det kommer till prestanda när man kollar på prislappen, lite "Apple" premium över Nvidias produkter nuförtiden.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Jag förstår inte varför du vill byta ett 4070 mot ett 6900 XT. Var det så billigt att du kan sälja 4070 för mer pengar än du betalade för 6900XT? Prestandaskillnaden är ju rätt marginell och 6900 XT drar mer ström.

Själv gjorde jag ett lite liknande byte men då gick jag från 3080 (som är ungefär som 4070 i prestanda) till 7900 XT vilket känns mer relevant ut prestandasynpunkt.

Jag tycker att AMD har bättre drivrutiner med framförallt bättre "control center" med inställningar än Nvidia, men det känns som att Nvidias starkare raytracing, mognare uppskalningsteknik och lägre strömförbrukning i 4-serien är klara fördelar som väger upp den väldigt marginella prestandaskillnaden mellan dina två kort.

Om du skulle köpa helt nytt och fick 6900XT för 5k vs 4070 för 7k, absolut 6900XT! Men byta och kanske bara få ut 5-6k för ditt 4070? Varför?

Det jag saknar mest efter att bytt till ett amd kort är faktiskt nvidias enkla och simpla controlpanel. Inget jävla lullull och plotter som amd kör med

Permalänk
Medlem
Skrivet av person:

Det jag saknar mest efter att bytt till ett amd kort är faktiskt nvidias enkla och simpla controlpanel. Inget jävla lullull och plotter som amd kör med

känns dock ganska skönt att ha alla de funktionerna men håller med dig att mycket i deras drivrutiner är rent onödigt bloatware som "radeon chill" och annat trams.

Brukar dock inte glo på det jätteofta, brukar öppna upp det typ 1 gång i månaden och kolla efter drivrutinsuppdateringar?

för mig med AMD cpu finns det också mycket inbyggda funktioner som t.ex. temp på CPU och annat.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.