Frontend-ramverk jag bör prova härnäst?

Permalänk

Frontend-ramverk jag bör prova härnäst?

Tjo igen idag! I en kommande slutuppgift i en nästkommande kurs (börjar nästa vecka) ska vi i klassen välja en av fyra olika frontend-ramverk medan NodeJS+MongoDB är de obligatoriska backend+DB-lösningarna.

Som du ser så går det att välja mellan Vue, AngularJS, Angular och React:

Nu har jag redan provat Vue.js i en tidigare kurs där det var frontend-ramverkskravet så då återstår: AngularJS, Angular och React. Vilken utav dessa tror du kan göra mig mer "attraktiv" inför kommande Självständigt arbete (ex-arbete)?

Självklart är en "attraktivare" desto mer en kan. Men om vi utgår från att bara ett ramverk går att välja just nu? Om jag minns rätt så är AngularJS ej rekommenderat längre utan då gäller Angular istället?

Så, vad skulle Du rekommendera till mig som nästa frontend-ramverk att prova (berätta gärna varför):

  • Angular

  • AngularJS

  • React

?

Tack så mycket för ditt svar på förhand!

Mvh,
WKL.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"

Permalänk
Medlem

React verkar vad som efterfrågas mest.

Permalänk
Medlem

AngularJS är verkligen inte att rekommendera då det blivit ersatt av Angular (utan JS i namnet alltså).

Efter att ha jobbat i både React och Angular så skulle jag rekommendera Angular. Det är enklare att komma igång med än React om du är van med MVC-tänket.

Just nu jobbar jag enbart med Angular och en .NET-backend och det är oerhört smidigt.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

React om du vill ha jobb, något annat om du vill ha kul.

Permalänk
Medlem

Angular skulle jag säga. Du har redan testat Vue som är lite likt React, så kunskap om Angular hade breddat din kompetens. Sen är Angular ett mer komplett ramverk medans React är mer av ett lib. React verkar dock vara 'hetare' på marknaden.
Generellt vad jag jobbat med så har Angular används på stora bolag och React för små. Samma med storleken på applikation; stora komplexa appar kör Angular medans små kör React. Generellt och helt subjektivt.

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

React om du vill ha mer frihet och vilda västern. Angular om man gillar det mer opinionated och om du gillar använda klasser/OOP, dependency injection osv samt vill ha mer "batteries included".

Som påpekats så är React förmodligen bättre rent jobbmässigt och en del har ju gått ifrån Angular till just React. Sen vet jag även exempel på folk ifrån min utbildning som fick jobb just för att de kunde lite Angular och det finns inte lika många som kan det eller är sugna på det numera antar jag.

Permalänk
Medlem

Skulle personligen säga React, som många andra nämner, finns efterfrågan på det.

Men du kan ju kanske kolla lite själv vad marknaden faktist efterfrågar, vad listar dom när dom vill anställa en front-end utvecklare eller vad du själv vill bli.

Permalänk
Medlem

Högre efterfrågan: NextJS, Gatsby eller kanske CRA (React är inget ramverk, det är ett lib)

Personligen har jag jobbat med React-baserade ramverk i flera år och blev positivt överaskad senaste månaderna efter att hoppat in i ett uppdrag där vi bara kör Angular.

Föredrar nu Angular tackvare RxJS och för att du enklare kan hoppa mellan Angular projekt.

Tillägg
Permalänk
Medlem

På min nuvarande arbetsplats kör vi React. Förra arbetsplatsen körde vi VueJS

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att React är mest efterfrågat. På jobbet så kör vi dock både Angular och React i olika projekt.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga React eller Angular.
Absolut INTE AngularJS eftersom det är nedlagt och dom få företag som fortfarande har kvar det jobbar aktivt för att få bort det.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

React och det är inte ens en fråga. Vue & React är, enligt min erfarenhet, det som används mest och efterfrågas mest.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk

Jag kommer att köra ReactJS i MERN-stacken.

Nu på fredag ska det bli en genomgång av just ReactJS av alla "frontend-ramverk". I princip är jag nästan färdig med "MEN"-bitarna i den fullstacken.CRUD-anrop för en annan MongoDB-kollektion att implementera, hantera bilduppladdning i NodeJS+ExpressJS, samt hantering av utfärdande av nya access_tokens (=skickas via JSON men lagras endast i JS-minnet hos klient och inte "fysiskt lokalt") med hjälp av utfärdat refresh_token (=skickas via httpOnly cookie) kvar.

Mvh,
WKL.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"

Permalänk
Medlem

React är populärast. Tycker personligen at Vue är lite enklare och trevligare men skulle nog ändå säga React just eftersom det är det vanligaste.

Visa signatur

Ghost S1 || Asrock Phantom Gaming Z390 || 9900KF || Corsair 32GB@3400MHz CL16/1.45volt || Intel 660p 1gb || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1

Permalänk
Medlem

React är som många säger det mest efterfrågade om du letar jobb. Annars tycker jag Svelte eller Remix är trevligast att jobba med. HTMX täcker också många behov om man inte behöver gå full SPA.

Permalänk
Medlem

Svelte skulle jag säga är det som är trevligast att jobba med, mest för att det är mer ren htmll/javascript jämfört med react etc.

Alla reactutvecklare jag introducerat det för har konverterat om det inte finns krav från arbetsplatsen eller liknande, jobbmässigt är det tyvärr fortfarande mycket react.

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verdurakh:

Svelte skulle jag säga är det som är trevligast att jobba med, mest för att det är mer ren htmll/javascript jämfört med react etc.

Alla reactutvecklare jag introducerat det för har konverterat om det inte finns krav från arbetsplatsen eller liknande, jobbmässigt är det tyvärr fortfarande mycket react.

Hm, Svelte kör t ex med påhittad each-syntax medan du kör map i React för att slänga ut en lista eller dyl. React känns väl överlag ganska JS-nära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChrisDev:

Hm, Svelte kör t ex med påhittad each-syntax medan du kör map i React för att slänga ut en lista eller dyl. React känns väl överlag ganska JS-nära.

React är ju typ pure js (eller jsx) där du skriver din html inne i din js kod och blandar js och html vilket för många som kommer från vanilla html/css/js kan se mysko ut och vara svårt att förstå innan man vänjer sig vid det.
Svelte

<script> const animals = ["Dog", "Bird", "Cat", "Mouse", "Horse"]; </script> <ul> {#each animals as name} <li>{name}</li> {/each} </ul>

React

const animals = ["Dog", "Bird", "Cat", "Mouse", "Horse"]; return ( <ul> {animals.map((name) => ( <li>{name}</li> ))} </ul> );

I detta tycker i alla fall jag att svelte är närmare hur man annars skriver html/js/css även om den introducerat ett eget {#each} element så är det tydligt för många vad det gör. Tycker att det ser väldigt rent och prydligt ut och ger mindre syntaxkomplexitet, men alla tycker ju såklart olika. Jag använder båda

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verdurakh:

React är ju typ pure js (eller jsx) där du skriver din html inne i din js kod och blandar js och html vilket för många som kommer från vanilla html/css/js kan se mysko ut och vara svårt att förstå innan man vänjer sig vid det.
Svelte

<script> const animals = ["Dog", "Bird", "Cat", "Mouse", "Horse"]; </script> <ul> {#each animals as name} <li>{name}</li> {/each} </ul>

React

const animals = ["Dog", "Bird", "Cat", "Mouse", "Horse"]; return ( <ul> {animals.map((name) => ( <li>{name}</li> ))} </ul> );

I detta tycker i alla fall jag att svelte är närmare hur man annars skriver html/js/css även om den introducerat ett eget {#each} element så är det tydligt för många vad det gör. Tycker att det ser väldigt rent och prydligt ut och ger mindre syntaxkomplexitet, men alla tycker ju såklart olika. Jag använder båda

Ifall man lärt sig JS innan man ger sig in i React/Svelte (vilket man förmodligen borde) så kommer ju React-exemplet se mindre mysko ut. Min poäng var ju att React är närmare JS än Svelte, inte vilket av dem som ser "renast" eller enklast ut 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChrisDev:

Ifall man lärt sig JS innan man ger sig in i React/Svelte (vilket man förmodligen borde) så kommer ju React-exemplet se mindre mysko ut. Min poäng var ju att React är närmare JS än Svelte, inte vilket av dem som ser "renast" eller enklast ut 🙂

okay, håller inte med dig men alla får tycka olika

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem

React. Det har en så dominant roll på den svenska (och även globala) arbetsmarknaden att alla som rör sig på frontend häromkring bör bekanta sig med det.

Permalänk

htmx