Permalänk
Medlem

Hjälp med att uppdatera BIOS

Jag har precis bytt ut 5600x till 5800x3d och skulle vilja uppdatera BIOS eftersom att nuvarande saknar Pbo2 och Curve optimizer, moderkortet är ett Asus rog strix b450-i gaming itx. https://www.webhallen.com/se/product/288868-ASUS-ROG-STRIX-B4...

Men till problemet, Asus egna program AI suite 3 (har i efterhand förstått att man inte ska använda detta) påstår att det inte finns några bios-uppdateringar tillgängliga online. Man kan även manuellt mata in bios-fil och då säger den "the model of the bios image doesn't match the bios rom currently present". Har testat att manuellt mata in 4801 till 5302 i ez-update och den klagar på samtliga.

Kollat efter bios här: https://rog.asus.com/motherboards/rog-strix/rog-strix-b450-i-...

Jag saknar tyvärr ett usb-minne, men man kan välja ju BIOS-fil i Ez-flash i BIOS och köra därifrån men det känns oavsett lite läskigt eftersom Ez-update klagar på filerna, speciellt när moderkortet inte har flashback.

Nuvarande bios-version: 4901 2022/07/25 (listas inte på Asus hemsida? där listas 4801 2022/03/22 och sedan 5003 2023/02/06 osv).

Vad rekommenderar ni att göra? Något jag borde kolla upp? Ska jag bara ignorera ez-update/AI Suite 3?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Hedersmedlem

Har du byggt datorn själv? Det var en tråd uppe för ett tag sen där en färdigbyggd dator med till synes "vanligt" moderkort hade special-BIOS som inte gick att uppgradera på vanligt vis, om det gick alls. Att ditt BIOS inte listas känns ju som ett tecken på att det kan vara samma sak här.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Uppdatera via nätet istället för USB?

Mitt bios tillåter inte uppdatering via nätet :/

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Ollity:

Mitt bios tillåter inte uppdatering via nätet :/

Kan du köra CPU-Z och ta en screenshot på vad som står där på mainboard-fliken?

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ollity:

Jag har precis bytt ut 5600x till 5800x3d och skulle vilja uppdatera BIOS eftersom att nuvarande saknar Pbo2 och Curve optimizer, moderkortet är ett Asus rog strix b450-i gaming itx. https://www.webhallen.com/se/product/288868-ASUS-ROG-STRIX-B4...

Men till problemet, Asus egna program AI suite 3 (har i efterhand förstått att man inte ska använda detta) påstår att det inte finns några bios-uppdateringar tillgängliga online. Man kan även manuellt mata in bios-fil och då säger den "the model of the bios image doesn't match the bios rom currently present". Har testat att manuellt mata in 4801 till 5302 i ez-update och den klagar på samtliga.

Kollat efter bios här: https://rog.asus.com/motherboards/rog-strix/rog-strix-b450-i-...

Jag saknar tyvärr ett usb-minne, men man kan välja ju BIOS-fil i Ez-flash i BIOS och köra därifrån men det känns oavsett lite läskigt eftersom Ez-update klagar på filerna, speciellt när moderkortet inte har flashback.

Nuvarande bios-version: 4901 2022/07/25 (listas inte på Asus hemsida? där listas 4801 2022/03/22 och sedan 5003 2023/02/06 osv).

Vad rekommenderar ni att göra? Något jag borde kolla upp? Ska jag bara ignorera ez-update/AI Suite 3?

Tolkar det som du vill kunna köra PBO2, varför kan du inte göra det med nuvarande menar du?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ollity:

Mitt bios tillåter inte uppdatering via nätet :/

Lägg bios filen i roten på C:

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Har du byggt datorn själv? Det var en tråd uppe för ett tag sen där en färdigbyggd dator med till synes "vanligt" moderkort hade special-BIOS som inte gick att uppgradera på vanligt vis, om det gick alls. Att ditt BIOS inte listas känns ju som ett tecken på att det kan vara samma sak här.

Jag har byggt datorn själv, uppdaterade BIOS till denna version från Asus support/BIOS-sida för ca 1 år sedan. Googlar man på min bios version (4901) med Asus b450 moderkort finns det flertal träffar om just den uppdateringen.

Man hittar den även under "bios-versionen som stödjer processor x" hos Asus, men inte under bios versionerna man kan ladda ner...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Kan du köra CPU-Z och ta en screenshot på vad som står där på mainboard-fliken?

https://imgur.com/a/hQnVl3X

Skrivet av orginallinus:

Tolkar det som du vill kunna köra PBO2, varför kan du inte göra det med nuvarande menar du?

Precis, som jag förstått det kom det med agesa 1208 uppdateringen för b450 moderkort, vilket är en senare bios-version än den jag har.

Skrivet av Bael:

Lägg bios filen i roten på C:

För att installera den via ez-flash? Så långt har jag kommit, du föreslår alltså att jag struntar i AI suite 3 och ez-update felmeddelanden?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Ollity:

Mitt bios tillåter inte uppdatering via nätet :/

Du borde kunna det.. men lägg bios-filen i nån mapp på datorn isf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ollity:

För att installera den via ez-flash? Så långt har jag kommit, du föreslår alltså att jag struntar i AI suite 3 och ez-update felmeddelanden?

Vilket känns säkrast? Via nätet eller usb minne eller från din hårddisk?

Känns märkligt att EZ ger felmeddalnde om bios filen är till rätt moderkort!?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Du borde kunna det.. men lägg bios-filen i nån mapp på datorn isf

Har kollat efter det, sett att fler klagar över att de inte har den funktionen längre. Går förmodligen att uppdatera genom att lägga filen i rooten och installera via ez-flash. Men då bortser jag från meddelanden som att de bios-filerna/filen inte är rätt från AI Suite 3/Ez-update, det är egentligen det jag är rädd för. Men det kanske bara är fel på deras egna program?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Vilket känns säkrast? Via nätet eller usb minne eller från din hårddisk?

Känns märkligt att EZ ger felmeddalnde om bios filen är till rätt moderkort!?

Usb/hårddisken definitivt, hade gjort det via ez-flash/BIOS oavsett men just att de klagar på filerna är det som haltar mig.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Ollity:

Usb/hårddisken definitivt, hade gjort det via ez-flash/BIOS oavsett men just att de klagar på filerna är det som haltar mig.

Har du packat upp filerna från zip-filen?

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Har du packat upp filerna från zip-filen?

Om du syftar på när AI Suite3/EZ-update klagar? Ja, har packat och extraherat till root samt testat med original namnet samt efter rename.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ollity:

Usb/hårddisken definitivt, hade gjort det via ez-flash/BIOS oavsett men just att de klagar på filerna är det som haltar mig.

Ok, att 4901 inte finns är förmodligen att det var en beta & ersattes av 5003 men det är bara en gissning.

Får du även klagomål på bios filen om du väljer en äldre fil?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Är Chipset-drivarna updaterade till senaste ? (AMD Chipset driver V3.10.22.706)

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Ok, att 4901 inte finns är förmodligen att det var en beta & ersattes av 5003 men det är bara en gissning.

Får du även klagomål på bios filen om du väljer en äldre fil?

Testade med 4801 precis och får samma klagomål.

Skrivet av orginallinus:

Är Chipset-drivarna updaterade till senaste ? (AMD Chipset driver V3.10.22.706)

Jag har senaste chipset drivers från AMDs hemsida som är 5.08.02.027 Release Date 8/17/2023, den som listas på Asus har release 2021/11/01. Antar att det är de senaste jag ska ha oavsett?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Ollity:

Testade med 4801 precis och får samma klagomål.

Ja du får nog prova med någon högre än nuvarande 4901.

ASUS verkar inte ha dokumenterat så, men inte omöjligt att du behöver göra det i flera mindre steg.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Ja du får nog prova med någon högre än nuvarande 4901.

ASUS verkar inte ha dokumenterat så, men inte omöjligt att du behöver göra det i flera mindre steg.

Har testat med alla versioner mellan 4801 och 5302 får samma klagomål. Tror det kommer ner till om jag dels vågar installera genom BIOS med EZ-flash/ignorera dessa felmeddelanden från AI Suite3/EZ-update och om jag som du säger ska börja med ex 5003 som är versionen efter min, eller om jag ska ta den senaste 5302 direkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ollity:

Jag saknar tyvärr ett usb-minne, men man kan välja ju BIOS-fil i Ez-flash i BIOS och köra därifrån men det känns oavsett lite läskigt eftersom Ez-update klagar på filerna, speciellt när moderkortet inte har flashback.

usb-minnen finns överallt och kostar typ hundra spänn...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brandx:

usb-minnen finns överallt och kostar typ hundra spänn...

Vad är fördelen med att installera genom usb istället för direkt från datorn genom BIOS? Kanske varit otydlig i tråden, men det som stoppar mig är ju varningarna från EZ-update/AI Suite3 om att det är fel BIOS-fil... Tänkte att någon kanske har varit med om det tidigare/känner till en lösning för det

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Ollity:

Har kollat efter det, sett att fler klagar över att de inte har den funktionen längre. Går förmodligen att uppdatera genom att lägga filen i rooten och installera via ez-flash. Men då bortser jag från meddelanden som att de bios-filerna/filen inte är rätt från AI Suite 3/Ez-update, det är egentligen det jag är rädd för. Men det kanske bara är fel på deras egna program?

AISuite fungerar inte i UEFI så vet inte varför du bryr dig om det.. Ladda ned senaste från Asus hemsida och packa upp till mapp i C:\
Om EZFlash inte vill så kan det bero på korrupta filer, pröva ladda ned från annan dator/telefone

Permalänk
Medlem

Prova gärna att resetta BIOS(ClearCmos), det kan ibland lösa de mest underliga problem.

Det vore även bra att testa ASUS EZ Flash 3 med biosfilen på ett FAT32 formatterat USB-minne.
(Om inte annat, så bidrar det till felsökningen, att veta om det ger samma felmeddelande)

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

AISuite fungerar inte i UEFI så vet inte varför du bryr dig om det.. Ladda ned senaste från Asus hemsida och packa upp till mapp i C:\
Om EZFlash inte vill så kan det bero på korrupta filer, pröva ladda ned från annan dator/telefone

Jag tror också att det kan bero på att filen blir korrupt vid nedladdning.

Har du överklockat cpu/minnen? Testa att ta bort OCn och ladda ned filen på nytt. Annars ladda ner på annan enhet som föreslagits ovan.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ollity:

Jag har senaste chipset drivers från AMDs hemsida som är 5.08.02.027 Release Date 8/17/2023, den som listas på Asus har release 2021/11/01. Antar att det är de senaste jag ska ha oavsett?

Kan ju tyckas ja, men då har du ändå gjort något som inte står på ASUS hemsida. Om det går kan du ju testa att nedgradera dem och pröva att installera bios igen.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ollity:

Vad är fördelen med att installera genom usb istället för direkt från datorn genom BIOS? Kanske varit otydlig i tråden, men det som stoppar mig är ju varningarna från EZ-update/AI Suite3 om att det är fel BIOS-fil... Tänkte att någon kanske har varit med om det tidigare/känner till en lösning för det

Om jag förstått dig rätt så fanns inte problemet med 5600X processorn? I så fall har du provat att sätta i den & flashat bioset?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Om jag förstått dig rätt så fanns inte problemet med 5600X processorn? I så fall har du provat att sätta i den & flashat bioset?

Lyckades uppdatera till senaste bios och pbo2/curve optimizer fanns ändå inte för 5800x3d... Så får köra med pbo2 tuner :/

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Ollity:

Lyckades uppdatera till senaste bios och pbo2/curve optimizer fanns ändå inte för 5800x3d... Så får köra med pbo2 tuner :/

Vad gjorde du för att få det att fungera till slut?

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Vad gjorde du för att få det att fungera till slut?

Struntade i felmeddelanden, packade upp bios-filen i roten av C, bad till gud och installerade genom bios/ez-flash.