Byta ut mesh produkt mot trådad router och AP, vad rekommenderas idag att köpa?

Permalänk
Medlem

Byta ut mesh produkt mot trådad router och AP, vad rekommenderas idag att köpa?

När vi köpte hus för lite drygt tre år sedan så fick vi med ett trepack TP-Link Deco M5 som vi kört på sedan dess. Funkat bra men jag har saknat en del funktioner och eftersom nu sambon gett ok på att vi gör om nätverket så gäller det ju att smida medan järnet är varmt, ja ni fattar.

Problemet är att jag inte riktigt har koll på vilka produkter som kan passa och undrar om det är någon här som kan ge input på om jag dels tänker rätt men även tipsa om passande produkter.
Så här tänkte jag mig att det skulle vara, internet kommer in där vi idag har en tv-bänk på övervåningen och där finns plats att placera en router. Vi önskar att denna inte var trådlös utan vill dra en kabel ner till Apple Tvn i bänken som vi använder för all streaming. Sedan dra ut en sladd från routern och sätta upp en AP på väggen och sedan ha en AP på nedervåningen som skulle funka som en meshlösning med den på övre våningen.

Jag lägger gärna lite extra på att få robusta produkter som inte tappar support eller måste startas om varje vecka för att inte slöa ner sig och blev rekommenderad Ubiquiti i första hand men sedan Omada serien från TP-Link men alla tips mottas tacksamt. Skulle ett par UniFi Express med en EdgeRouter bli en bra lösning i det här fallet?

Städade upp en smärre vägg av text.
Permalänk

Jag hade rekommenderat Ubiquiti. Ta dig en titt i den tråden så löser det sig nog. Sedan vill jag även passa på att rekommendera dig att läsa på om hur styckesindelning fungerar och hur det skall appliceras. Hade du gjort det hade jag nog kunnat läsa igenom all text istället för att slänga ett snabbt getöga på innehållet i det du författat.

Permalänk
Medlem

Min rekommendation från en annan tråd: #20327029

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W