Permalänk
Medlem

Blanda ramkapacitet

Hej,

Har en ramsticka (8gb, 3600mhz, cl18) som blivit dålig och behöver bytas ut. Stickan finns med 16gb kapacitet (alltså samma märke, samma hz och timings) för en väldigt liten peng extra. Kommer jag förlora hastighet på att köra 8+16 GB istället för att köpa samma 8+8gb upplägg jag har nu?

Permalänk
Medlem

Ja, lite. 8+8GB kommer gå i dual channel men inte de sista 8GB. Om det spelar nån roll beror på vad du gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Ja, lite. 8+8GB kommer gå i dual channel men inte de sista 8GB. Om det spelar nån roll beror på vad du gör.

Alright, tänkte lite att det var så det fungerade. Men om bara de sista 8 inte går i dual, så känns det som att 16+8 i de flesta fall går lika snabbt som 8+8, med fördelen att det finns 8GB extra, men lite långsammare, kapacitet att ta av om/när det behövs.

Det är sällan (men det händer) jag behöver mer än 16GB, men som du beskriver det känns det inte riktigt som att det finns en downside med 24GB (men att 32GB då allt är i dual chan givetvis är ännu bättre).

I mitt fall behöver jag köpa en sticka till min nuvarande 8GB, och låter som att en 16GB är the way to go om jag inte vill byta hela kittet?

Permalänk
Medlem

är inte något i stil med dessa det mer prisvärda alternativet
https://www.computersalg.se/i/10988586/kingston-fury-beast-rg...

nu nämner du inte vad det är för minnen du har eller vad för pris du hittat dom för. men med tanke på att ddr4 minnen ligger runt 500kr för ett 2x8b kitt så är helt klart ett 2x16gb mycket mer prisvärt.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tadpole:

Alright, tänkte lite att det var så det fungerade. Men om bara de sista 8 inte går i dual, så känns det som att 16+8 i de flesta fall går lika snabbt som 8+8, med fördelen att det finns 8GB extra, men lite långsammare, kapacitet att ta av om/när det behövs.

Det är sällan (men det händer) jag behöver mer än 16GB, men som du beskriver det känns det inte riktigt som att det finns en downside med 24GB (men att 32GB då allt är i dual chan givetvis är ännu bättre).

I mitt fall behöver jag köpa en sticka till min nuvarande 8GB, och låter som att en 16GB är the way to go om jag inte vill byta hela kittet?

Jag har kört så här i laptops förr utan att tänkt mer på det. Men minne används ju när det finns, så du kommer nog aldrig riktigt veta när du har halv bandbredd mot full utan du får nog anta att det blir i 33% av alla fall.

Text så har min dator just nu 13,8GB i cache, det är inget man tänker på kanske men det är så windows funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

är inte något i stil med dessa det mer prisvärda alternativet
https://www.computersalg.se/i/10988586/kingston-fury-beast-rg...

nu nämner du inte vad det är för minnen du har eller vad för pris du hittat dom för. men med tanke på att ddr4 minnen ligger runt 500kr för ett 2x8b kitt så är helt klart ett 2x16gb mycket mer prisvärt.

Kittet jag har är Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB (CMK16GX4M2Z3600C18). Bor i Norge där priserna är lite högre (kittet du tipsar om hittar jag billigast för 1100 t.ex.). Stickan jag hittade visade sig vid närmare inspektion vara två 8 och inte en 16 ändå. Så blir nog att titta på helt nytt kitt ändå. Hade egentligen velat behålla den fungerande stickan, är inte så pigg på att kasta fungerande elektronik. Handlar mer om det än att spara några kr. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tadpole:

Kittet jag har är Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB (CMK16GX4M2Z3600C18). Bor i Norge där priserna är lite högre (kittet du tipsar om hittar jag billigast för 1100 t.ex.). Stickan jag hittade visade sig vid närmare inspektion vara två 8 och inte en 16 ändå. Så blir nog att titta på helt nytt kitt ändå. Hade egentligen velat behålla den fungerande stickan, är inte så pigg på att kasta fungerande elektronik. Handlar mer om det än att spara några kr. :/

Okej men även i Norge så lär ett 32gb kitt vara mer prisvärt jämfört med ett 16gb kitt.

Sen stickan du har nu är de bara att göra något roligt med istället försök hitta ett begagnat itx kitt med cpu och bygga en enkel nas/server eller något =p

Visa signatur

here we go!