Chassifläktens RGB kan ej ändras

Permalänk

Chassifläktens RGB kan ej ändras

Hej,

Precis fått hem min nya dator, 7900 xtx och 7800x3d bl.a, byggt i ett Montech Sky Two. Chassit har 4 RGB fläktar varav 3 går att kontrollera färg smidigt med en LED knapp på chassit. Den sista fläkten ändrar dock inte RGB färg när jag trycker på knappen. Den funkar precis som den ska annars men färgen ändras ej. Vad beror detta på? Är helt ny på datorer.

Korspost, trådar sammanfogade. // MOD
Permalänk
Medlem

RGB fläktar har två kablar; en för färgstyrning (3 pin) och en för ström för fläktmotorn (4 pin). Förmodligen är RGB-kabeln inte inkopplad och fläkten kör då default-färgen.

Visa signatur

🏬: MSI PRO Z690-A WIFI DDR4 🔲: i7 12700K @ 5,2 Ghz ❄️: NH-U12A Chromax Black 🏴: RTX 3080 Ti OC 🎞️: Kingston Fury 64GB 3600 MHz 🗄️: P400A D-RGB Vit 🔌: Corsair RM850 W 💾: Samsung 990 PRO 2TB + RAID0 2x WD Blue SN550 1TB (NVMe) 🖥️: LG C3 42" OLED & AOC 27G2U & ASUS VG248QE 144 Hz ⌨️: G915 TKL 🖱️: G203 🎧: Audio Technica M50x + Scarlett Solo. [VR]: Quest 2.

Permalänk
Skrivet av kahwalli:

RGB fläktar har två kablar; en för färgstyrning (3 pin) och en för ström för fläktmotorn (4 pin). Förmodligen är RGB-kabeln inte inkopplad och fläkten kör då default-färgen.

Okej, ska denna 3pin kabeln var kopplad till moderkortet? Jag fick datorn byggd av inet så det kanske bror på begränsade 3pin uttag på moderkortet då eller? Tänker jag fel?

Permalänk
Skrivet av ageishere:

Okej, ska denna 3pin kabeln var kopplad till moderkortet? Jag fick datorn byggd av inet så det kanske bror på begränsade 3pin uttag på moderkortet då eller? Tänker jag fel?

Alla kablarna bör sitta på samma controller om de ska styras ihop.

Knappen på chassit du nämner styr ett kontrollerkort nånstans i chassit där troligen alla utom den som inte styrs är kopplad.

Ev pga att kabel inte nådde eller nått vid monteringen.

Om den är kopplad till moderkortet styrs den separat med nån månad derkprtmjukvara eller möjligen från uefi.

Gissar att det är fläkten i botten som inte går styra med knappen? För ser isf ut att behövas förlängningskabel om den ska nå controllern är rätt långt mellan controllern och fläkthålet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Alla kablarna bör sitta på samma controller om de ska styras ihop.

Knappen på chassit du nämner styr ett kontrollerkort nånstans i chassit där troligen alla utom den som inte styrs är kopplad.
https://tpucdn.com/review/montech-sky-two/images/innerside2rgb_small.jpg
https://www.montechpc.com/Upload/product/product_d_202211071038312.png

Ev pga att kabel inte nådde eller nått vid monteringen.

Om den är kopplad till moderkortet styrs den separat med nån månad derkprtmjukvara eller möjligen från uefi.

Gissar att det är fläkten i botten som inte går styra med knappen? För ser isf ut att behövas förlängningskabel om den ska nå controllern är rätt långt mellan controllern och fläkthålet.

Tack!! Kopplade om den nu. Tydligen hade Inet (som byggt datorn) kopplat en utav fläktarna till moderkortet och resten till denna hubben som du nämnde. Oklart varför, men drog ut den ur moderkortet och satte den i hubben. Tack!