Permalänk

Corsair RM750e, RM850e och RM1000e

Hej!

Satt och skulle beställa min nya dator som jag fått rekommenderad av folk här på forumet.
I varje bygge så är RM750e, RM850e eller RM1000e med men går man in och tittar på tex inet så känns det ju som att man har 50-50 på att få ett måndagsexemplar som kommer låta som ett tröskverk.
Någon som har lite mer erfarenhet här varför rekommenderas just denna hela tiden är det för priset?
Är dom så dåligt tillverkade som de ser ut att vara enligt folk som köpt dom?

Permalänk
Medlem

Detta är Corsairs budgetserie med billigare taiwanesiska kondensatorer samt mindre size på fläkten vs RMx-serien.
Som du är inne på verkar det vara ganska mycket "hit or miss".

Personligen skulle jag inte snåla på ett nättagg som du kommer att ha i minst 5-10 år och satsa några kronor extra för att gå upp till minst RMx-serien alt. Seasonic Focus GX-serien.

Permalänk
Skrivet av edson:

Detta är Corsairs budgetserie med billigare taiwanesiska kondensatorer samt mindre size på fläkten vs RMx-serien.
Som du är inne på verkar det vara ganska mycket "hit or miss".

Personligen skulle jag inte snåla på ett nättagg som du kommer att ha i minst 5-10 år och satsa några kronor extra för att gå upp till minst RMx-serien alt. Seasonic Focus GX-serien.

Tack jag satt faktiskt och tittade på just Seasonic Focus GX 850W det är några hundralappar dyrare men känns som det är värt det.

Permalänk
Medlem

Webhallen har en del refurbished RM-x, alternativt RM-x shift med uttagen på sidan.
Edit:
Seasonnic Focus GX är kanonbra, men dom är inte PCIE 5.0 certifierade.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Tinybakedpotato:

Hej!

Satt och skulle beställa min nya dator som jag fått rekommenderad av folk här på forumet.
I varje bygge så är RM750e, RM850e eller RM1000e med men går man in och tittar på tex inet så känns det ju som att man har 50-50 på att få ett måndagsexemplar som kommer låta som ett tröskverk.
Någon som har lite mer erfarenhet här varför rekommenderas just denna hela tiden är det för priset?
Är dom så dåligt tillverkade som de ser ut att vara enligt folk som köpt dom?

Har inte grävt i kronologiska ordningen där, men tänkbart att många negativa är från tidigare utgåvor, där problemen sedermera rättats till.

Edit: Kikade på några nu, verkar även handla om omdömen på senare tid, så är väl tyvärr lite coinflip. Vill man slippa byta ut för att få ett bra exemplar så kanske det är säkrast att ta en annan modell.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinybakedpotato:

Hej!

Satt och skulle beställa min nya dator som jag fått rekommenderad av folk här på forumet.
I varje bygge så är RM750e, RM850e eller RM1000e med men går man in och tittar på tex inet så känns det ju som att man har 50-50 på att få ett måndagsexemplar som kommer låta som ett tröskverk.
Någon som har lite mer erfarenhet här varför rekommenderas just denna hela tiden är det för priset?
Är dom så dåligt tillverkade som de ser ut att vara enligt folk som köpt dom?

jag har ett rm750e.
första dagen med min nya dator (byggde den hemma)
men tyvärr har jag coil whine. tror det är min psu (rm750e) men vet ej än. kan lika gärna vara gpu.
imorn ska jag testa med en pappersrulle o lyssna lite vart ljudet kmr ifrån så återkommer med svar

Permalänk
Medlem

Seasonic har alltid varit stabila och tysta här