Webhallen får ny vd – efter bara två år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Webhallen blir bara sämre och sämre sedan Komplett köpte upp dem. Om de snackar omstrukturering får de nog sluta vara en kopia av just Komplett och försöka vara sin egen butik med eget sortiment och mer fokuserad på en viss produktkategori. Ser inte hur det skulle fungera i längden annars.

Skrivet av Calma:

Instämmer helt. Det är ett Webhallen före komplett och ett annat efter. Inte på det bra sättet..

Webhallens fyndhörna t.ex var sjukt bra förr. Nuförtiden är den rätt kass. Länge sedan jag gjorde ett bra fynd där.

Minns ni seriöst på riktigt hur det var för 11 år sedan? Tror ni båda missat hur länge sedan det var komplett köpte webhallen. Och innan dess var det pixmania i massa år. Komplett gjorde WH till det bättre. Sen har det på senare tid blivit sämre, det håller jag helt med om. Men har ju inget med kompletts uppköp o göra.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som upplever att Webhallen inte har "bäst" priser längre?
Förr handlade jag typ allt på Webhallen, men nu är det ofta Inet eller Amazon/Proshop/Computersalg.
Helst Inet då jag upplever att Webhallens kundtjänst blivit sämre med tiden.

Permalänk
Medlem

Mja, svårt att glömma hur Webhallen hanterade förbokningar av RTX 3000-serien när det var brist på dem...

Nu var jag inte en utav dem som drabbats då jag är nöjd nog med min nuvarande GPU, men jag kan tänka mig att även det har varit ytterligare själ till att fler väljer bort dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Ja dom stängde ner allt, öppna upphämtningsbutiker med ett mindre lager kanske kan vara något

Eller förbjuda att köpa online och hämta upp varor i butiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Är det bara jag som upplever att Webhallen inte har "bäst" priser längre?
Förr handlade jag typ allt på Webhallen, men nu är det ofta Inet eller Amazon/Proshop/Computersalg.
Helst Inet då jag upplever att Webhallens kundtjänst blivit sämre med tiden.

Nej de är typ aldrig bästa pris på senaste åren när jag ska köpa något, nära OLED tvn blev från dem på mellandagarna men då de skulle ha en hundring i frakt så blev det inte dem då heller denna gång

När jag var yngre så hade de om inte bästa pris så ändå i så pass god härad oftast att de kunde vara värt kronorna extra ha tillgång till fysisk service/ plocka upp i butik, men numera har det skiljt alldeles för mycket tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Webhallen blir bara sämre och sämre sedan Komplett köpte upp dem. Om de snackar omstrukturering får de nog sluta vara en kopia av just Komplett och försöka vara sin egen butik med eget sortiment och mer fokuserad på en viss produktkategori. Ser inte hur det skulle fungera i längden annars.

Jag tycker samma, dom borde banta sitt sortiment och ta bort det som verkligen inte behövs, har svårt se dom måste ha så många hem & hälsa produkter bl a...

Jag vill köpa denna idag i nån av deras butiker, går det ? nä...

https://www.webhallen.com/se/product/368458-Wilfa-HU-430CWA

Permalänk
Medlem

En vd som inte kan något brukar kunna klara sig åtminstone 3 år.
Hoppas denna kan något så den klarar sig över 3 års gränsen

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Minns ni seriöst på riktigt hur det var för 11 år sedan? Tror ni båda missat hur länge sedan det var komplett köpte webhallen. Och innan dess var det pixmania i massa år. Komplett gjorde WH till det bättre. Sen har det på senare tid blivit sämre, det håller jag helt med om. Men har ju inget med kompletts uppköp o göra.

Du har helt rätt, jag mindes fel. Har uppdaterat mitt första inlägg.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Det var bättre förr men jag vet inte hur mycket det har med webhallen att göra. Snarare kronan som var starkare och priserna på produkterna som var lägre.

Svårt att titta på något numera och inte känna att allt är för dyrt.

Mellan 2003 och 2015 spenderade jag ca 1500-2500kr på grafikkort vilket gav en ett kort i mellansegmentet. Man kunde köpa nytt ofta för de kostade inte så mycket och prestandan ökade rejält varje generation. Nya generationer kom varje år förut.

Nu är det två år mellan generationerna. De ökar ofta inte mer än 30% mot innan samtidigt som priset ökar lika mycket. Så det tar typ 6 år innan man kan köpa något dubbelt så bra som man har istället för 2 år och istället för 2000kr är det 8000kr för mellansegmentskort.

Webhallen kan inte göra mycket åt detta oavsett hur bra eller dåliga de är.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

kanske öppna butik i hbg igen inom snar framtid? dom får minst en kund tillbaka hehe.

hbg=Hamburg?

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Det enda jag använder Webhallen till är lite mer "Limited Edition" produkter som de flesta butiker aldrig tar in i lager, t.ex. Spider-Man Covers som kom till PS5.

Jag hade förbokat Xenoblade amiibo Noah & Mio på Amazon för 449kr och Webhallen vill ha 549kr, varför skulle jag välja Webhallen?

För att om det blir problem är Amazon sista stället du vill vända dig till. Även om Webhallen lämnar en hel del att önska ibland så är de fortfarande ett bättre alternativ. Det kan vara värt de där extra kronorna. Det är en av anledningarna till varför jag ofta väljer Inet trots att de inte alltid har bäst pris.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

För att om det blir problem är Amazon sista stället du vill vända dig till. Även om Webhallen lämnar en hel del att önska ibland så är de fortfarande ett bättre alternativ. Det kan vara värt de där extra kronorna. Det är en av anledningarna till varför jag ofta väljer Inet trots att de inte alltid har bäst pris.

Har alltid haft perfekt support från Amazon, brukar få pengarna tillbaka direkt och behöver inte ens skicka tillbaka det jag köpt.

Varje gång jag haft kontakt med Webhallen support har jag blivit nekad, t.ex. man köpt ett samlarobjekt och det har blivit mosat under leveransen sen får man till svar att "kartongen räknas bara som emballage."

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Har alltid haft perfekt support från Amazon, brukar få pengarna tillbaka direkt och behöver inte ens skicka tillbaka det jag köpt.

Varje gång jag haft kontakt med Webhallen support har jag blivit nekad, t.ex. man köpt ett samlarobjekt och det har blivit mosat under leveransen sen får man till svar att "kartongen räknas bara som emballage."

Min erfarenhet är något helt annat och du är den första jag har hört säga något positivt om deras support, men det är ju bra om det har ändrat sig. Har Webhallen blivit så dåliga nu alltså? Trist.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att de är dyra. Som någon har sa: på pricerunner hamnar de sällan längst upp i billigaste kategori... Inom teknik överlag är det svårt att hitta klipp.

Om en HDD kostar $300 så vill jag ha den för $100 ty DET hade varit ett klipp rent utopiskt sett.

Och sänker de nämnda HDD till $290 så visst...det är en prissänkning men inte i sådan grad att - - - > 🥳 WOW vilket klipp jag gjorde.

Klipp enligt min definition är att man får något som är dyrt till ett billigt pris. Om bolaget drar av en $10 ja se då är det en rabatt... Men inte ett klipp i den meningen.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Tycker webhallen borde banta rejält sitt hela sortiment, dom har satsat på för många olika kategorier.... Fokus borde vara spel och hårdvara typ.

Håller med. Min fru har tidigare jobbat många år som category manager inom ett annat mycket konkurrensutsatt område och hon har suttit och garvat åt hur Webhallen har labbat med allt från doftljus till massageprylar.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Öppna butik i Malmö igen så det blir någon ordning herr VD

Handlade där flera gånger om året och uppskattade både butik och personal. Synd att de lägger ner.

Permalänk
Skrivet av Varg:

Min erfarenhet är något helt annat och du är den första jag har hört säga något positivt om deras support, men det är ju bra om det har ändrat sig. Har Webhallen blivit så dåliga nu alltså? Trist.

Jag har inget annat än mycket goda erfarenheter från Webhallens support under de femton år jag varit kund. Allt från returer till reklamationer och saldofel har alltid hanterats klanderfritt imho. Men jag är bara en människa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Det var bättre förr men jag vet inte hur mycket det har med webhallen att göra. Snarare kronan som var starkare och priserna på produkterna som var lägre.

Svårt att titta på något numera och inte känna att allt är för dyrt.

Mellan 2003 och 2015 spenderade jag ca 1500-2500kr på grafikkort vilket gav en ett kort i mellansegmentet. Man kunde köpa nytt ofta för de kostade inte så mycket och prestandan ökade rejält varje generation. Nya generationer kom varje år förut.

Nu är det två år mellan generationerna. De ökar ofta inte mer än 30% mot innan samtidigt som priset ökar lika mycket. Så det tar typ 6 år innan man kan köpa något dubbelt så bra som man har istället för 2 år och istället för 2000kr är det 8000kr för mellansegmentskort.

Webhallen kan inte göra mycket åt detta oavsett hur bra eller dåliga de är.

Det fanns inte kort i mellansegmentet 2015 för den summan.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Webhallen brukade vara den roliga butiken. Med massa merch, godis, läsk, brädspel mm. Samlarobjekt. Har handlat från Komplett och Webhallen i +20 år. Brukade hämta upp prylar i Göteborg där Komplett hade en hämtningsbutik. Även i Stockholm (jakobsbergsgatan). Webhallen har jag handlat sen de hade den svettiga butiken en trappa ned nära Hötorget.

Kanske har man blivit gammal, men Webhallen är butiken som förändrats mest. Skittråkig numera. Det finns liksom inget hjärta kvar i Webbis och Komplett. Om jag ändå ska betala mer. Då kan jag lika gärna handla från Inet.

Permalänk
Medlem

Har handlat en sällan gång på webhallen, men egentligen har det då varit för att jag har haft brått och ingen annan har produkten hemma nära gbg, annars har jag aldrig gillat deras hemsida. Rörigt värre.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Det fanns inte kort i mellansegmentet 2015 för den summan.

Det gav mig en idé

Man borde kunna sammanställa historiskt, kanske 1 eller 2 gånger per år senaste årtiondena:
- vilka kort/processorer som fanns att köpa
- två gånger före/efter vid år med större lanseringar
- dagspris på något datum (och i dagens halvkronor)
- ungefärlig prestanda jämfört med mer moderna låg/mellan/topp-klasserna

En sida kan vara typ 4 april 2009, strax efter release av Phenom 2. Vad fick man för pengarna, vad kostade ett moderkort, vilken prestanda hade ett GTX295 i dagens mått? Hur mycket RAM fick man för en tusenlapp? Vilka latenser (ns) var populära då? Och så vidare

En form av historieberättande om några dagar under Sweclockers historia
@enviro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Min erfarenhet är något helt annat och du är den första jag har hört säga något positivt om deras support, men det är ju bra om det har ändrat sig. Har Webhallen blivit så dåliga nu alltså? Trist.

Finns många som säger samma sak. Jag gillar inte Amazon. Hemsidan är ren skit, produktbeskrivningarna suger och man kan ha synpunkter på deras agerande, men vid problem brukar de vara bra. Vaknat på fel sida sängen? Känner du dig lite gubbgnällig idag? Hade kartongen fel nyans av brunt? Bara reklamera, få en retursedel inom en dag och du kan skicka tillbaka varan inom 2-3 månader (minns inte exakt) och få tillbaka pengarna.

Vad jag förstår ställer Amazon höga krav på säljarna som riskerar att åka ut från plattformen om de krånglar. Därför är tendensen att bara acceptera reklamationer rakt av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Jaså ? lite som när cdon började med böcker och nu är som amazon... snacka om värdelöst... webhallens grej borde vara det dom började med, inte köpa hushållsprodukter om jag vill göra det en dag vänder jag mig inte till webhallen direkt, och när dom hade butiker i malmö så hade dom knappast såna saker i lager ändå, så återigen vad är vitsen ? Då går jag hellre till ett ställe som har mer kunskap om såna produkter för det förväntar jag mig inte att en säljare som jobbar bakom disken på webhallen har nån kunskap eller kan ge goda råd lite som när jag vill fråga nåt om datorer så har jag inet butiken i malmö för just såna frågor då deras grej är just datorer och hårdvara.

Det är inte alls jämförbart med CDON. Annars är det ju så att du inte måste handla produkter du inte är intresserad av, så det är ju inte direkt en nackdel med ett stort utbud. Butikslagren kan i sin tur vara mer fokuserade. Och att saker inte finns i lager är ett separat problem. Är jag ute efter goda råd är säljare de sista jag skulle fråga.

Permalänk
Medlem

Jag tror det mesta handlar om att de är för dyra. Jag har handlat mycket på Webhallen, har näst högsta level (Void), men de senaste åren har det knappt blivit något eftersom Webhallen nästan aldrig är billigast längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Finns många som säger samma sak. Jag gillar inte Amazon. Hemsidan är ren skit, produktbeskrivningarna suger och man kan ha synpunkter på deras agerande, men vid problem brukar de vara bra. Vaknat på fel sida sängen? Känner du dig lite gubbgnällig idag? Hade kartongen fel nyans av brunt? Bara reklamera, få en retursedel inom en dag och du kan skicka tillbaka varan inom 2-3 månader (minns inte exakt) och få tillbaka pengarna.

Vad jag förstår ställer Amazon höga krav på säljarna som riskerar att åka ut från plattformen om de krånglar. Därför är tendensen att bara acceptera reklamationer rakt av.

På tal om gubbgnäll låter du inte direkt munter själv. Varför denna attityd?

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

På tal om gubbgnäll låter du inte direkt munter själv. Varför denna attityd?

Om du läser in någon attityd i mitt inlägg så läser du fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Om du läser in någon attityd i mitt inlägg så läser du fel.

Vi säger så. Ha en trevlig dag då, gubbe.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Vi säger så. Ha en trevlig dag då, gubbe.

Nej. Jag tänker inte ha en trevlig dag innan du läst inlägget igen och funderat på om en del var riktat direkt mot dig, eller om det var för att illustrera något.

Om inte det hjälper har jag ett litet tips:

Läs följande med en reklamfilmsröst så borde det klarna:

Citat:

Vaknat på fel sida sängen? Känner du dig lite gubbgnällig idag? Hade kartongen fel nyans av brunt?

Dold text
Permalänk
Medlem

Jag handlar efter plånboken, och inte en enda gång har Webhallen varit billigast sen Komplett tog över på något jag tänkt handla.

Har ungefär samma syn på Webhallen som jag har på Power. Vad är det för mening med att ha butiker när man alltid är dyrast? Visst du lär nog kunna lura många okunniga ett tag, men är ju något som kostar i längden i form av rykte. Detta nyhetsinslag är väl ett gott exempel på vad jag menar?

Permalänk
Medlem

Tror Webhallen har svårt att hitta sin identitet. Butikerna har varit ett mervärde men när det går skralt och butiker stängs, finns där endast lågmarginal volym baserat online försäljning kvar.

Och frågan är om man har rätt setup, när pris är den enda differentiering.