Packet loss (ASRock B650 WIFI)
Till att börja med förstår jag att kabel är att föredra i alla lägen. Det är dock inte möjligt just nu av olika anledningar.
Precis byggt ny dator. Finns tråd i forumet. ASRock B650 moderkort med inbyggt WIFI. WIFI strular dock och jag ligger på omkring 20-25% packet loss enligt Pingplotter. Graferna ser identiska ut när jag pingar mot routern (192.168.1.1) som den gör om jag pingar mot www.google.com. Detta är alltså vid vanlig surfning, inte vid något spelande eller liknande.
Min router är otroligt dålig, gammal och någon standardvariant jag fick från Telia eller Telenor för ett gäng år sedan. Jag har precis beställt en ny ASUS RT-AX59U. Förhoppningsvis kommer det göra nätet bättre överlag. Men tycker ändå att den packet loss jag noterar i graferna är overkligt dålig för att vara ett helt nytt moderkort.
Distansen mellan datorn och routern är cirka 6 meter fågelvägen. En betongvägg mellan. Jag har två Macbook Air som jag kör från samma distans till routern som min PC - och där noterar jag inga som helst problem med varken slött internet eller packet loss.
Jag har installerat alla drivrutiner till moderkortet och Windows egna uppdateringar. Jag har ändrat DNS-inställningar (8.8.8.8/8.8.4.4). Jag har stängt av funktionen så att moderkortet/nätverkskortet inte ska påverkas vid strömsparning. Jag har testat olika inställningar på nätverkskortets inställningar i Enhetshanteraren (802.11ax/ac/n/abg o.s.v.)
Jag har även uppdaterat drivrutiner på routern, men eftersom jag inte noterar några problem med Macbooks från samma avstånd så verkar det inte vara routern per se, även om den har många år på nacken.
Jag har googlat och det verkar som att fler har noterat samma problem med B650-kort och WIFI. Givetvis förväntar jag mig ingen superhastighet eller ultralåg latens eftersom att det är just via WIFI, men samtidigt så ska det ju inte vara såhär dåligt vid vanlig surfning.
Andra idéer eller förslag?