Återställa dokument på skadat usb minne?

Permalänk

Återställa dokument på skadat usb minne?

Jag har problem att öppna filer på ett usb minne som verkar ha blivit skadat på något sätt. Felet uppstod efter att jag hade missat att göra säker borttagning av berörd enhet från min laptop. Följande meddelande kommer upp på skärmen då jag försöker öppna usb minnet i Utforskaren:
"G:\ är inte tillgänglig.
Filen eller katalogen är skadad och kan inte läsas"

Jag har googlat efter lämpliga program som kan återställa förlorade data på hårddiskar, externa enheter osv. Jag hittade ett program för detta ändamål: FoneDog Data Recovery
- Är detta ett optimalt program för att lösa mitt problem eller finns det några andra sätt att återställa de saknade dokumenten på mitt usb minne?

Permalänk
Rekordmedlem

Photorec brukar dyka upp i såna här sammanhang
https://www.cgsecurity.org/wiki/PhotoRec
Det viktigaste är att försöka undvika att skriva nått till minnet så kopiera över datan till ett annat media i stället för att reparera den på minnet om det går.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Ok, tack för snabbt svar.
Jag har varit inne och kollat på den rekommenderade länken. Det verkar finnas tre versioner av programmet:
https://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Download

PhotoRec 7.2, 7.1 resp. 7.0. Vilken version skall man välja? 7.2 är enligt uppgift en Beta version. 7.1 = latest stable version, kanske det är bäst att välja den versionen?
Jag klickade på den gröna rutan till höger: "TestDisk 7.X. Free download."
Jag öppnade det nedladdade zip-arkivet och där finns bl.a. en fil vid namn "photorec_win.exe".
Är det själva installationsprogrammet för PhotoRec? Det finns ytterligare tre dokument med filändelse .exe. fidentity_win.exe, qphotorec_win.exe och testdisk_win.exe. Jag funderade på ifall man måste exekvera samtliga fyra program för att det skall gå att använda PhotoRec?

Skrivet av mrqaffe:

Photorec brukar dyka upp i såna här sammanhang
https://www.cgsecurity.org/wiki/PhotoRec
Det viktigaste är att försöka undvika att skriva nått till minnet så kopiera över datan till ett annat media i stället för att reparera den på minnet om det går.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Placodontos:

Ok, tack för snabbt svar.
Jag har varit inne och kollat på den rekommenderade länken. Det verkar finnas tre versioner av programmet:
https://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Download

PhotoRec 7.2, 7.1 resp. 7.0. Vilken version skall man välja? 7.2 är enligt uppgift en Beta version. 7.1 = latest stable version, kanske det är bäst att välja den versionen?
Jag klickade på den gröna rutan till höger: "TestDisk 7.X. Free download."
Jag öppnade det nedladdade zip-arkivet och där finns bl.a. en fil vid namn "photorec_win.exe".
Är det själva installationsprogrammet för PhotoRec? Det finns ytterligare tre dokument med filändelse .exe. fidentity_win.exe, qphotorec_win.exe och testdisk_win.exe. Jag funderade på ifall man måste exekvera samtliga fyra program för att det skall gå att använda PhotoRec?

Detaljerna om hur det användas finns i manualen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Detaljerna om hur det användas finns i manualen.

Ok. Jag antar att manualen är dokumentet som heter "documentation.html"?
Jag har lite svårt att se i vilken ordning som man skall genomföra installationsprocessen?

Permalänk
Skrivet av Placodontos:

Ok. Jag antar att manualen är dokumentet som heter "documentation.html"?
Jag har lite svårt att se i vilken ordning som man skall genomföra installationsprocessen?

Frågor om hur man installerar programmet mm kanske vore bäst att tas på: https://forum.cgsecurity.org/phpBB3/

Det finns ett särskilt forum för PhotoRec.

Permalänk
Medlem

Jag höll på med recovery för många år sedan så undrar vad det är för ett minne usb 2.0, 3.0, 3.2 etc.

Vad är det för märke samt vad heter minnet, man skall aldrig bara testa ett program utan detta är en hel jäkla värld och jag hade en dator som jag byggde upp bara för recovery en gång i tiden där jag plockade ner alla program jag inte fick från någon sponsor.

Nu finns det företag som klarar detta bättre fast det kan bli rätt dyrt, skicka mig lite info om vad för filer du har i usb minnet för att har du något med namnet reg eller exe direkt utan någon mapp så kan en sådan sak försvåra en hel del.

Att plocka ut minnet bara så kan bli problem och en smart grej man kan göra är att stänga minnet efter att man fyllt det, då kan inget virus komma in men du kan heller inte kopiera in grejer.

Jag beställde ett 128gb samt ett 256gb från Amazon för billigt pris och jag har stängt båda efter visning från en yourubevideo och de fungerar galant efter detta, skicka mig lite info så kan jag kolla på servern som fylls med recoveryprogram rätt ofta så kan jag skicka dig en länk med olika program.

Alla program har något skit och ibland scannar man helt i onödan i 24h, ha det. /Merlin

Visa signatur

Merlin

Permalänk
Skrivet av RFM:

Jag höll på med recovery för många år sedan så undrar vad det är för ett minne usb 2.0, 3.0, 3.2 etc.

Vad är det för märke samt vad heter minnet, man skall aldrig bara testa ett program utan detta är en hel jäkla värld och jag hade en dator som jag byggde upp bara för recovery en gång i tiden där jag plockade ner alla program jag inte fick från någon sponsor.

Nu finns det företag som klarar detta bättre fast det kan bli rätt dyrt, skicka mig lite info om vad för filer du har i usb minnet för att har du något med namnet reg eller exe direkt utan någon mapp så kan en sådan sak försvåra en hel del.

Att plocka ut minnet bara så kan bli problem och en smart grej man kan göra är att stänga minnet efter att man fyllt det, då kan inget virus komma in men du kan heller inte kopiera in grejer.

Jag beställde ett 128gb samt ett 256gb från Amazon för billigt pris och jag har stängt båda efter visning från en yourubevideo och de fungerar galant efter detta, skicka mig lite info så kan jag kolla på servern som fylls med recoveryprogram rätt ofta så kan jag skicka dig en länk med olika program.

Alla program har något skit och ibland scannar man helt i onödan i 24h, ha det. /Merlin

Ursäkta långsam respons. Råkade glömma av konversationen här i tråden i januari.
Ang mitt usb minne. Det står följande på minnet: ZAP SLIDER, Mini-drive 8 GB.
Usb minnet innehåller ett stort antal Excel-, Word- samt pdf-filer. På usb minnet har jag även sparat många bilder (mestadels jpg format).

Stort tack för dina tips o råd.
Jag ser fram emot din länk med olika rekommenderade program.
Mvh/Mattias