Dedikerad Palworld server 5g router?

Permalänk
Medlem

Dedikerad Palworld server 5g router?

Hej,

Hoppas tråden är placerad i rätt forumdel annars får den gärna flyttas.

Nu börjar jag bli galen, jag försöker sätta upp en Palworld dedikerad server så jag och mina polare kan spela tillsammans när vi vill.
Jag har en Huawei 5G CPE 5 Router och efter denna en ASUS TUF AX3000V2 där jag anslutit mina enheter.

I ASUS routern fanns Palworld med i listan för port forwarding så det verkade inte vara några problem.
I Huawei routern tror jag att jag öppnat rätt port men jag har läst att det kanske inte går att öppna portar när man kör via mobilnätet, är det någon som vet om detta stämmer eller har några tips på hur jag gör detta rätt ?

Jag själv har lyckats ansluta till servern men det är kanske inte så konstigt då jag är på samma LAN som servern, polare utifrån kan dock inte ansluta.

Tacksam för alla tips!

Mvh Daniel

Visa signatur

Asus TUF x570 plus gaming - Ryzen 5800x3d - Peerless Assassin - ASUS TUF 4070ti SUPER - 32gb Corsair vengeance 3200Mhz - Cooler Master 850 v2 - Lian Li Lancool 216.

Permalänk
Medlem

Sätt ASUS TUF AX3000V2 i bridge eller AP-mode. Du dubbel-natar annars. Sen kan du checka om portforwarden fungerar med en portscanner. tex: https://dnschecker.org/port-scanner.php

Permalänk
Medlem

Och som alltid, gå in på https://ipconfig.io och kolla så du inte får IP-adresser i CGNAT-adressområdet, dvs IP-adresser mellan 100.64.x.x - 100.127.x.x då du annars sitter bakom brandvägg hos leverantör och därmed inte kan göra någon portöppning. Mina egna erfarenheter säger mig att det är få mobila operatörer som kostar på sina kunder publika IPv4-adresser, däremot så brukar de vara duktigare med IPv6-stöd och adresser där.

Edit: Det gick lite fort när jag skrev in IP-subnäten manuellt, givetvis så ska det vara 100. och inte 10. ;-D

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
vSphere Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av pehrnow:

Hej,

Hoppas tråden är placerad i rätt forumdel annars får den gärna flyttas.

Nu börjar jag bli galen, jag försöker sätta upp en Palworld dedikerad server så jag och mina polare kan spela tillsammans när vi vill.
Jag har en Huawei 5G CPE 5 Router och efter denna en ASUS TUF AX3000V2 där jag anslutit mina enheter.

I ASUS routern fanns Palworld med i listan för port forwarding så det verkade inte vara några problem.
I Huawei routern tror jag att jag öppnat rätt port men jag har läst att det kanske inte går att öppna portar när man kör via mobilnätet, är det någon som vet om detta stämmer eller har några tips på hur jag gör detta rätt ?

Jag själv har lyckats ansluta till servern men det är kanske inte så konstigt då jag är på samma LAN som servern, polare utifrån kan dock inte ansluta.

Tacksam för alla tips!

Mvh Daniel

Kolla din WAN-ip i huawei-routern mot whatsmyip.com
Är de olika sitter du bakom CGNAT vilket antagligen kommer ge dig problem. Det är väl mer eller mindre standard för mobilt bredband.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Och som alltid, gå in på https://ipconfig.io och kolla så du inte får IP-adresser i CGNAT-adressområdet, dvs IP-adresser mellan 10.64.x.x - 10.127.x.x då du annars sitter bakom brandvägg hos leverantör och därmed inte kan göra någon portöppning. Mina egna erfarenheter säger mig att det är få mobila operatörer som kostar på sina kunder publika IPv4-adresser, däremot så brukar de vara duktigare med IPv6-stöd och adresser där.

100.64.0.0 - 100.127.255.255

Permalänk
Medlem

Tack för alla snabba svar, jag har satt ASUS routern i AP mode, ipn från 5G routern är "2.69.107.xx" innebär det problem?
kollar jag på dnschecker får jag timout tyvärr, servern är nerstängd nu, får testa mer imorgon, tack än en gång!

Visa signatur

Asus TUF x570 plus gaming - Ryzen 5800x3d - Peerless Assassin - ASUS TUF 4070ti SUPER - 32gb Corsair vengeance 3200Mhz - Cooler Master 850 v2 - Lian Li Lancool 216.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pehrnow:

Tack för alla snabba svar, jag har satt ASUS routern i AP mode, ipn från 5G routern är "2.69.107.xx" innebär det problem?
kollar jag på dnschecker får jag timout tyvärr, servern är nerstängd nu, får testa mer imorgon, tack än en gång!

Ja tyvärr. Enklast är väl att låta någon annan hosta servern åt dig.

Det är väldigt bökigt att ha någon form av hosting med mobilt bredband tyvärr.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Dela kostnaden mellan er och kör typ https://dathost.net/palworld-server-hosting

Permalänk
Medlem

Vänta nu har du tänkt hosta en spelserver som ska spelas på över internet via 5g?

Vet inte hur känsligt just palworld är när de kommer till ping osv men detta lär inte bli någon vidare rolig upplevelse =o

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

mobilt internet brukar nästan alltid vara bakom CGNAT. Högst troligt att du inte har publikt IP på din 5g router. Låt nån annan hosta servern som har fiber o publikt IP.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Och som alltid, gå in på https://ipconfig.io och kolla så du inte får IP-adresser i CGNAT-adressområdet, dvs IP-adresser mellan 10.64.x.x - 10.127.x.x då du annars sitter bakom brandvägg hos leverantör och därmed inte kan göra någon portöppning. Mina egna erfarenheter säger mig att det är få mobila operatörer som kostar på sina kunder publika IPv4-adresser, däremot så brukar de vara duktigare med IPv6-stöd och adresser där.

CG-NAT är 100.64 - 100.127, inte 10.

Skrivet av pehrnow:

Tack för alla snabba svar, jag har satt ASUS routern i AP mode, ipn från 5G routern är "2.69.107.xx" innebär det problem?
kollar jag på dnschecker får jag timout tyvärr, servern är nerstängd nu, får testa mer imorgon, tack än en gång!

Skrivet av Pamudas:

Ja tyvärr. Enklast är väl att låta någon annan hosta servern åt dig.

Det är väldigt bökigt att ha någon form av hosting med mobilt bredband tyvärr.

Varför skulle det vara ett problem? Det är ju en publik IP.

Permalänk

Brukar som sagt generellt va cgnat på mobilnätet så troligen behöver du skicka via en vpn vilket troligen kostar liknande att skaffa som att bara hyra en server.

Antar att du öppnat alla portar inkl steam portarna?

Vetninte exakt vilka det är för palworld men för ark är generellt default

7777-7778

Och för att få den att prata steam

27015-27016 alternativt 27016-27017

Kan tänka mig att de troligen kör samma som default iom att bägge är unreal engine.

Även öppnat dem i ev brandvägg på datorn som är server om den har en.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Brukar som sagt generellt va cgnat på mobilnätet så troligen behöver du skicka via en vpn vilket troligen kostar liknande att skaffa som att bara hyra en server.

Antar att du öppnat alla portar inkl steam portarna?

Vetninte exakt vilka det är för palworld men för ark är generellt default

7777-7778

Och för att få den att prata steam

27015-27016 alternativt 27016-27017

Kan tänka mig att de troligen kör samma som default iom att bägge är unreal engine.

Palworld kör 8211 UDP, med 27015 mot EpicServer för att hittas i browsern, men den är rätt seg så det brukar behöva anslutas via IP ändå

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Palworld kör 8211 UDP, med 27015 mot EpicServer för att hittas i browsern, men den är rätt seg så det brukar behöva anslutas via IP ändå

Är inte omöjligt har ingen aning.

Det ända är väl isf och bägge portarna är öppnade i routern så är det ev widows brandvägg som sätter sig på tvären isf om det hostas på windows iaf den brukar man också manuellt få öppna.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av pehrnow:

Tack för alla snabba svar, jag har satt ASUS routern i AP mode, ipn från 5G routern är "2.69.107.xx" innebär det problem?
kollar jag på dnschecker får jag timout tyvärr, servern är nerstängd nu, får testa mer imorgon, tack än en gång!

Vad får du för IP om du genom 5G-routern fråga på https://www.myip.com/ eller motsvarande med en browser - är det olika gentemot vad router själv säger i IP-adress så kör du genom ett CGNAT:at nät i någon led och därmed inga möjlighet att öppna publika portar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Vad får du för IP om du genom 5G-routern fråga på https://www.myip.com/ eller motsvarande med en browser - är det olika gentemot vad router själv säger i IP-adress så kör du genom ett CGNAT:at nät i någon led och därmed inga möjlighet att öppna publika portar.

Har inte hunnit kolla allt med portar då jag jobbar, jag tror dock det är rätt.
IPn jag får på whatismyip är densamma som "WAN-IP" på min 5G router.

Visa signatur

Asus TUF x570 plus gaming - Ryzen 5800x3d - Peerless Assassin - ASUS TUF 4070ti SUPER - 32gb Corsair vengeance 3200Mhz - Cooler Master 850 v2 - Lian Li Lancool 216.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pehrnow:

Har inte hunnit kolla allt med portar då jag jobbar, jag tror dock det är rätt.
IPn jag får på whatismyip är densamma som "WAN-IP" på min 5G router.

Om det nu skulle vara så att IP-adressen mot förmodan är publik så kommer vi till nästa problematik. Huawei 5G CPE 5 stödjer nämligen inte brygg-läge, dvs du kan inte göra denna transparent så att du får IP-adressen direkt tilldelad din router innanför.
https://consumer.huawei.com/en/community/details/How-To-Set-U...

Det finns dock en lösning, och det är genom att använda DMZ-funktionen i Huawei-routern, vilket gör så att alla portarna från utsidan mappas in mot en av dig angiven IP-adress på insidan vilket då ska vara IP-adressen på din interna routers WAN-port. Detta kan du antingen göra genom att sätta en statisk IP-adress på WAN-sidan på din inre router som är i samma subnät som det IP-subnät som Huawei-routern kör på, alternativt genom att göra en DHCP-reservation i Huawei-routern så att din inre router alltid får den IP-adress som du pekat DMZ mot. Dock så måste du hålla koll på så du inte har samma IP-subnät i Huawei-routern som bakom din inre router då det annars blir kaos i routing:en, men det är ju lätt avhjälpt.
https://consumer.huawei.com/sa-en/support/content/en-us158062...

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
vSphere Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Om det nu skulle vara så att IP-adressen mot förmodan är publik så kommer vi till nästa problematik. Huawei 5G CPE 5 stödjer nämligen inte brygg-läge, dvs du kan inte göra denna transparent så att du får IP-adressen direkt tilldelad din router innanför.
https://consumer.huawei.com/en/community/details/How-To-Set-U...

Det finns dock en lösning, och det är genom att använda DMZ-funktionen i Huawei-routern, vilket gör så att alla portarna från utsidan mappas in mot en av dig angiven IP-adress på insidan vilket då ska vara IP-adressen på din interna routers WAN-port. Detta kan du antingen göra genom att sätta en statisk IP-adress på WAN-sidan på din inre router som är i samma subnät som det IP-subnät som Huawei-routern kör på, alternativt genom att göra en DHCP-reservation i Huawei-routern så att din inre router alltid får den IP-adress som du pekat DMZ mot. Dock så måste du hålla koll på så du inte har samma IP-subnät i Huawei-routern som bakom din inre router då det annars blir kaos i routing:en, men det är ju lätt avhjälpt.
https://consumer.huawei.com/sa-en/support/content/en-us158062...

https://www.rockhost.se/wp-content/uploads/2024/01/Exempel-konfiguration-1.png

Tack för ett väldigt uförligt svar, och tack för alla andra svar också såklart
Jag har gjort exakt det du beskriver men jag kan trots det inte ansluta till min server via min publika IP , jag kan ju ha missat något men jag har dubbelkollat allt, snart får jag väl ge upp hoppet

Visa signatur

Asus TUF x570 plus gaming - Ryzen 5800x3d - Peerless Assassin - ASUS TUF 4070ti SUPER - 32gb Corsair vengeance 3200Mhz - Cooler Master 850 v2 - Lian Li Lancool 216.

Permalänk
Medlem

Behöver man inte öppna portar när ASUS routern är i AP mode ? verkar som den funktionen försvann när jag ändra till AP läge.

Visa signatur

Asus TUF x570 plus gaming - Ryzen 5800x3d - Peerless Assassin - ASUS TUF 4070ti SUPER - 32gb Corsair vengeance 3200Mhz - Cooler Master 850 v2 - Lian Li Lancool 216.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pehrnow:

Behöver man inte öppna portar när ASUS routern är i AP mode ? verkar som den funktionen försvann när jag ändra till AP läge.

Nej får då är den bara en AP. Alltså agerar den inte router alls. Utan får IPn o allt från din andra router. Har du kopplat in den rätt då?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Nej får då är den bara en AP. Alltså agerar den inte router alls. Utan får IPn o allt från din andra router. Har du kopplat in den rätt då?

Jadå allt är rätt kopplat det är jag hundra på, jag kan även ansluta och spela på servern men det är anslutningar utifrån jag inte får att fungera.

Visa signatur

Asus TUF x570 plus gaming - Ryzen 5800x3d - Peerless Assassin - ASUS TUF 4070ti SUPER - 32gb Corsair vengeance 3200Mhz - Cooler Master 850 v2 - Lian Li Lancool 216.

Permalänk
Medlem

Btw. Har du servern kopplad med wifi?
Alltså först 5g. sen till wifi.
Hur rolig upplevelse är den servern?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Btw. Har du servern kopplad med wifi?
Alltså först 5g. sen till wifi.
Hur rolig upplevelse är den servern?

Jag kör trådat till mina datorer , wifi till allt annat.

Visa signatur

Asus TUF x570 plus gaming - Ryzen 5800x3d - Peerless Assassin - ASUS TUF 4070ti SUPER - 32gb Corsair vengeance 3200Mhz - Cooler Master 850 v2 - Lian Li Lancool 216.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pehrnow:

Jag kör trådat till mina datorer , wifi till allt annat.

Vad ska du då öppna portar på wifi för då? o.O

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Om det nu skulle vara så att IP-adressen mot förmodan är publik så kommer vi till nästa problematik. Huawei 5G CPE 5 stödjer nämligen inte brygg-läge, dvs du kan inte göra denna transparent så att du får IP-adressen direkt tilldelad din router innanför.
https://consumer.huawei.com/en/community/details/How-To-Set-U...

Det finns dock en lösning, och det är genom att använda DMZ-funktionen i Huawei-routern, vilket gör så att alla portarna från utsidan mappas in mot en av dig angiven IP-adress på insidan vilket då ska vara IP-adressen på din interna routers WAN-port. Detta kan du antingen göra genom att sätta en statisk IP-adress på WAN-sidan på din inre router som är i samma subnät som det IP-subnät som Huawei-routern kör på, alternativt genom att göra en DHCP-reservation i Huawei-routern så att din inre router alltid får den IP-adress som du pekat DMZ mot. Dock så måste du hålla koll på så du inte har samma IP-subnät i Huawei-routern som bakom din inre router då det annars blir kaos i routing:en, men det är ju lätt avhjälpt.
https://consumer.huawei.com/sa-en/support/content/en-us158062...

https://www.rockhost.se/wp-content/uploads/2024/01/Exempel-konfiguration-1.png

Hej igen
Förstår jag det rätt så ska jag ändra subnätmasken så att ASUS routern får subnätmask från huawei routern ?
Tilldelas den inte det automatiskt ? Huawei routern använder 255.255.255.0
De hade samma subnätmask så jag ändra i ASUS routern till 255.255.200.0 det bör funka?
Jag kan dock fortfarande inte ansluta med den publika IPn, har du något sista tips innan jag ger upp?

Visa signatur

Asus TUF x570 plus gaming - Ryzen 5800x3d - Peerless Assassin - ASUS TUF 4070ti SUPER - 32gb Corsair vengeance 3200Mhz - Cooler Master 850 v2 - Lian Li Lancool 216.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Vad ska du då öppna portar på wifi för då? o.O

jag har inte sagt nåt om att öppna portar på wifi?

Visa signatur

Asus TUF x570 plus gaming - Ryzen 5800x3d - Peerless Assassin - ASUS TUF 4070ti SUPER - 32gb Corsair vengeance 3200Mhz - Cooler Master 850 v2 - Lian Li Lancool 216.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pehrnow:

Hej igen
Förstår jag det rätt så ska jag ändra subnätmasken så att ASUS routern får subnätmask från huawei routern ?
Tilldelas den inte det automatiskt ? Huawei routern använder 255.255.255.0
De hade samma subnätmask så jag ändra i ASUS routern till 255.255.200.0 det bör funka?
Jag kan dock fortfarande inte ansluta med den publika IPn, har du något sista tips innan jag ger upp?

Om du kör DHCP-klient på WAN-sidan av Asusen (mot Huawein) så tilldelas nätmasken automatiskt till Asusens WAN-interface. Om du sätter Asusens WAN-IP statiskt/manuellt så måste du även ange nätmask manuellt och den ska då vara samma som Huawein har på LAN. IP:t som Asusen har på WAN-sidan behöver oavsett matcha det IP du konfigurerar DMZ-funktionen med i Huaweien, efter varje omstart.

pitrs poäng är att du behöver ha olika IP-subnät på de två sidorna av Asusen, se hans bild.

Resonemanget förutsätter att Asusen är i router-mode och att du sätter upp port forwarding i Asusen.

Det kan hjälpa om du ritar om pitrs bild själv, så som du satt upp det, och delar här. Gärna tillsammans med skärmdump av DMZ-uppsättningen i Huawein och port-forwarding i Asusen, samt övrig relevant konfiguration (Asusens WAN- och LAN-konf).

Det hela blir rätt komplext att få rätt på om man inte kan lite nätverksfelsökning av en enskild TCP/UDP-uppkoppling. Man måste i så fall göra exakt rätt från början. Men jag ser inget i tråden som tyder på att det inte skulle gå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pehrnow:

jag har inte sagt nåt om att öppna portar på wifi?

missförstått allt då. Så plottrigt när du pratar om asus wifi o 5G routerns öppnande av portar. så har väl blandat ihop.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av pehrnow:

Hej igen
Förstår jag det rätt så ska jag ändra subnätmasken så att ASUS routern får subnätmask från huawei routern ?
Tilldelas den inte det automatiskt ? Huawei routern använder 255.255.255.0
De hade samma subnätmask så jag ändra i ASUS routern till 255.255.200.0 det bör funka?
Jag kan dock fortfarande inte ansluta med den publika IPn, har du något sista tips innan jag ger upp?

Som KAD skriver så behöver du inte göra något med Asus-routern om den är neddummad till AP-läge och därmed bara agerar brygga mellan trådlöst och trådade nätet från Huawei-routern. Jag har aldrig kört en Asus router som endast AP, men jag utgår ifrån att WAN-porten blir bryggad till LAN-switchen och att Asus routern begär IP-adress via DHCP när man sätter den i bryggat läge så att den får en IP-adress i 192.168.8.x subnätet som Huawei routern skickar ut.

Så i detta läge behöver du bara sätta IP reservation i DHCP för att säkerställa att datorn som kör spelservern får samma IP-adress via DHCP, och därefter sätter du upp port forward för de portar som spelet använder in mot den reserverade IP-adressen.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
vSphere Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem

Hej igen, och tack för ert tålamod!
allt är kopplat enligt Pitr-s bild med skillnaden att jag kör ASUS routern i AP läge så spelservern får en ip som är 192.168.8.x, jag kan inte heller portforwarda när den är i AP läge, jag kan såklart byta till router läge igen om det hjälper.

Hjälper dessa bilder något?

Visa signatur

Asus TUF x570 plus gaming - Ryzen 5800x3d - Peerless Assassin - ASUS TUF 4070ti SUPER - 32gb Corsair vengeance 3200Mhz - Cooler Master 850 v2 - Lian Li Lancool 216.