Permalänk
Medlem

Stark

Skrivet av palusa:

Kan rekommendera att lyssna på podden med Jonathan fogelberg ”träning utan trams”. Finns på Spotify! Han har tränat över 3000 klienter och tagit åtskilliga topp 3 placeringar inom bodybuilding. Han har mycket matnyttig fakta om att bygga muskler, kost och träning överlag.

Han sa en intressant sak som jag håller med om kan stämma… Innan man ska bygga muskler så ska man tappa allt fett först. För att bygga måste man äta mat. Har man redan en övervägande mängd fett på kroppen då så blir bara mer fett oxh värre att deffa väck senare.

Obs, detta är om målet är att bygga muskler. Fattar det som att du vill mest komma i bra form och bli starkare och tappa fett. Men kolla in podden!

Tack. Ska kolla podden.
Jag vill kunna klara av att cykla och springa långt och länge. Behöver då ha bra allmänfysik.
Det är mitt mål.
Jag är en långdistansare, då jag är van att hålla på länge. Nu ska bara fluffet bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Totteman:

Tack. Ska kolla podden.
Jag vill kunna klara av att cykla och springa långt och länge. Behöver då ha bra allmänfysik.
Det är mitt mål.
Jag är en långdistansare, då jag är van att hålla på länge. Nu ska bara fluffet bort.

Är själv långdistans löpare så tipset är samma jag ger alla. Såklart tappa vikt är endel för blir mindre att bära runt på men lägg större delen av all träning i zon2. Spring i ett tempo du kan prata 7-10 ord i eller sjunga med i musiken tex. När eller om pulsen blir för hög börja gå tills den sjunker igen. Till slut klarar du flera mil i samma tempo

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Springa

Skrivet av palusa:

Är själv långdistans löpare så tipset är samma jag ger alla. Såklart tappa vikt är endel för blir mindre att bära runt på men lägg större delen av all träning i zon2. Spring i ett tempo du kan prata 7-10 ord i eller sjunga med i musiken tex. När eller om pulsen blir för hög börja gå tills den sjunker igen. Till slut klarar du flera mil i samma tempo

Tack för tips.

Permalänk
Skrivet av palusa:

Är själv långdistans löpare så tipset är samma jag ger alla. Såklart tappa vikt är endel för blir mindre att bära runt på men lägg större delen av all träning i zon2. Spring i ett tempo du kan prata 7-10 ord i eller sjunga med i musiken tex. När eller om pulsen blir för hög börja gå tills den sjunker igen. Till slut klarar du flera mil i samma tempo

Prylnörd som man är kan jag rekommendera pulsband om man vill leka zon lekar. Jag har ett polar H10, kör det med polar beat appen så kan man ställa in vilken zon man vill träna i så säger den i lurarna lite då och då om du ska sakta ner eller öka. Tycker d blir lite roligare (avskyr cardio) med siffror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filosofis:

Prylnörd som man är kan jag rekommendera pulsband om man vill leka zon lekar. Jag har ett polar H10, kör det med polar beat appen så kan man ställa in vilken zon man vill träna i så säger den i lurarna lite då och då om du ska sakta ner eller öka. Tycker d blir lite roligare (avskyr cardio) med siffror.

Kör Garmin HRM Pro pulsband och klockan Garmin Fenix 7X Sapphire Solar så är med prylnörd. Garmin har helt klart djupast statistik och loggar allt dygnet runt. Puls, sömn, träning, powernaps. 😁👍

https://www.garmin.com/sv-SE/p/735563

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Sömn

Skrivet av palusa:

Kör Garmin HRM Pro pulsband och klockan Garmin Fenix 7X Sapphire Solar så är med prylnörd. Garmin har helt klart djupast statistik och loggar allt dygnet runt. Puls, sömn, träning, powernaps. 😁👍

https://www.garmin.com/sv-SE/p/735563

Att mäta är att veta.

Fast jag vill inte veta allt.

Har inte heller aviseringar på för mejl eller Insta, FB eller annat. Lider inte av FOMO kan jag konstatera.

Fast nu var det prat om viktminskning. Vi kämpar på…

Permalänk
Medlem

Hej,

Frångår tråden lite.

Någon som kan rekommendera en bra aktivitetsklocka runt 2000 kr? Håller mest på med löpning, cykling samt lite simning ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sredder:

Hej,

Frångår tråden lite.

Någon som kan rekommendera en bra aktivitetsklocka runt 2000 kr? Håller mest på med löpning, cykling samt lite simning ibland.

Kan bara garmin bra men denna ska vara riktigt bra och finns billigare om du googlar den. Runt 16-1700kr

https://www.garmin.com/sv-SE/p/741137

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Kan bara garmin bra men denna ska vara riktigt bra och finns billigare om du googlar den. Runt 16-1700kr

https://www.garmin.com/sv-SE/p/741137

Tack för tipset! Funderar lite på den som heter Forerunner 45. Men hur bra fungerar pulsmätningen på klockor?

Permalänk
Medlem

Jag håller på och går ned i vikt, -35kg och har 15kg kvar tills jag är nöjd.
Jag kör keto dieten, räknar inte kalorier utan kolhydrater.
Då jag inte har samma hungerkänslor längre så äter jag automatiskt mindre. Kombinerar även med peridisk fasta, äter oftast endast ett mål om dagen och mår fortfarande bra.
Har planerade fuskdagar var fjärde helg där jag äter kolhydrater. Annars blir det andra snacks på helgerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sredder:

Tack för tipset! Funderar lite på den som heter Forerunner 45. Men hur bra fungerar pulsmätningen på klockor?

Allmänt bra. Men för intervaller eller liknande så rekommenderas pulsband. Lugnt löpning i samma tempo och gång osv väldigt bra. 👍

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk

Förbrukar du mer energi än vad du får i dig så går du ner i vikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Master Roshi:

Förbrukar du mer energi än vad du får i dig så går du ner i vikt.

Inte helt sant, viktigt att få i sig tillräckligt med fett och protein annars så tappar man muskler också.
Kroppen kommer inte börja bränna fett förrän insulinet är lågt, så bättre dra ned på kolhydrater än fett och protein.
Sen finns det studier som visar att periodisk fasta är väldigt bra för att behålla musklerna vid viktnedgång.

Permalänk
Skrivet av jope84:

Inte helt sant, viktigt att få i sig tillräckligt med fett och protein annars så tappar man muskler också.
Kroppen kommer inte börja bränna fett förrän insulinet är lågt, så bättre dra ned på kolhydrater än fett och protein.
Sen finns det studier som visar att periodisk fasta är väldigt bra för att behålla musklerna vid viktnedgång.

Har jag hävdat annat? Nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jope84:

Inte helt sant, viktigt att få i sig tillräckligt med fett och protein annars så tappar man muskler också.
Kroppen kommer inte börja bränna fett förrän insulinet är lågt, så bättre dra ned på kolhydrater än fett och protein.
Sen finns det studier som visar att periodisk fasta är väldigt bra för att behålla musklerna vid viktnedgång.

Periodisk fasta är bullshit. Visa mig gärna en riktig metastudie på att det stämmer. Finns inte kan jag säga.

För att gå ner i vikt behöver man absolut inte minska kolhydrater för själva viktminskningen. Ett högt protein-intag är helt klart att föredra pga det hjälper behålla/bygga muskler, skapar mättnadskänsla samt även ökar fettförbränningen.

Du bränner fett när du äter mindre kalorier än du förbrukar. Spelar ingen roll om du äter lite kolhydrater eller inte. Fasta, lchf, keto, carnivore spelar ingen roll. Är mindre kalorier ännu förbrukar och tappa vikt.

Däremot gällande kolhydrater så tycker jag personligen suget efter dålig mat blir mindre vid minskande av kolhydrater/socker. Vilket är nästintill självförklarande.

Lösningen till övervikt:
Sluta ät: pasta, bröd, godis, korv och annat processat.

Ät: kött, kyckling, kvarg, proteinpulver, ägg, nötter

Sallad är ett tillbehör. Inget man bygger ett mål på.

Ät mycket protein. 2-3g/kg kroppsvikt. Nej det är inte för mycket. Du kommer tacka mig.

Ät inte senare än 2-3tim innan läggdags.

Ta multivitaminer varje morgon. Ta ZMA tabletter en timme innan läggdags varje dag.

Väg DIG VARJE DAG. Bli vän med vågen.

Drick mycket vatten. 3-4L om dagen minst. Tills urinet är klart i färgen.

Inga komplicerade dieter behövs. Inga skippade måltider. Ingen fasta.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wescan:

Du menar alltså att du är 184cm lång, väger 110kg och ligger på 6-7% i fettprocent? Du går alltså runt och ser ut som Cbum i tävlingsform? Detta vill man ju se bild på Men känns som du kan ha missat en siffra fram för 6an och 7an i fettprocenten

Missade en siffra, ligger på 12,4%.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Missade en siffra, ligger på 12,4%.

Otroligt bra ändå om det stämmer. Då har du sexpack på magen och knappt nått fett samtidigt som du är rejält grov och muskulös. Kanske stämmer

Kollar man dock ditt namn och ort och söker upp denna personen på Facebook som verkar ha överensstämmande arbete så är det nog snarare så att fettprocenten är närmare 20-25 och inte alls som du påstår.

Men jag sticker ut hakan här och kan ha fel.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Otroligt bra ändå om det stämmer. Då har du sexpack på magen och knappt nått fett samtidigt som du är rejält grov och muskulös. Kanske stämmer

Kollar man dock ditt namn och ort och söker upp denna personen på Facebook som verkar ha överensstämmande arbete så är det nog snarare så att fettprocenten är närmare 20-25 och inte alls som du påstår.

Men jag sticker ut hakan här och kan ha fel.

Ja han trollar

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Missade en siffra, ligger på 12,4%.

Då kan du kliva upp på SM-scenen och ta pallplats.

Jag har legat på ~16-18%, 107-108kg och 185 cm lång. 15 års styrketräning.

Du har brutal fysik om du är 184 på 110 med 12% bf. Hur har du kommit fram till dessa siffror? Någon tanitavåg eller?

Upp med bildbevis.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Då kan du kliva upp på SM-scenen och ta pallplats.

Jag har legat på ~16-18%, 107-108kg och 185 cm lång. 15 års styrketräning.

Du har brutal fysik om du är 184 på 110 med 12% bf. Hur har du kommit fram till dessa siffror? Någon tanitavåg eller?

Upp med bildbevis.

Nu stämmer ju säkert inte hans siffror men det finns ju ett "lätt" sätt att komma upp i dessa stats; Anabola. Du behöver ju fortfarande göra jobbet, men annars är det ju som du säger på riktig toppnivå.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Kan rekommendera att lyssna på podden med Jonathan fogelberg ”träning utan trams”. Finns på Spotify! Han har tränat över 3000 klienter och tagit åtskilliga topp 3 placeringar inom bodybuilding. Han har mycket matnyttig fakta om att bygga muskler, kost och träning överlag.

Han sa en intressant sak som jag håller med om kan stämma… Innan man ska bygga muskler så ska man tappa allt fett först. För att bygga måste man äta mat. Har man redan en övervägande mängd fett på kroppen då så blir bara mer fett oxh värre att deffa väck senare.

Obs, detta är om målet är att bygga muskler. Fattar det som att du vill mest komma i bra form och bli starkare och tappa fett. Men kolla in podden!

Här har han nog tyvärr formulerat sig förenklat för att det ska verka logiskt för kreti och pleti.

Som otränad går det fint att bygga muskler och tappa fett. Än bättre är att man kan behålla maximalt med muskler och slipper se smalfet ut.

Sedan bygger man bättre på överskott och där kommer det också att bli en delfett. Men att inte styrketräna under viktnedgång är ett misstag som leder till ökad muskelförlust och att man i många fall måste gå ner i vikt för att nå någon form av "idealbild". Jag misstänker att kommentaren kommer utifrån att någon säger sig vilja bygga massa muskler och samtidigt gå ner i vikt. Och då kan kommentaren fungera lungnande och ge personen ett fokus på en sak i taget. Jag är tämligen övertygad om att någon som sysslat med bodybuilding vet nyttan med styrketräningen så kontext is key

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Här har han nog tyvärr formulerat sig förenklat för att det ska verka logiskt för kreti och pleti.

Som otränad går det fint att bygga muskler och tappa fett. Än bättre är att man kan behålla maximalt med muskler och slipper se smalfet ut.

Sedan bygger man bättre på överskott och där kommer det också att bli en delfett. Men att inte styrketräna under viktnedgång är ett misstag som leder till ökad muskelförlust och att man i många fall måste gå ner i vikt för att nå någon form av "idealbild". Jag misstänker att kommentaren kommer utifrån att någon säger sig vilja bygga massa muskler och samtidigt gå ner i vikt. Och då kan kommentaren fungera lungnande och ge personen ett fokus på en sak i taget. Jag är tämligen övertygad om att någon som sysslat med bodybuilding vet nyttan med styrketräningen så kontext is key

Ja lyssna på alla avsnitt så är det exakt så du säger. Däremot säger han att det är inte någon mening att BYGGA innan du ser din egen rutmage.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Ja lyssna på alla avsnitt så är det exakt så du säger. Däremot säger han att det är inte någon mening att BYGGA innan du ser din egen rutmage.

Lol.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Lol på dig med. Tanken med det är väl eventuellt att du redan då har en stor mängd fett på kroppen. Du behöver och kommer lägga på dig fett om du ska bygga effektivt. Sen kommer du förmodligen vilja bli av med det fettet för att se vad du byggt.

Så inte fan han fel. Men klart det kränker alla tjockisar när man säger så. 😁

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Lol på dig med. Tanken med det är väl eventuellt att du redan då har en stor mängd fett på kroppen. Du behöver och kommer lägga på dig fett om du ska bygga effektivt. Sen kommer du förmodligen vilja bli av med det fettet för att se vad du byggt.

Så inte fan han fel. Men klart det kränker alla tjockisar när man säger så. 😁

1. Moget att kalla mig tjockis för att jag inte håller med

2. Du nämnde inte "stor mängd fett".
3. Man behöver inte lägga på sig massa fett för att bygga.
4. Fettfördelning är individuellt, att kolla på om man har rutor eller ej är inte något bra mått.
5. Är man t.ex. smalfet är det knappast något idé att deffa ner sig först för att sedan bygga. Idiotiskt att prata i absoluta termer.
6. Tycker ändå jag har rätt OK form, bänkar nog mer än vad du böjer:

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Ja lyssna på alla avsnitt så är det exakt så du säger. Däremot säger han att det är inte någon mening att BYGGA innan du ser din egen rutmage.

Varför är det ingen mening att bygga muskler innan man är smal?

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

Missade fredagen igen men månadens vägning visade 92,1kg, alltså plus 2,4kg. Lite större ökning än förväntat men snart är alla helger över och livet kan gå tillbaka till det normala.

Månadens vägning visade 90,2kg, alltså minus 1,9kg sedan förra vägningen, så det märks att julen är över. 😊
Totalt ligger jag minus 9,5kg sedan starten oktober 2021 och det känns fortfarande lätt att hålla.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

1. Moget att kalla mig tjockis för att jag inte håller med

2. Du nämnde inte "stor mängd fett".
3. Man behöver inte lägga på sig massa fett för att bygga.
4. Fettfördelning är individuellt, att kolla på om man har rutor eller ej är inte något bra mått.
5. Är man t.ex. smalfet är det knappast något idé att deffa ner sig först för att sedan bygga. Idiotiskt att prata i absoluta termer.
6. Tycker ändå jag har rätt OK form, bänkar nog mer än vad du böjer:
https://i.imgur.com/lkML5Ssm.jpg
https://i.imgur.com/uUSZZEgm.jpg

Absolut är du ”bitig” men samtidigt långt ifrån fit. Kolla magen osv man ser att du har en betydande del fett. Du kanske bulkar nu vad vet jag ? Skiter fullständigt i hur mycket du lyfter. Ur kontext i detta fallet.

Du är ju ett bevis för påståendet jag har själv.

Är man överviktig och har mycket fett så är det bättre att först tappa fettet och sen bygga muskler…. Det är inte så kul att deffa allt i efterhand..

Kul att du är stark. Kör hårt vettja! Do you!

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Absolut är du ”bitig” men samtidigt långt ifrån fit. Kolla magen osv man ser att du har en betydande del fett. Du kanske bulkar nu vad vet jag ? Skiter fullständigt i hur mycket du lyfter. Ur kontext i detta fallet.

Du är ju ett bevis för påståendet jag har själv.

Är man överviktig och har mycket fett så är det bättre att först tappa fettet och sen bygga muskler…. Det är inte så kul att deffa allt i efterhand..

Kul att du är stark. Kör hårt vettja! Do you!

Han bänkar mer WOW du tycker han e tjock... seriöst så kan ni väl bara dra fram linjalen och mäta där nere. Riktig dagisnivå.

Permalänk
Medlem

Det känns som det är lite "bråk" i tråden över något som jag tycker verkar vara lite av ett missförstånd, men vad vet jag. Jag tycker typ jag håller med båda sidor men man pratar om olika saker.

Jag tycker alltid man ska träna för att bygga, men det är enl. mig inte någon bra idé att börja bulka (alltså diet-mässigt) om man redan är överviktig/smalfet (och inte är erfaren "gymmare" sedan tidigare). Sen kanske jag inte håller med om att måttet "kunna se sina magrutor" är ett bra mått, men jag fattar essensen.

Jag tycker att Deff->Bulk->Deff är bättre än Bulk->Deff, det blir fler steg men enklare att hålla. Men detta är så klart individuellt och förutsätter att man alltid tränar hårt på gymmet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9