Är det troligt att man vänjer sig vid tangentbords-layouten där det är en asterisk-knapp precis intill en smal enterknapp?

Permalänk
Medlem

Är det troligt att man vänjer sig vid tangentbords-layouten där det är en asterisk-knapp precis intill en smal enterknapp?

Jag har en gammal HP-laptop sen innan vars layout jag är nöjd med, liknande den här:

Så här såg tangentbords-layouten ut på en del bärbara datorer jag hade tänkt att köpa:

När jag testade dem i butiken så märkte jag det blev en del felskrivningar eftersom jag är van vid att enterknappen brukar vara bredare och även täcka området där nu den lilla asterisk-knappen sitter. Det var också lite krångligare att behöva sträcka sig efter enter-knappen, eftersom den är smalare

Har någon här erfarenhet av layouten, kanske som inte varit van vid den i början men som vant sig vid den efter en tids användning?

Det känns lite banalt att välja bort en laptop pga knapplayouten, men om felskrivningarna fortsätter eller det är hög risk att det blir en del felskrivningar så är det nog värt att titta på andra bärbara datorer

På elektronikkedjornas hemsidor visas bara bilder med den breda varianten av enter-knappen likt HP-modellen jag visade överst, och inte varianten med den lilla asterisk- och smala enter-knappen, som de var utformade i butiken, åtminstone för de modeller jag kollade på. Då var det tur att jag kollade i butiken innan något eventuellt köp

Permalänk
Medlem

Den övre bilden visar i och för sig amerikansk layout, som kanske enklast ses på avsaknaden av å, ä och ö, men också placeringar av andra tecken som t.ex. brackets ("<" och ">") på egna tangenter till höger om "m", medan de på svensk layout ligger till vänster om "z".
Vissa bärbara datorer kan som du säger ha en blandning, med bred returtangent som på övre bilden och likaväl ha å/ä/ö o.s.v.
Det absolut vanligaste i alla nordiska länder är dock den höga smala varianten som du visar på andra bilden.
Om du inte har ont av att mappa om svenska tecken så är kanske en möjlighet att beställa en dator med amerikanskt tangentbord för att få returtangenten enligt den övre bilden?

Angående frågan om man vänjer sig kan jag inte svara på specifikt om denna formen, men jag använder regelbundet olika layouter för olika språk och vänjer mig då lätt vid att ha specialtecken på olika platser.

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fent:

Jag har en gammal HP-laptop sen innan vars layout jag är nöjd med, liknande den här: https://www.elgiganten.se/image/dv_web_D1800010021492517/618573/hp-laptop-15s-eq2825no-r5-58512-156-barbar-dator-jet-black--pdp_zoom-3000.jpg

Så här såg tangentbords-layouten ut på en del bärbara datorer jag hade tänkt att köpa:
<Uppladdad bildlänk>

När jag testade dem i butiken så märkte jag det blev en del felskrivningar eftersom jag är van vid att enterknappen brukar vara bredare och även täcka området där nu den lilla asterisk-knappen sitter. Det var också lite krångligare att behöva sträcka sig efter enter-knappen, eftersom den är smalare

Har någon här erfarenhet av layouten, kanske som inte varit van vid den i början men som vant sig vid den efter en tids användning?

Det känns lite banalt att välja bort en laptop pga knapplayouten, men om felskrivningarna fortsätter eller det är hög risk att det blir en del felskrivningar så är det nog värt att titta på andra bärbara datorer

På elektronikkedjornas hemsidor visas bara bilder med den breda varianten av enter-knappen likt HP-modellen jag visade överst, och inte varianten med den lilla asterisk- och smala enter-knappen, som de var utformade i butiken, åtminstone för de modeller jag kollade på. Då var det tur att jag kollade i butiken innan något eventuellt köp

Produktbilder är ofta inte anpassade land för land och visar då rätt ofta amerikansk layout.

Det är alltså just ANSI-layouten för amerikanskt tangentbord som ser ut som den övre bilden.

Den undre (även om det nu ser ovanligt hopträngt ut på den datorn) är normal ISO-layout, det som används för t.ex. svenskt tangentbord...
(ISO-layout avser alltså de fysiska knapparna, sedan är det lite olika tecken tryckta på knapparna beroende på land men ISO är normen i Europa)

Dvs, de flesta (men inte alla) här lär tycka att det undre är det "vanliga".

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Min laptop som jag köpte 2020 dec har HOME där DEL ska sitta. Puh, det sitter inte hundra än... Men det beror nog på hur ofta du måste använda olika layouter.

Permalänk
Medlem

Du vänjer dig med tiden. Om inte, så kan du mappa om "*" och göra den död/stum. Laptop-tangentbord är alltid lite trånga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oooskar:

Det absolut vanligaste i alla nordiska länder är dock den höga smala varianten som du visar på andra bilden.

Jag har använt tangentbord med den utformningen innan och det har fungerat, men det största kruxet är nog nedersta bilden där asteriskknappen sitter nästan ihopklistrad med enterknappen så det blir feltryckningar, åtminstone när jag var där senast. Får testa kanske att gå tillbaka till affären och testa igen några gånger till.

Skrivet av oooskar:

Den övre bilden visar i och för sig amerikansk layout, som kanske enklast ses på avsaknaden av å, ä och ö, men också placeringar av andra tecken som t.ex. brackets ("<" och ">") på egna tangenter till höger om "m", medan de på svensk layout ligger till vänster om "z".
Vissa bärbara datorer kan som du säger ha en blandning, med bred returtangent som på övre bilden och likaväl ha å/ä/ö o.s.v.

Skulle ha skrivit att det är "ungefär" som den översta bilden, istället för "likt". Det nuvarande har ISO-layout och samma form och storlek på tangenterna som översta bilden, fast med utbytta tangenter, förmodligen som du menade med bärbara datorer som har en blandning. T.ex. närmast enter sitter istället "Ä", ovanför enter är "*", jämte högra shifttangenten är "-" o.s.v.

Skrivet av mc68000:

Du vänjer dig med tiden. Om inte, så kan du mappa om "*" och göra den död/stum. Laptop-tangentbord är alltid lite trånga.

Skrivet av oooskar:

Om du inte har ont av att mappa om svenska tecken så är kanske en möjlighet att beställa en dator med amerikanskt tangentbord för att få returtangenten enligt den övre bilden?

Jo ett amerikanskt kanske vore något. Om det blir ett svenskt, går det att mappa om så att asteriskknappen också får samma funktionalitet som enterknappen? Det hade nog löst en del med, om jag inte vänjer mig vid layouten som jag nog kommer att göra efter ett tag som sagt.

Skrivet av evil penguin:

Produktbilder är ofta inte anpassade land för land och visar då rätt ofta amerikansk layout.

Ok, bra att veta att produktbilderna brukar visa ANSI-layouten som standard

Skrivet av ZX81:

Min laptop som jag köpte 2020 dec har HOME där DEL ska sitta. Puh, det sitter inte hundra än... Men det beror nog på hur ofta du måste använda olika layouter.

Håll ut, till slut kanske det sitter perfa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fent:

Jag har använt tangentbord med den utformningen innan och det har fungerat, men det största kruxet är nog nedersta bilden där asteriskknappen sitter nästan ihopklistrad med enterknappen så det blir feltryckningar, åtminstone när jag var där senast. Får testa kanske att gå tillbaka till affären och testa igen några gånger till.

Jo, att Asterisk-knappen har den där udda fysiska utformningen på tangenterna så den nästan smälter ihop med entertangenten var riktigt konstig... Skulle nog kunna störa i det lilla! Du borde kunna hitta andra tangentbord som inte "klistrar ihop" dem fysiskt lika nära varandra.

Utöver det när det gäller själva layouten på knapparna runt enter är den som nämnts tidigare i grunden helt normal ISO. (med lite smalare tangenter på högerkanten)
Dvs vad du än skaffar för dator framöver är risken överhängande att du får samma grundläggande layout, så det är nog lika bra att bita ihop och vänja sig (och jag tror det går ganska fort om du går över till nya och slutar använda gamla)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jo, att Asterisk-knappen har den där udda fysiska utformningen på tangenterna så den nästan smälter ihop med entertangenten var riktigt konstig... Skulle nog kunna störa i det lilla! Du borde kunna hitta andra tangentbord som inte "klistrar ihop" dem fysiskt lika nära varandra.

Jo kan nog vara bra att kolla på ett reservalternativ utifall att, med tanke på den unika utformningen. Angående ISO-layouten generellt sätt anar du nog helt rätt!

Permalänk
Medlem

Hade precis tänkt starta en liknande tråd dock med ett annat tema, nämligen att många nya laptops med "svenskt" tangentbord numera verkar ha delat retur-tangenten (ofta kallad enter) på höjden så att övre halvan numera är * vilket åtminstone för mig så här långt leder till ständiga feltryck. Eller snarare, jag trycker jag rätt, bara det att tangentborden inte är rätt utifrån hur ett svenskt tangentbord borde se ut.

Är detta någon ny epedemi som sprider sig utöver den Asus Zenbook 14 och HP Spectre x360 som jag nu hunnit testa??

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Hade precis tänkt starta en liknande tråd dock med ett annat tema, nämligen att många nya laptops med "svenskt" tangentbord numera verkar ha delat retur-tangenten (ofta kallad enter) på höjden så att övre halvan numera är * vilket åtminstone för mig så här långt leder till ständiga feltryck. Eller snarare, jag trycker jag rätt, bara det att tangentborden inte är rätt utifrån hur ett svenskt tangentbord borde se ut.

Är detta någon ny epedemi som sprider sig utöver den Asus Zenbook 14 och HP Spectre x360 som jag nu hunnit testa??

Jag känner vibbarna i ryggraden, så det verkar vara en retro-trend. T.ex. denna från mitten av 80-talet
https://en.wikipedia.org/wiki/Model_M_keyboard

För övrigt tycker jag att RETUR-tangenten är överhypad och kan tas bort helt.
https://www.cnet.com/a/img/resize/b0cf6f2e352631e0a9b400bcee7...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Jag känner vibbarna i ryggraden, så det verkar vara en retro-trend. T.ex. denna från mitten av 80-talet
https://en.wikipedia.org/wiki/Model_M_keyboard

För övrigt tycker jag att RETUR-tangenten är överhypad och kan tas bort helt.
https://www.cnet.com/a/img/resize/b0cf6f2e352631e0a9b400bcee7...

Fast du länkar till IBM Model M, där såg väl den svenska layouten helt normal ut?
Se t.ex. detta exemplar från 1987 (står det iaf):

Det är ju helt vanlig svensk layout (baserad på den fysiska ISO-layouten), så som den ser ut även idag (med tillägg av lite windows/super-knappar).

Är det mer US-ANSI du vill åt egentligen, snarare än retro i sig?
De amerikanska tangentborden har ju fortfarande den fysiska ANSI-layouten istället...

Det känns som att vissa laptoptillverkare idag kör något mischmasch... (kostnadsbesparing kanske... om det nu rakt av är ANSI-layout)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Svårt att hitta information så tidigt, många referenser till standarder saknar datum konstigt nog. Dessutom saknas referenser till tidigare standarder. SIS 662241 verkar ha kommit 2000 och ISO/IEC 9995 är daterad till 1994. Såg någon referens till "svensk ANSI" så det kan vara sådana tangentbord jag tänker på. Sen så har vi ABC80 från 1978 (gymnasietiden) med liggande RETUR-tangent.

Hittade https://hhkeyboard.us/blog/ansi-iso-keyboard som förstärker ovan framsökta uppgifter.

The ANSI keyboard layout was first formalized in a 1988 document The ISO keyboard layout was implemented in 1994 and last revised in 2009

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Fast du länkar till IBM Model M, där såg väl den svenska layouten helt normal ut?
Se t.ex. detta exemplar från 1987 (står det iaf):
https://i.imgur.com/5m2bFGu.jpeg
Det är ju helt vanlig svensk layout (baserad på den fysiska ISO-layouten), så som den ser ut även idag (med tillägg av lite windows/super-knappar).

Är det mer US-ANSI du vill åt egentligen, snarare än retro i sig?
De amerikanska tangentborden har ju fortfarande den fysiska ANSI-layouten istället...
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/9b/ANSI_US_QWERTY_%28Windows%29.svg/800px-ANSI_US_QWERTY_%28Windows%29.svg.png

Det känns som att vissa laptoptillverkare idag kör något mischmasch... (kostnadsbesparing kanske... om det nu rakt av är ANSI-layout)

Precis, det verkar som att man inte längre orkar göra en ny fysisk layout utan bara döper om lite knappar på befintliga US layouten och så får det vara bra så. Osäker på om det kan bero på att jag nu tittat/testat främst 14" laptops, mot att jag tidigare aldrig skulle kollat på något under 15". Mindre skärm bör väl ha en viss påverkan på utrymmet som finns för även tangentbordet...