Jag ska bygga en dator för 12 tusen och undrade om man kunde få lite tips på vilka komponenter jag borde använda

Permalänk

Jag ska bygga en dator för 12 tusen och undrade om man kunde få lite tips på vilka komponenter jag borde använda

Jag kan gå över 12 tusen lite.

Permalänk
Avstängd

ska du spela eller bara jobba?

Permalänk
Medlem

12000 för endast burk eller för hela datorn inklusive skärm, tangentbord, mus osv?

Visa signatur

|| Ryzen 5900X || Asus Rog B550-f Strix || MSI 6800 XT || Ripjaws V 3600mhz-CL16 (b-die) || NOCTUA NH-U12A || NZXT C850W || WD Black SN750 1tb ||WD Black SN850 1tb || Crucial MX300 525gb || Seagate 3tb 7200rpm || Acer XB271HU || LG 27GL850 ||

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

För 12 tusen skulle jag titta på begagnat marknaden här i första hand, lär bli bättre än allt du annars skulle kunna få tag på. Är kravet ny dator?

Om kravet är ny dator så skulle jag köra på någonting likt denna:

Visa signatur

i7 4790k @ stock, 16gig ram @1866mhz, GTX TITAN @ stock kylare 1000ghz; Soundblaster Zx som driver AKGQ701/ATH-M50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grayson:

För 12 tusen skulle jag titta på begagnat marknaden här i första hand, lär bli bättre än allt du annars skulle kunna få tag på. Är kravet ny dator?

Om kravet är ny dator så skulle jag köra på någonting likt denna:

https://komponentkoll.se/bild/LAXEj.png

4060 är ett ganska dåligt grafikkort och dessutom har det bara 8 GB VRAM så inget jag skulle rekommendera i alla fall.

Permalänk

ja jag tänkte ta med att spela

Permalänk

bara burk

Permalänk
Skrivet av Alastor Moody:

4060 är ett ganska dåligt grafikkort och dessutom har det bara 8 GB VRAM så inget jag skulle rekommendera i alla fall.

vad ska jag använda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andre Andersson:

vad ska jag använda?

Kolla på mitt bygge. 7800 XT är ett mycket bättre grafikkort.

Permalänk
Skrivet av Alastor Moody:

Kolla på mitt bygge. 7800 XT är ett mycket bättre grafikkort.

är inte prossesorn för svag för en sådan bra grafik kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andre Andersson:

är inte prossesorn för svag för en sådan bra grafik kort

7600 är i snitt bara ca 5 % snabbare än 12400F med ett RTX 3080 i 1080p. I högre upplösningar är skillnaden ännu mindre. RTX 3080 och 7800 XT är ungefär lika snabba så skillnaden bör vara ungefär densamma med 7800 XT.

https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-5-7600-non-x/19....

Permalänk
Medlem

Från erfarenhet skulle jag avråda från det nätagget. Extrem konstant coilwhine parat med en högljudd fläkt som varvar upp utan anledning. Jag har precis returnerat en sådan. Läs reviews på både inet och komplett.

Permalänk

Du kan ju även kolla på am4 system. 5800x3d är ju bara marginellt långsammare än 7800x3d när det kommer till spel.

Visst du nerfar dina uppgraderingsmöjligheter att välja en äldre sockel men den är billigare.

Nätagget som ovan skriver har jag också hört att rme ska vara högljudda dock ingen egen erfarenhet av det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schwalan:

Från erfarenhet skulle jag avråda från det nätagget. Extrem konstant coilwhine parat med en högljudd fläkt som varvar upp utan anledning. Jag har precis returnerat en sådan. Läs reviews på både inet och komplett.

Gick igenom samma historia(dock för 1000wattarn), lät som de var grus i fläkten varje gång den snurra upp vilket var ca 1 gång i minuten.
Blev en MSI variant och den var helt knäpptyst, snäppet dyrare dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeaj:

Gick igenom samma historia(dock för 1000wattarn), lät som de var grus i fläkten varje gång den snurra upp vilket var ca 1 gång i minuten.
Blev en MSI variant och den var helt knäpptyst, snäppet dyrare dock.

Precis, fläkten liksom krasslar, konstigt att dom har passerat kvalitétskontroll.
Jag köpte mig en Asus Tuf gaming 850w gold istället, helt knäpptyst.

Permalänk

Bygget har ett pris under 12000 kronor när detta skrivs. Då är också Windows 10 Home inkluderat. Windows 10 kan uppgraderas till Windows 11 utan extra kostnad.