Men statens roll då? Statens yttersta roll är att skydda medborgarna. Om man låter allt rulla fritt enligt vinstmaximerande företagens linje, vad får man för samhälle då? Vinstmaximerande innebär också kartellbildning. Hade det inte varit så hade inte bensinbolagen (och väldigt många andra) gjort det. Var hittar man nu en bilbesiktning för 300kr, ett frimärke för 6kr osv - inte där vinstmaximerandet och kartellbildningen tillåts härja fritt.
Fritt val skriver du...okej, ge mig ett val åtminstone då. Om alla matbutiker passar på att tjäna "lite" extra marginal på inflationen - var är mitt val att välja den butik som inte gör det? Var är staten som skall skydda medborgarnas intresse främst; eller är de också i händerna på vinstmaximerarna? Om en stremingtjänst stänger av kontodelning och alla andra följer efter istället för att använda det som en konkurrensfördel och försäljningsargument, var är mitt val där jag kan välja den konkurrenten som tillåter kontodelning? Alla aktörer på marknades mer elelr mindre alla segment erbjuder i grunden samma sak till samma prisnivå. Det är motsvarande ett enpartisystem. Vilken tjänst du än väljer i "utbudet" så får du samma sak - och det alldeles oavsett om du någonsin varit pirat eller ej.
Det är klart att du inte "måste" prenumerera på någons privata tjänst. Men någonstans blir saker och ting infrastruktur när de får mer eller mindre monopol i en marknadsekonomi. Ta de stora techbolagen och deras tjänster. Om jag inte accepterar Googles eller Microsofts användarvillkor / priser osv, men samhället bygger på att du bör vara insatt i dessa tjänster både för jobb och för att fungera i samhället i många avseenden...okej, då får staten se till att man inte skapr utanförskap bara för att man inte kan ta del av privata företags godtyckligt satta avtal och kartellbildade priser. Nu är inte Netflix en samhällsbärande tjänst och jag skulle inte sakna dem om de försvann, men jag tycker att samhället implicerar att konsumneterna måste vara 100% hederliga, medan storföretagen i synnerhet inte behöver vara det. Det finns liksom en inneboende "förståelse" för att de tar till ohederliga metoder och vi bara ska acceptera det.
Du skriver ju också generaliserande om folk, att de varit pirater och nu blir pirater igen. Men inget om medieföretagens piratmetoder mot folk? Kartellbildning är mer okej än att reagera på det genom att bli "pirat"? Är pirat ett inneboende levnadssätt hos stor del av befolkningen som laddat ner något, eller är det en reaktion på snällt sagt dåliga tjänster som ett resultat av icke-fungerande konkurrens via fritt tillåten vinstmaximering till den grad även när det kommer till uppenbar kartellbildning?
Om alla som laddade ned något tidigare var riktiga pirater i själen och ville ha allt "gratis" så borde inte piratkopieringen ha minskat när streamingtjänsterna kom - trots att ingen enstaka tjänst erbröj ALLT innehåll. Det är ju rätt fantastiskt egentligen att piratkopieringen minskade trots detta faktum. Från att ha varit pirater till att öppna plånboken rejält för flera tjänster dessutom.
Genuint intressant! Tjänsteföretagen, filmstudiorna osv borde ha andats ut rejält och tänkt att "nu måste viu göra allt i vår makt för att hålla folk nöjda så att de inte ens tänker tanken på att pirata sig igen. Vi har lärt oss vår läxa och nu har vi vår chans att bättra på vårt anseende och leverera bra tjänster till ett pris som inte är ren stöld ur folks fickor. Vi ska konkurrera ärligt och utföra vårt uppdrag med heder. Förbättra anseendet för våra varumärken och lyssna lyhört till folks önskemål om innehåll och tjänstens funktionalitet. Vi ska bli en samhällsbärande pelare när det kommer till såväl underhållning, utbildande dokumentärer osv." Hade de agerat enlig den devisen så skulle Netflix 200-300 miljoner kunder varit många fler tror jag.
Piratmetoder måste vara precis lika förbjudna från företagens sida som från konsumenternas, men utgångspunkten måste också alltid vara att vi behöver inte ha företag som inte är ute efter kundernas och samhällets bästa (vad ska vi med sådana till - finns det inte nog med ondska där ute ändå utan sådana?) och att de är till för oss - inte vi för dem. Enkelt och om det efterlevs så blir det win-win inte bara mellan Netflix, Disney, Apple osv utan även för konsumenterna.
(Min poäng var just att pundare inte kör 31 på 30-väg, utan förmodligen 80-100 på 30-väg, variv det är helt rätt att prioritera att haffa dessa, men inte vanliga hederliga människor för 1km/h fortkörning på väg till eller från jobbet som skall bära samhället på både kort och lång sikt). Så, plocka fyllon i bilar som kör /genuint/ trafikfarligt, men blås inte upp 31 på 30-väg som ett samhälsproblem bara för att bättra på statistiken och fylla statskassan på hederliga människors själars bekostnad som redan nu bär ett oerhört ansvar i sina försöka tt lyfta landets BNP och få livspusslet att gå ihop. De är inte era fiender, så jaga inde dem även om stakete är lägst och lättast att hoppa över precis där.