Lenovo Thinkpad - Vilken av dessa två modeller skulle ni ha valt?

Permalänk

Lenovo Thinkpad - Vilken av dessa två modeller skulle ni ha valt?

Hej,

Jag har blivit försälskad i Lenovo Thinkpads. Jag använder en ThinkPad T14s G2 via jobbet och jag har verkligen fastnat för tangentbordet och designen. Hela datorn känns väldigt stabil och robust.

Jag vill köpa en Lenovo Thinkpad för privat bruk. Jag vill väl hålla mig till en budget om mellan 10 000kr-15 000kr. Jag behöver ingen "värstingdator" men vill ändå ha en dator med bra komponenter.

Verkar finnas en uppsjö av Thinkpads när jag surfar in på Lenovos offeciella hemsida och jag har lite svårt att välja vilken som ger "mest dator för pengarna".

Jag hittade följande två alternativ som verkar bra:

Alternativ 1:
https://www.dustin.se/product/5011357107/thinkpad-t14s-g3?tab...

Alternativ 2:
https://www.lenovo.com/se/sv/p/laptops/thinkpad/thinkpadt/thi...

Vilken av dessa två hade ni valt och varför?

Har ni några andra tips på Thinkpads som skulle passa mig får ni gärna tipsa/länka

Ha en fin måndag

Vänligen
Bigge

Permalänk
Medlem

Kollade prestanda mellan Ryzen 7 modellen av 7000 mobile
https://www.phoronix.com/review/amd-ryzen7-7840u/8
Ändå rätt bra step up. Hos lenovo kan du även lägga till typ 1300 för en bättre skärm.
Speccar man upp den hos lenovo med den bra 1080p skärmen + 32 gig ram, fingeravtrycksläsare och 1tb disk så landar man på 15k inkl moms och då är det en bättre dator skulle jag säga....och 500kr billigare, dustin priset är ex moms, 15500 med moms

Men sen direkt via lenovo är det väl digital river som sköter leverans och sånt och de är lite meckiga att ha och göra med vad jag hört...och inte så snabba

Man kan säkert hitta något bättre även i thinkpad segmentet men en T14s g4 uppspeccad.

Edit. Såg nu att 7540u vs ryzen 7 7840u inte bara förlorar 2 kärnor (från 8 -> 6) vilket är ok men förlorar även 8 gpu enheter från 12 ner till 4 och det slår nog hårdare. Kan ju slänga 1300 i konfiguratorn för 7840u så får man den 8 kärniga med 12 cu grafik om man nu vill ha det.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Skrivet av infigo:

Kollade prestanda mellan Ryzen 7 modellen av 7000 mobile
https://www.phoronix.com/review/amd-ryzen7-7840u/8
Ändå rätt bra step up. Hos lenovo kan du även lägga till typ 1300 för en bättre skärm.
Speccar man upp den hos lenovo med den bra 1080p skärmen + 32 gig ram, fingeravtrycksläsare och 1tb disk så landar man på 15k inkl moms och då är det en bättre dator skulle jag säga....och 500kr billigare, dustin priset är ex moms, 15500 med moms

Men sen direkt via lenovo är det väl digital river som sköter leverans och sånt och de är lite meckiga att ha och göra med vad jag hört...och inte så snabba

Man kan säkert hitta något bättre även i thinkpad segmentet men en T14s g4 uppspeccad.

Edit. Såg nu att 7540u vs ryzen 7 7840u inte bara förlorar 2 kärnor (från 8 -> 6) vilket är ok men förlorar även 8 gpu enheter från 12 ner till 4 och det slår nog hårdare. Kan ju slänga 1300 i konfiguratorn för 7840u så får man den 8 kärniga med 12 cu grafik om man nu vill ha det.

Tack för ditt utförliga svar!
Märkte inte ens av momsen, men ja.... Det blir ju 3500kr extra ungefär för datorn på dustin.com.... Då är ju inte det alternativet lika "attraktivt" i mina ögon....

Kanske bättre att då satsa på en g4 modell som är snäppet nyare om jag ändå är uppe på relativ hög prisklass (enligt mig iallafall)

Skulle du kört på g4:an på Lenovos hemsida?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bigge8777:

Tack för ditt utförliga svar!
Märkte inte ens av momsen, men ja.... Det blir ju 3500kr extra ungefär för datorn på dustin.com.... Då är ju inte det alternativet lika "attraktivt" i mina ögon....

Kanske bättre att då satsa på en g4 modell som är snäppet nyare om jag ändå är uppe på relativ hög prisklass (enligt mig iallafall)

Skulle du kört på g4:an på Lenovos hemsida?

Hade nog fått gräva lite mer isåfall.
Dustinhome.se istället för dustin.se så kan du se med moms. När jag tittat förr har dustin haft rätt bra pris på vissa konfigs.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.