Permalänk

Inteno EG300 + tp-link wa901n

Hej.

Behöver flytta accesspunkten i mitt hus.
Fick en tp-link wa901n av brorsan och tänkte att i med nätverkskabel och upp med ett nytt wifi på tp-link wa901n.
Funkade så där i 3 dagar sen dog mitt fiber helt.
Pratade med min ISP och dom kunde inte se något problem från deras sida.
Tog bort tp-link wa901n från Inteno EG300 och nu hade jag fiberanslutning igen.
Tillbaka med tp-link wa901n och allt funkade ungefär i 3 dagar sen dog det igen.

Jag är helt novis på det här, måste jag göra någon inställning i tp-link wa901n?
Enligt den lokala IT-butiken så försöker nog tp-link wa901n ta över anslutningen från Inteno EG300?

Mvh

Permalänk
Rekordmedlem

Beskriv bättre vad som händer, kommer du inte längre åt interfacet i någon/båda enheterna eller är det bara internetåtkomsten som stoppas ? Hur ansluter du till dem, kabel eller wifi ?
Hur är EG 300 inkopplad mot wan, kabel i wanporten eller är den utrustad med integrerad mediaomvandlare ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Beskriv bättre vad som händer, kommer du inte längre åt interfacet i någon/båda enheterna eller är det bara internetåtkomsten som stoppas ? Hur ansluter du till dem, kabel eller wifi ?
Hur är EG 300 inkopplad mot wan, kabel i wanporten eller är den utrustad med integrerad mediaomvandlare ?

Jag kommer fortfarande åt interface på båda enheterna, men ingen inte internetåtkomst finns.
Jag har en liten dosa som fiberkabeln går in i utifrån, ur den lilla dosan kommer en liten blå kabel som går in i EG 300 och från EG 300 till tp-link kör jag en cat6 kabel.

Mvh

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rockan_1988:

Jag kommer fortfarande åt interface på båda enheterna, men ingen inte internetåtkomst finns.
Jag har en liten dosa som fiberkabeln går in i utifrån, ur den lilla dosan kommer en liten blå kabel som går in i EG 300 och från EG 300 till tp-link kör jag en cat6 kabel.

Mvh

Är den blå kabeln en kabel som går till wanporten eller är det en fiber som kopplas in "internt" ?
Om du når interfacen även när det strular så vad säger apparaterna om sin status, verkar allt ok eller pekar de på några problem ? Ansluter du med kabel till eg 300 ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Är den blå kabeln en kabel som går till wanporten eller är det en fiber som kopplas in "internt" ?
Om du når interfacen även när det strular så vad säger apparaterna om sin status, verkar allt ok eller pekar de på några problem ? Ansluter du med kabel till eg 300 ?

Nej, den blå kabeln går in på baksidan av EG300. Från EG300 port "lan2" har jag en cat6 kabel till tp-link.
Vad jag kan se så indikerar det bara på att jag inte har någon internetanslutning från bådas interface.

Permalänk

Kanske något med DHCP som krockar.

Permalänk
Rekordmedlem

Den blå är nog en fiberpatch som går in till en intern omvandlare
Hur får tp-linken sin adress till admininterfacet, statiskt eller via dhcp ?
Om statiskt är den på samma nät som routern ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Misstänker att det är så enkelt att du skall ansluta routern till Lan 1.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegruppchef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlingsmaskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Skrivet av pekinganka:

Kanske något med DHCP som krockar.

Hur vet jag det? Inte en susning om det här hehe.

Skrivet av mrqaffe:

Den blå är nog en fiberpatch som går in till en intern omvandlare
Hur får tp-linken sin adress till admininterfacet, statiskt eller via dhcp ?
Om statiskt är den på samma nät som routern ?

Oj, nu blev det mycket. Det enda jag kan svara på är att när jag pluggade in min nätverkskabel i lan2 på EG300 så fick jag internettkomst i tp-linken. Hur vet jag inte, det bara funkade.

Skrivet av KjellO:

Misstänker att det är så enkelt att du skall ansluta routern till Lan 1.

Jag tror att dom andra utgångarna i min EG300 är för TV, Tele och dyl. Enligt support av min ISP, men dom kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rockan_1988:

Funkade så där

Bättre än ”så där” kan du inte räkna med även om du får den att fungera stabilt.

Det är en WiFi4-AP, förrförrförra generationens teknik. Med en 100 Mbit/s-port.

Enligt installationsvideon har den en egen DNS på WiFi:t. Det är ett lite annorlunda upplägg för en AP. Jag får känslan av att det kan ha gjorts lite eljest designval.

Jag ogillar att man byter ut fungerande teknik för att man inte orkar felsöka ordentligt, men den här prylen är jag inte säker på är värd besväret om man inte har det svårt ekonomiskt. Välj något annat som inte är uråldrigt och som inte gynnar diktaturen i Kina? Gärna något med en vettig manual.

Om du ens behöver en extra AP utöver Intenon. Jag antar att problemet består i att Intenon är oflyttbar, den har fiber in på väggsidan och den röda RJ-45-porten märkt WAN är oanvänd? Det bör gå att byta fiberpatchkabeln mot en längre, men det kan vara lite dammkänsligt. Jag får känslan att du inte har Intenon vid TV:n, vilket är den naturliga placeringen för en mojäng som ger TV.

Permalänk
Skrivet av KAD:

Bättre än ”så där” kan du inte räkna med även om du får den att fungera stabilt.

Det är en WiFi4-AP, förrförrförra generationens teknik. Med en 100 Mbit/s-port.

Enligt installationsvideon har den en egen DNS på WiFi:t. Det är ett lite annorlunda upplägg för en AP. Jag får känslan av att det kan ha gjorts lite eljest designval.

Jag ogillar att man byter ut fungerande teknik för att man inte orkar felsöka ordentligt, men den här prylen är jag inte säker på är värd besväret om man inte har det svårt ekonomiskt. Välj något annat som inte är uråldrigt och som inte gynnar diktaturen i Kina? Gärna något med en vettig manual.

Om du ens behöver en extra AP utöver Intenon. Jag antar att problemet består i att Intenon är oflyttbar, den har fiber in på väggsidan och den röda RJ-45-porten märkt WAN är oanvänd? Det bör gå att byta fiberpatchkabeln mot en längre, men det kan vara lite dammkänsligt. Jag får känslan att du inte har Intenon vid TV:n, vilket är den naturliga placeringen för en mojäng som ger TV.

Hehe jag skulle säga spot-on!
Varför jag försökte använda den i första hand var för att den fanns nära, och hade det funkat så slapp jag att köpa ny.

Anledning till att jag vill ha en till AP är att jag vill ha den på andra sidan huset då frugan vill ha kameror i stallet. Så att flytta min eg300 är inte ett alternativ.

Har du något bra alternativ?