Microsoft: Windows på ARM är framtiden

Permalänk
Melding Plague

Microsoft: Windows på ARM är framtiden

Windows på ARM kanske inte har sett ut att ha kommit så långt än så länge, men Microsoft säger att det är vad industrin ser som framtiden för PC.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sade inte Microsoft samma sak i samband med Windows RT?

(för 12 år sedan!)

I övrigt ligger M3 Max på över 21000 poäng i multitrådat, så känns lite fel att jämföra Snapdragon med Apples instegsmodell.

M3 Ultra kommer öka försprånget ännu mer

Permalänk
Medlem

Håller tummarna för det - är verkligen hög tid att överge x64 med allt kompatibilitetsbagage - och hoppas samtidigt att Microsoft lyckas åstadkomma en ny version av Windows jag till skillad från 11:an faktiskt är intresserad av.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Sade inte Microsoft samma sak i samband med Windows RT?

(för 12 år sedan!)

Hårdvaran var ju tvungen att följa med. Och kompatibiliteten. Den har Apple pushat på rätt hårt nu med M-processorerna. Likaså Qualcom.
Med bra översättning så är ARM rakt framåt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Håller tummarna för det - är verkligen hög tid att överge x64 med allt kompatibilitetsbagage - och hoppas samtidigt att Microsoft lyckas åstadkomma en ny version av Windows jag till skillad från 11:an faktiskt är intresserad av.

Blir väl ännu mer problem med kompatibiliteten om de byter från x86 till ARM?

Massor med program och spel som måste emuleras och lär skapa problem.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Hårdvaran var ju tvungen att följa med. Och kompatibiliteten. Den har Apple pushat på rätt hårt nu med M-processorerna. Likaså Qualcom.
Med bra översättning så är ARM rakt framåt.

Hårdvaran finns redan i form av Apple Silicon, men hittills har Microsoft vägrat att släppa Bootcamp till ARM64.

Körde Windows for Arm med x64-stöd redan 2020/2021 på min MacBook, men Microsoft ville aldrig supporta x64 officiellt för Windows 10. Istället var det en stor nyhet i Windows 11 for Arm.

Dags för Microsoft att bevisa att de faktiskt tror på ARM64! Deras egna SoC:s kändes lite "meh".

Mjukvarustödet för ARM64 är väl fortfarande obefintligt på Microsoft Store?

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Hårdvaran finns redan i form av Apple Silicon, men hittills har Microsoft vägrat att släppa Bootcamp till ARM64.

Körde Windows for Arm med x64-stöd redan 2020/2021 på min MacBook, men Microsoft ville aldrig supporta x64 officiellt för Windows 10. Istället var det en stor nyhet i Windows 11 for Arm.

Dags för Microsoft att bevisa att de faktiskt tror på ARM64! Deras egna SoC:s kändes lite "meh".

Mjukvarustödet för ARM64 är väl fortfarande obefintligt på Microsoft Store?

Han jag svarade på nämnde 12 år sedan. Då fanns ju inte Apple silicon.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Han jag svarade på nämnde 12 år sedan. Då fanns ju inte Apple silicon.

Han är jag Menade bara att Microsoft haft god tid på sig att satsa på Arm om de velat. Men istället var de ute efter att låsa in alla i Windows Store med extremt begränsat x86-stöd.

Apples första ARM64-SoC var A7:an i iPhone 5s från 2013.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Han är jag Menade bara att Microsoft haft god tid på sig att satsa på Arm om de velat. Men istället var de ute efter att låsa in alla i Windows Store med extremt begränsat x86-stöd.

Apples första ARM64-SoC var A7:an i iPhone 5s från 2013.

Haha ja, självklart. Men det är knappast förrän Apple släppte M-serien som det fanns prestanda nog för att vara konkurrenskraftig i PC-miljö. På mobilerna har ju Apple tillsammans med qualcomm osv varit ledande med ARM i många år.

Jag håller tummarna på ARM / RISC-V och en sakta men säker död av X86/X64.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Big/”little” cuper med x86 big kärnor och x antal arm kärnor. Då kan man faktiskt börja utveckla mot arm på riktigt i Windows och få program som utnyttjar dem.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Hårdvaran finns redan i form av Apple Silicon, men hittills har Microsoft vägrat att släppa Bootcamp till ARM64.

Körde Windows for Arm med x64-stöd redan 2020/2021 på min MacBook, men Microsoft ville aldrig supporta x64 officiellt för Windows 10. Istället var det en stor nyhet i Windows 11 for Arm.

Dags för Microsoft att bevisa att de faktiskt tror på ARM64! Deras egna SoC:s kändes lite "meh".

Mjukvarustödet för ARM64 är väl fortfarande obefintligt på Microsoft Store?

är det på microsoft? trodde det var upp till Apple att skriva drivrutiner och släppa bootcamp (stöd för windows).

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Big/”little” cuper med x86 big kärnor och x antal arm kärnor. Då kan man faktiskt börja utveckla mot arm på riktigt i Windows och få program som utnyttjar dem.

Varför?
Smartare att köra Arm rakt av, finns ARM designer som har likvärdig IPC som moderna x86/x64 arkitekturer.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Blir väl ännu mer problem med kompatibiliteten om de byter från x86 till ARM?

Massor med program och spel som måste emuleras och lär skapa problem.

Med kompatibilitetsbagage menas snarare tvärtom, att för att behålla bakåtkompatibiliteten blir det en massa bagage i form av uråldrig kod i Windows och onödig hårdvara i processorn.

Med en helt ny arkitektur (ny för Windows) kan man skippa allt det och optimera för nya och framtida applikationer. Bakåtkompatibiliteten löser man som sagt med mjukvaruemulering. Det skapar såklart lite problem på kort sikt i form av lägre prestanda och eventuellt kompatibilitetsproblem, men på sikt blir man mindre och mindre beroende av denna emulering när mer och mer blir Arm native.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Det borde också vara ett ypperligt tillfälle att gå över till ARM i och med kommande generationen av konsoler också.

Med tanke på hur få spel som är exklusiva för senaste generationens konsoler och alltså rullar på med PS4/Xbox One så borde man kunna spela de flesta spelen genom emulering för att få backåtkompabilitet. Jag menar då att prestandan man förlorar vid emulering ändå inte bör leda till att man ligger under PS4/One prestanda utan en bra bit över det. Eftersom att relativt få spel är exklusiva till PS5/Series X så skulle MS/Sony kunna hjälpa till att porta/patcha för att får ordning på native ARM stöd istället, men som sagt så bör det vara få titlar som har behov av det.

När sedan Pro/mid-gen uppgrade kommer så bör ARM prestandan säkert vara så god vid emulering så att alla PS5 spel bör rulla på riktigt bra, tänker jag. Tycker man som kund att övergången till ARM kompromissar för mycket på prestandan när det kommer till bakåtkompabilitet så kan man då vänta och få det till Pro eller generationen efter istället. I vissa extrema fall så kan de istället då erbjuda det via streaming eller erbjuda vissa titlar via streaming medan arbetet på att konvertera pågår.

Fördelen blir ju också att bärbara system bör ju kunna bli rätt mycket bättre med effektivare kretsar framöver.
Deck 2 eller 3 med dagens prestanda för X86, men med betydligt högre prestanda och/eller batteritid med ARM skulle ju vara nice.
----

Men är det någon som har koll på hur ARM presterar vid mer krävanda uppgifter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Sade inte Microsoft samma sak i samband med Windows RT?

(för 12 år sedan!)

Så förutseende, redan för 12 år sedan...

Skrivet av walkir:

I övrigt ligger M3 Max på över 21000 poäng i multitrådat, så känns lite fel att jämföra Snapdragon med Apples instegsmodell.

M3 Ultra kommer öka försprånget ännu mer

Nu antar jag att man jämfört något med ungefär lika många kärnor, som man tror kommer vara i samma segment i slutänden?
När det väl kommer till kritan är det väl dock prisnivån som kommer avgöra vilken jämförelse som faktiskt var rimlig.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Varför?
Smartare att köra Arm rakt av, finns ARM designer som har likvärdig IPC som moderna x86/x64 arkitekturer.

Absolut låt oss göra en ARM CPU som kan matcha X86 och är kompatibel med 20år av mjukvara som fortfarande körs. Sen ska den bli så populär att folk faktiskt utvecklar mot den, microsoft är inte apple som inte bara forcerar ett byte.
Jag tror det behöver finnas en övergång och då kunna köra alla spel och program som vanligt och få den bättre prestandan från arm grejerna när nu utvecklarna har börjat använda dem ser jag som enda lösningen för att windows inte ska sitta fast med x86 i två decenier till. Om AMD och intel haft 4-8 arm kärnor på sina cpuer framöver så kan microsoft 2028 säga, fuck it, windows 12 är arm only. För då finns redan 4 år av cpuer och program.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

Vore grymt om Microsoft, AMD, Intel, Nvidia, Qualcomm, Khronos Group samt de företag som utvecklar de stora spelmotorerna kunde gå samman och utveckla grunden för hårdvara/mjukvara för spel native på ARM64.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Vore grymt om Microsoft, AMD, Intel, Nvidia, Qualcomm, Khronos Group samt de företag som utvecklar de stora spelmotorerna kunde gå samman och utveckla grunden för hårdvara/mjukvara för spel native på ARM64.

Jag undrar om det öht är något som fattas på ett konceptuellt plan, utöver då att hönan-ägget-problematiken gör det svårt att komma igång.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Tror på det först när jag ser det.

Citat:

Rosetta translates all x86_64 instructions, but it doesn’t support the execution of some newer instruction sets and processor features, such as AVX, AVX2, and AVX512 vector instructions. - https://developer.apple.com/documentation/apple-silicon/about...

Om Windows får ARM översättning i paritet med Apple kommer knappt några spel fungera.

Förra gången Microsoft försökte på ARM var datorerna förbaskat klena så rätt uppenbart det sket sig. Även om ARM processorerna från Qualcomms kan stå sig mot Apple är det nog svårt få folk vilja offra bakåtkompatibilitet. Finns stor risk Microsoft släpper något "good enough" översättning, program kraschar sedan får alla kalla fötter och vi får inte se nästa ARM satsning på 15år igen...

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte utvecklingen, kommer sluta med att alla datorer är svårmodifierbara svarta lådor utan användarkontroll. . .

Permalänk
Medlem

Jag vet att för ett bra antal år sen så samarbetade ARM och AMD för att pusha ARM på serversidan och det är säkert en större andel som kör ARM idag än då men om man verkligen vill ha prestandan på serversidan så är väl x86 det bästa alternativet än? ARM känns än som något för enheter med batteri eller om man inte behöver prestandan/kompabiliteten som x86 har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimberg:

Jag vet att för ett bra antal år sen så samarbetade ARM och AMD för att pusha ARM på serversidan och det är säkert en större andel som kör ARM idag än då men om man verkligen vill ha prestandan på serversidan så är väl x86 det bästa alternativet än? ARM känns än som något för enheter med batteri eller om man inte behöver prestandan/kompabiliteten som x86 har.

Energieffektivitet brukar vara *väldigt* eftertraktat på serversidan.

Upplever att det för *allmänt serverbruk* är ARM64 som är förstahandsvalet idag, är mer för legacymjukvara (hela Windows Server-ekosystemet inräknat) som det krävs x86-64 ibland.

Sedan finns ju en massa specialiserade fall där det ena eller det andra är att föredra eller rentav krävs... men ARM64 har en väldigt stark plats generellt nu.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

är det på microsoft? trodde det var upp till Apple att skriva drivrutiner och släppa bootcamp (stöd för windows).

Kanske främst en licensfråga?

https://www.tomshardware.com/news/apple-m1-bootcamp-windows-m...

Tidigare släppte Apple drivrutiner för sina datorer för Windows (Bootcamp), så det behövs säkerligen nu också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Energieffektivitet brukar vara *väldigt* eftertraktat på serversidan.

Jo såklart, men jag har för mig att AMD bästa EPYC processorer för servrar kan ha mera kärnor per processor och att de ändå håller ungefär samma prestanda per watt. Men kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Vad är det som är så bra med ARM som inte Intel fixar idag då?

Permalänk
Medlem

ARM för bärbart borde vara moget för breda massan att börja med, låter intressant för stationärt inom snar framtid

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
ASUS GeForce RTX 5060 Ti 16GB Prime OC
ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem

Då kanske man får se en Windows Phone i framtiden.

Permalänk
Medlem

Så sant som att alla har touch på datorerna nuförtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Vad är det som är så bra med ARM som inte Intel fixar idag då?

Prestanda/watt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Kanske främst en licensfråga?

https://www.tomshardware.com/news/apple-m1-bootcamp-windows-m...

Tidigare släppte Apple drivrutiner för sina datorer för Windows (Bootcamp), så det behövs säkerligen nu också.

Jo klart det behövs drivrutiner men det är väl inget microsoft ska komma först och be om? gäller ju för apple att se till att deras system bootar enligt UEFI och finsn en (GOP?) framebuffer så windows ens kan starta, och sen tillgodose ett drivrutinspaket. som man då antagligen får betala för att signera precis som alla andra hårdvarutillverkare...?

Känns som dom försöker tvinga en katt och råtta lek.

sugen på en M1-2-3 rätt teknologist, så kommer nog bli en när dom finns begagnade för 2k i framtiden. men kommer inte överens med macos, kommer bli asahi linux eller windows.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+