Året var 2001 – kondensatorpesten hägrar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av heatm:

Själv hade man en Duron 750 MHz, som skrämdes upp i typ 995 MHz med lite blyerts och en idiothögljud kylare. 1 GHz var helt omöjligt att få till vilket var väldigt frustrerande!

Haha, det känner jag igen! Min visades som 997-998 MHz i diverse program, aldrig fyrsiffrigt. Kompisen fick upp sin FSB 1 MHz till, så den visade 1007 MHz. Störigt som nördig 14-åring.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Klarade mig också från detta men köpte alltid ASUS moderkort som deklarerade 100% Japanska "kondingar"
Kul artikel!

Permalänk
Entusiast

Elektronikartiklar uppskattas. Jag var i påsken och besökte mina kära far som lödit loss tusentals (japp, tusentals...) komponenter från elektronikskrot. Nu används inte grejerna så jag hjälpte till att rensa och bara plocka det bästa.

En stor del av jobbet var att sortera ut bra kondensatorer där det fanns allt från gamla svensktillverkade axiella kondensatorer med tveksamt användningsområde till Sprague audio kondingar och liknande.

De märken jag brukar behålla:

Panasonic
Sanyo
Nichicon
Nippon Chemicon
Rubycon
ELNA

Och de som åker rakt i skroten:
Choyo
Capxon
Taicon
Marcon

Sparde några ovanliga värden på Samxon och Epcos som kanske kan duga. Så får vi se om det nånsin används. Det blir mest till allmän elektronikreparation eller nåt enkelt audioprojekt. Just nu kikar jag på att reparera ett trasigt Fractal ION sfx-l 650w men där är det pfc mosfets som gett sig och inte kondensatorerna (Nichicon).

Permalänk
Medlem

Bra och intressant skriven artikel, detta har vart det den artikelserien jag tyckt mest om på ett bra tag här på sweclockers.com

Har bytt många kondensatorer genom åren, speciellt till många spelmaskiner.

Har ett gammalt moderkort från 2001, Asus CUV4X ihop med en Pentium 3 som jag borde gå över snart...

Tack för väldigt intressant läsning!

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Jag hade ett moderkort på den tiden från en Taiwanesisk tillverkare vid namn Soltek, superbra moderkort tills alla VRM-kondingar började bubbla efter drygt ett år, tur att man alltid skall ha det senaste så det var dags att byta moderkort ändå ...

Skrivet av JonasT:

Jo, jag tar upp Nichicon där i slutet av artikeln.

Jag sålde väldigt mycket Soltek-brädor back in the days och hanterade ungefär lika mycket returer.

Ah, Soltek. Bring's me back! Hade ett mörkblått moderkort från dem som var hur bra som helst med höga hastigheter på både nord och sydbryggor. Vill minnas att jag körde det med min Athlon 1800+ men är inte helt hundra.

Överlag saknar jag alla gula, lila, blå, bruna och röda brädor. Rainbowpuke på ett helt annat sätt än idag

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem

Tryckfelsnisse? Kondensatorpesten härjar borde det väl vara? Inte hägrar? Eller avses alla de som längtar efter att få recappa saker, att lite lödarbete hägrar?

Permalänk
Medlem

Åkte på det här, vill minnas att det var ett Epox-moderkort till en Athlon 2100+. Började med spontana krascher efter att systemet var < 2 år gammalt, sen brakade det rätt snabbt och kunde bara gå ett par sekunder innan krasch efter ett par veckor.

På den tiden kändes ju en så pass gammal dator rätt föråldrad, Athlon 64 hade släppts eller var på gång, så fick springa ner och köpa något billigt moderkort och byta bara för att få datorn att fortsätta rulla när jag hade lyckats förstå vad felet var.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

I januari slutade min värmepump att fungera.
Visade sig att det är väldigt vanligt på den modellen (IVT C7, rego 600 styrbox) att två kondensatorer i styrboxen ger upp efter ~15 år. Öppnade och jodå, de hade svällt och läckt.
Bytte dem, den har snart fungerat i tre månader sen dess

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

I januari slutade min värmepump att fungera.
Visade sig att det är väldigt vanligt på den modellen (IVT C7, rego 600 styrbox) att två kondensatorer i styrboxen ger upp efter ~15 år. Öppnade och jodå, de hade svällt och läckt.
Bytte dem, den har snart fungerat i tre månader sen dess

Spännande, går det att hitta bra info om detta då jag har en IVT med samma ålder... Min menyratt är kass, men jag har tänkt att jag inte ska röra i nåt som ändå tuffar på och funkar. Går med stort tålamod justera settings...

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan_l:

Spännande, går det att hitta bra info om detta då jag har en IVT med samma ålder... Min menyratt är kass, men jag har tänkt att jag inte ska röra i nåt som ändå tuffar på och funkar. Går med stort tålamod justera settings...

Här:

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=80742...

Att ratten är seg är typiskt tecken på att kondensatorerna är på väg att ge upp, min bråkade innan bytet med.

Kan passa på att tipsa om Husdata samtidigt, man kommer inte åt alla inställningar tyvärr men de viktigaste går att justera via den.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Hade ett trevligt SocketA-moderkort från Soltek med dessa kondensatorer. Kondensatorerna började svälla och spricka lite i toppen, men det var långt efter att jag hade bytt till ett annat system (med en Athlon64) och upplevde ingen instabilitet faktiskt trots att kondensatorerna hade spruckit (kan vara för att jag inte använde en lika snabb processor på den mot slutet).

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Mycket intressant artikel. Hade ingen aning om varken händelsen eller historien bakom det.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Här:

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=80742...

Att ratten är seg är typiskt tecken på att kondensatorerna är på väg att ge upp, min bråkade innan bytet med.

Kan passa på att tipsa om Husdata samtidigt, man kommer inte åt alla inställningar tyvärr men de viktigaste går att justera via den.

Ah, jag hade sällt mig in på att byta ratten förr eller senare... Bra om kondingbyte löser ratten åxå.

Har funderat över husdata, styr varmvattenproduktion från HomeAssistant via ext-ingången.
Ligger i pipen att styra (lura) även tempen via innegivare och digital potentiometer.
Jag vet inte hur många år till denna lever, så vill inte investera i husdata...

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan_l:

Ah, jag hade sällt mig in på att byta ratten förr eller senare... Bra om kondingbyte löser ratten åxå.

Har funderat över husdata, styr varmvattenproduktion från HomeAssistant via ext-ingången.
Ligger i pipen att styra (lura) även tempen via innegivare och digital potentiometer.
Jag vet inte hur många år till denna lever, så vill inte investera i husdata...

Husdata fungerar troligen med en ny pump när du byter också, behöver en annan kabel bara.
Nu har det tillkommit funktion för att styra efter elpris även om den inte är helt perfekt.

Innegivare är det bästa jag skaffat till min pump, helt obegripligt att det så ofta rekommenderas att köra utan det.
Ser däremot inget behov av att manipulera signalen om man har innegivare och trimmat in pumpen bra.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Haha, det känner jag igen! Min visades som 997-998 MHz i diverse program, aldrig fyrsiffrigt. Kompisen fick upp sin FSB 1 MHz till, så den visade 1007 MHz. Störigt som nördig 14-åring.

Finns säkert många med samma trauma. Vi får starta en Fight Club och agera ut!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Ser däremot inget behov av att manipulera signalen om man har innegivare och trimmat in pumpen bra.

Jag vill manipulera det map elpris, såsom jag gör med varmvattnet.
Idag har jag satt "natthöjning" av tempen, då det ofta är billigare el på natten (timpris).
Om man har det kopplat till HA kan man ju styra på elpris, till och med höja mer om det tex ska bli kallare väder nästa dag...

Permalänk
Medlem

Åh detta minns jag, tror vi hade tekniker från Dell ute i stort sett varje vecka och bytte moderkort under drygt ett års tid på stationära datorer ute i verksamheten. Firman jag arbetade på hade bytt ut en stor del av datorerna under en kort tid och prickade in köpet precis med detta. När det kom in en maskin till oss räckte det med att ta en snabb sniff på den för att konstatera varför den inte fungerade som den skulle...

Permalänk
Medlem

Memory lane.
Trevlig artikel!

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk

Väldigt intressant artikel. Jag har senaste ären ägnat mig åt att samla och modda retrospelskonsoler. Har noterat att akilleshälen alltid är kondensatorerna (utöver eventuell cd/dvd läsare). Påverkar även bildkvalitén till det bättre i vissa fall när nya kondensatorer är på plats.

Artikeln ger en förklaring varför Nintendo 64 från 1996 är som ett spjutspett som aldrig felar. Var ju ett par år innan 2001 och konsolen är tillverkad i Japan.
Rekommerar för övrigt RGB-modd på den.

Permalänk
Medlem

Intressant artikel, förklarar en hel del problem från den tiden

Visa signatur

>>> Rigg: FD Define Mini | Corsair HX750 | Asrock Z270M Pro4 | i5 6600k | Cooler Master Hyper 212 | 2x8GB Corsair Vengeance CL16 3000Mhz | MSI RTX2060 AERO 6GB | Samsung 830 256GB | Seagate 1TB SSHD <<<

Spela så mycket du orkar, och helst lite till ;)

Permalänk
Medlem

Språkpolisen här.
"Hägrar" är något man ser fram emot. Tidigare var det i positiv bemärkelsen, typ "Sommarledigheten hägrar", men numera även i negativ betydelse. Snöstormen hägrar kan man tex säga. Men oavsett handlar det om förväntning, vad som komma skall. Inte 23 år gammal händelse.
Föreslår att ni byter ut ordet till "härjar".

/ B

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bill50x:

Språkpolisen här.
"Hägrar" är något man ser fram emot. Tidigare var det i positiv bemärkelsen, typ "Sommarledigheten hägrar", men numera även i negativ betydelse. Snöstormen hägrar kan man tex säga. Men oavsett handlar det om förväntning, vad som komma skall. Inte 23 år gammal händelse.
Föreslår att ni byter ut ordet till "härjar".

/ B

Matchar inte denna användning din definition isåfall? Ett annat sätt att skriva rubriken vore "Året var 2001 - kondensatorpesten hägrade". Mer korrekt kanske?
Dvs, tänk dig att det nu är 2001 och pesten är på väg att "slå ut" ordentligt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Bill50x:

Språkpolisen här.
"Hägrar" är något man ser fram emot. Tidigare var det i positiv bemärkelsen, typ "Sommarledigheten hägrar", men numera även i negativ betydelse. Snöstormen hägrar kan man tex säga. Men oavsett handlar det om förväntning, vad som komma skall. Inte 23 år gammal händelse.
Föreslår att ni byter ut ordet till "härjar".

/ B

Skrivet av Thomas:

Matchar inte denna användning din definition isåfall? Ett annat sätt att skriva rubriken vore "Året var 2001 - kondensatorpesten hägrade". Mer korrekt kanske?
Dvs, tänk dig att det nu är 2001 och pesten är på väg att "slå ut" ordentligt.

Ja, min tanke med rubriksättningen är att man som läsare har rest tillbaka till 2001 och att kondensatorpesten är på väg att slå till.

Permalänk
Medlem

Svinbra artikel!

Permalänk

Har tappat räkningen över hur många moderkort jag bytte på jobbet i början av 00-talet...
Det var äckelpäckligt brunt gojs på så många av dem!
Vill minnas att MSI-moderkorten stod ut som de mest problematiska. Fick be chefen om lov att ist köpa de dyrare Asus-moderkorten, som då gjorde en stor grej av att inte använda vätskeinnehållande kondingar.

Permalänk
Skrivet av hasseb64:

Klarade mig också från detta men köpte alltid ASUS moderkort som deklarerade 100% Japanska "kondingar"
Kul artikel!

Kallade de inte sina kondingar för japanska metalliska högkvalitativa komponenter? 🧐😁

Permalänk
Skrivet av doctor_N:

Åh detta minns jag, tror vi hade tekniker från Dell ute i stort sett varje vecka och bytte moderkort under drygt ett års tid på stationära datorer ute i verksamheten. Firman jag arbetade på hade bytt ut en stor del av datorerna under en kort tid och prickade in köpet precis med detta. När det kom in en maskin till oss räckte det med att ta en snabb sniff på den för att konstatera varför den inte fungerade som den skulle...

Just det, lukten! Hur kunde jag glömma det...!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Matchar inte denna användning din definition isåfall? Ett annat sätt att skriva rubriken vore "Året var 2001 - kondensatorpesten hägrade". Mer korrekt kanske?
Dvs, tänk dig att det nu är 2001 och pesten är på väg att "slå ut" ordentligt.

https://sv.wiktionary.org/wiki/h%C3%A4gra

I detta fall var det varken en hägring (nåt man trodde sig se som inte var på riktigt) eller något som hägrade (som man längtade efter) - om man nu inte är lagt åt att älska att löda bort kondensatorer.

Jag vill nog fortsätta hävda att det är en tryckfelsnisse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Påpekar att i princip alla tillverkare drabbades av detta.
Och många tillverkare klarade inte av alla RMA krav utan fick slå igen dörrarna.
ABIT är kanske det vi entusiaster saknar mest.
Recensenter vid den här tiden brukade ofta nämna tillverkare på kondensatorer, inte för att "konding pesten" var känd än utan för att tillverkarna talade om för dom att det minsann kostats på med ett kvalitetsmärke

Men att skylla allt på billiga falska kopior är inte helt rättvist.
Många av de etablerade kvalitetstillverkarna av kondensatorer hade själva problem med kvaliteten i vissa serier.
T.ex. hade Dell stora problem med sin OptiPlex serie med (äkta) Nichicon's ända till 2008.

Och även idag är dåliga (eller felspeccade) kondensatorer ett vanligt fel.
Många TV apparater har åkt på tippen för att kondensatorer i nätdelen gett upp.

ABIT, hur kunde jag ha glömt.

Visa signatur

Nyfikenhet = Kunskapens Fader
Repetition = Kunskapen Moder

Permalänk
Medlem

Jag hade inte problem kring 2001, den (begagnade) hårdvara jag köpte då och de närmsta åren var med sådant pris att den typen av felsökning var överkurs.
Däremot hade jag en 10 år gammal förstärkare som klickade och höll på innan den blev riktigt varm. Verifierade med värma den (internt) med hårtork, klickljudet försvann, nästa gång den klickade satte jag spetsen av en varm lödkolv på toppen av varje kondensator tills boven gav sig tillkänna. Bytte ut den mot något liknande jag hittade i typ en satellitmottagare. Succé.

Nu senast luktade ett nätaggregat till min Amiga 500 bränd fiskpinne, trots att det fungerade. En kondensator hade fått kräksjuka och jag orkade inte med att fixa och dona, satte i en Meanwell-psu som precis passade, det gav sannolikt även bättre spänning.

Artikeln påminner om att jag borde byta ut kondensatorer i mina fungerande CD32 och A1200T... Jag har redan kondensatorer, så finns ingen ursäkt.
Kanske bör man se över diskettstationer och nätagg till A1200T också... Pust.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7