Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

* Valfrihet, du kan välja vilken leverantör du vill.

* Du slipper vara bunden till en 5G routertillverkare

Njae..va?

I fibrerna så kan det ju ofta vara begränsat till vilka ISP som har deals med den som grävde ner den eller whatever.

Men mitt mobilband är inte beroende av just den medskickade routern. Funkar även i telefonen.

Men visst, säkert möjligt att det kan vara sådana begränsningar, precis som med kablat.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Testpilot
Skrivet av freezeaim:

Hallå alla!

Så, vi fick nyss ett rätt så bra erbjudande från Tre...

Om du spelar onlinespel som kräver stabil uppkoppling och/eller låg latens, då skulle jag säga håll dig till fast lina.
Men om bara surfar, kollar filmer/serier eller spelar mindre kritiska spel, då kommer allt ned till priset för respektive. Kolla även över det finstilta i 5G-abonnemanget, exempelvis efter klausuler för maximal användning per dag eller över en månad (obegränsad är sällan obegränsad).

Skrivet av Tina Gerson:

Aldrig i livet, som att byta bort vattenkranen mot flaskvatten.

Ärligt talat skulle jag överväga det bytet i dagsläget

Ligger på promillen för gränsvärdet när det kommer till kalk i vattnet. Kranar kloggar igen snabbt som ögat, fått porslin och glas förstört trots diskmaskinsalt, och krasst sagt är smaken inte den bästa överlag (undviker aktivt att dricka utan någon form av tillsats, likt saft eller en citronskiva).

Sorry för off-topic!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Pixel 8 | WF-1000XM4 | XB900N >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Om du spelar onlinespel som kräver stabil uppkoppling och/eller låg latens, då skulle jag säga håll dig till fast lina.
Men om bara surfar, kollar filmer/serier eller spelar mindre kritiska spel, då kommer allt ned till priset för respektive. Kolla även över det finstilta i 5G-abonnemanget, exempelvis efter klausuler för maximal användning per dag eller över en månad (obegränsad är sällan obegränsad).

Ärligt talat skulle jag överväga det bytet i dagsläget

Ligger på promillen för gränsvärdet när det kommer till kalk i vattnet. Kranar kloggar igen snabbt som ögat, fått porslin och glas förstört trots diskmaskinsalt, och krasst sagt är smaken inte den bästa överlag (undviker aktivt att dricka utan någon form av tillsats, likt saft eller en citronskiva).

Sorry för off-topic!

Tipps:

https://www.youtube.com/watch?v=roc07gU82SA&t=152s

Köp en Callidus

Visa signatur

CPU:5800X
GPU: 3080OC
Jag är mindre sosse än dig #Folding #Sweclockers #AnvänderMinGPU
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...
https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Njae..va?

I fibrerna så kan det ju ofta vara begränsat till vilka ISP som har deals med den som grävde ner den eller whatever.

Men mitt mobilband är inte beroende av just den medskickade routern. Funkar även i telefonen.

Men visst, säkert möjligt att det kan vara sådana begränsningar, precis som med kablat.

Visst kan du köpa en 5G router som inte är bunden till en operatör, men då kostar det rätt mkt och trodde målet var TS var att spara pengar.
Med fiber så har du ofta en valfrihet att välja vem du vill. Visst finns det några nätägare som erbjuder bättre deals med några operatörer, men det står dig fritt att välja i de flesta fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Visst kan du köpa en 5G router som inte är bunden till en operatör, men då kostar det rätt mkt och trodde målet var TS var att spara pengar.

Med fiber så har du ofta en valfrihet att välja vem du vill. Visst finns det några nätägare som erbjuder bättre deals med några operatörer, men det står dig fritt att välja i de flesta fall.

Jo, jag läste det där med routern som tvärtom. Men routern kan ju dock inte sägas kosta något i de flest fall. Man "får" den ju med abonnemang oavsett den behövs eller inte. Och ofta är det billigast att just hoppa på ett sånt startpaket. Billigare än att fortsätta på ett dessutom, tyvärr. Och så växer elektronikskrotberget med det. Fast vill man ha ett öppet billigt alternativ till router så går det ju att fixa det med lite mer krångel bara. Men förutom till frekvent användning av tillfälliga kontant-bredband tex känns det inte som en lite onödig investering ändå eller?

Möjligt att det är vanligast. Men som sagt, finns många nät där det, även om det finns några att välja mellan, är väldigt begränsat urval de har förhandlat fram. Eller bort kanske man ska säga snarare.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Jo, jag läste det där med routern som tvärtom. Men routern kan ju dock inte sägas kosta något i de flest fall. Man "får" den ju med abonnemang oavsett den behövs eller inte. Och ofta är det billigast att just hoppa på ett sånt startpaket. Billigare än att fortsätta på ett dessutom, tyvärr. Och så växer elektronikskrotberget med det. Fast vill man ha ett öppet billigt alternativ till router så går det ju att fixa det med lite mer krångel bara. Men förutom till frekvent användning av tillfälliga kontant-bredband tex känns det inte som en lite onödig investering ändå eller?

Möjligt att det är vanligast. Men som sagt, finns många nät där det, även om det finns några att välja mellan, är väldigt begränsat urval de har förhandlat fram. Eller bort kanske man ska säga snarare.

Jag köpte en 4G-router (480kr) och datakort för 99kr/månad (100GB gräns)

Vill jag ha obegränsat datakort så kostar det 229/månad

Ganska markant lägre än fiber i alla fall, men såklart en helt annan typ av nätverk också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Om du spelar onlinespel som kräver stabil uppkoppling och/eller låg latens, då skulle jag säga håll dig till fast lina.
Men om bara surfar, kollar filmer/serier eller spelar mindre kritiska spel, då kommer allt ned till priset för respektive. Kolla även över det finstilta i 5G-abonnemanget, exempelvis efter klausuler för maximal användning per dag eller över en månad (obegränsad är sällan obegränsad).

Ärligt talat skulle jag överväga det bytet i dagsläget

Ligger på promillen för gränsvärdet när det kommer till kalk i vattnet. Kranar kloggar igen snabbt som ögat, fått porslin och glas förstört trots diskmaskinsalt, och krasst sagt är smaken inte den bästa överlag (undviker aktivt att dricka utan någon form av tillsats, likt saft eller en citronskiva).

Sorry för off-topic!

?

Visa signatur

CPU:5800X
GPU: 3080OC
Jag är mindre sosse än dig #Folding #Sweclockers #AnvänderMinGPU
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...
https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Testpilot
Skrivet av atego:

?

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Pixel 8 | WF-1000XM4 | XB900N >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Från tidigare inlägg:

Tipps:

https://www.youtube.com/watch?v=roc07gU82SA&t=152s

Köp en Callidus för ditt vatten

Visa signatur

CPU:5800X
GPU: 3080OC
Jag är mindre sosse än dig #Folding #Sweclockers #AnvänderMinGPU
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...
https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Testpilot
Skrivet av atego:

Från tidigare inlägg:

Tipps:

https://www.youtube.com/watch?v=roc07gU82SA&t=152s

Köp en Callidus för ditt vatten

Ah!

Kikade in Callidus, tyvärr vet jag inte om det är möjligt att installera då jag bor i hyreskomplex. Skulle behöva en lösning jag kan fästa direkt på kranen utan att behöva göra åverkan under diskhon eller på rörledningar – eller så får jag fortsätta köpa sockerfri saft tills jag har annat boende

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Pixel 8 | WF-1000XM4 | XB900N >

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag köpte en 4G-router (480kr) och datakort för 99kr/månad (100GB gräns)

Vill jag ha obegränsat datakort så kostar det 229/månad

Ganska markant lägre än fiber i alla fall, men såklart en helt annan typ av nätverk också

Ja det räcker säkert även för spelande för många. Det jobbigast med de där gränserna är bara den krypande obehagskänslan när man streamar, eller än värre man funderar på om man råkat glömma pausa efter man lämnat bygget. "Stänga av plattorna, stänga av serien." Sen brukar det också vara drygt dyrt att fylla på bara lite extra data efter de ordinarie rätt billiga är slut.

229 låter som ett rätt bra pris även om det skulle vara "obegränsat" istället för obegränsat. Men att behöva skicka ett meddelande eller gå in på någon sida och aktivera mer är inte hela världen, om det inte är mitt under spel då.

Ja. Är man mobil ofta så kan det vara ett vettigt förstahandsval av kompromisser med den anledningen också.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Ja det räcker säkert även för spelande för många. Det jobbigast med de där gränserna är bara den krypande obehagskänslan när man streamar, eller än värre man funderar på om man råkat glömma pausa efter man lämnat bygget. "Stänga av plattorna, stänga av serien." Sen brukar det också vara drygt dyrt att fylla på bara lite extra data efter de ordinarie rätt billiga är slut.

229 låter som ett rätt bra pris även om det skulle vara "obegränsat" istället för obegränsat. Men att behöva skicka ett meddelande eller gå in på någon sida och aktivera mer är inte hela världen, om det inte är mitt under spel då.

Ja. Är man mobil ofta så kan det vara ett vettigt förstahandsval av kompromisser med den anledningen också.

Detta var med tre, fanns också 299 om man ville ha deras 5g-router, men jag köpte en billig 4G med batteri istället

Permalänk
Medlem

Finns inget att snacka om mer än att behålla fiber anslutningen. Är du ute och reser ofta så är väl 5G bättre att ha.

Permalänk
Medlem

Enda anledningen att jag kör 5ghz till TVn är för att Ethernet-porten är begränsad till 100 mbs... Helt sinnes.
Med wifi får man mycket bättre hastigheter tack och lov.

Permalänk
Medlem

Är 5G mer stabilt än coax-internet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Är 5G mer stabilt än coax-internet?

Nej.

Förutsätter att Coax-nätet i huset inte blivit skadat på något sätt så klart.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Nej.

Förutsätter att Coax-nätet i huset inte blivit skadat på något sätt så klart.

Vem vet. Har återkommande problem med packet loss.

Permalänk
Medlem

Skulle personligen aldrig byta från fiber till 5G för allt smör i Småland.

Dock bytte min mor och hennes man från fiber till 5G, dom tyckte det kändes onödigt dyrt med fiber. Gick kanske 5-6månader innan dom bytte tillbaka till fiber. Det fungerade jättebra typ 90% av tiden, men under vissa kvällar 16-22, när jag antar att alla var hemma och surfade så gick det som sirap.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Vem vet. Har återkommande problem med packet loss.

Felanmäl till ISP:n som i sin tur får felsöka. Det är inte normalt.

Känns lite off topic för denna tråd dock, så bäst vore att skapa en ny tråd om du vill diskutera detta vidare.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Herregud Sweclockers...

Ert hånande av allt annat än fiber är bara larvigt. Som skratta åt alla som inte kör en Ferrari, för vem fan skulle inte köra en Ferrari!?

De finns de som står mellan att betala 50-150k för dra in fiber och då är fan de inte så självklart med fiber.

Faktum är att 5g funkar perfekt för 99% av befolkningen, ja även ni som tror ni är duktiga på CS.

Va lite nyanserade..

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Herregud Sweclockers...

Ert hånande av allt annat än fiber är bara larvigt. Som skratta åt alla som inte kör en Ferrari, för vem fan skulle inte köra en Ferrari!?

De finns de som står mellan att betala 50-150k för dra in fiber och då är fan de inte så självklart med fiber.

Faktum är att 5g funkar perfekt för 99% av befolkningen, ja även ni som tror ni är duktiga på CS.

Va lite nyanserade..

Nej, så klart, men nu hade TS redan fiber indragen så då är det ju ett annat läge.

Permalänk
Moderator
Forumledare

@freezeaim: Stämmer in i kören som förespråkar fiber.

Har kört 5g för ca 6 månader sedan då jag ville testa, har 2 siter väldigt nära så optimala förhållande och fick ut en medelhastighet på 800/80 så väldigt nöjd i grunden men problemet med mobilt är att det fluktuerar alldeles för mycket.
Det kan vara bra ”en stund” för att sedan störtdyka och sen tillbaka till normalt igen. Detta händer för ofta för att jag ska känna att det är hållbart för mer än nedladdning och filmtittande.
Blev helt enkelt för trött att höra kidsen klaga på att det laggade när man spelade så hoppade tillbaka till fiber igen

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag köpte en 4G-router (480kr) och datakort för 99kr/månad (100GB gräns)

Vill jag ha obegränsat datakort så kostar det 229/månad

Ganska markant lägre än fiber i alla fall, men såklart en helt annan typ av nätverk också

Vilken leverantör ger obegränsad 4G för 229 kr/mån?

Permalänk
Medlem

Jag bytte bort fiber i våras, till förmån för 4G/5G. I mitt fall hade jag två anledningar, dels att jag sparade 300:-/mån på internet, dels att jag kunde bära med mig mitt mobila till sommarstugan utan att behöva ha ett abb. på luren med extra många GB för att använda den som hotspot i stugan (så jag sparade även pengar på ett billigare telefonabonnemang).

För mig räcker det med mobilt, men allt är ju givetvis beroende av vad man har sitt internet till. T.ex. ska du streama en film och ett par barn samtidigt vill spela varsitt spel, så räcker det inte. Och man måste vara uppmärksam på att bandbredden kan variera en hel del beroende på bl.a. väder och hur många som använder masten. Särskilt i min stuga, som är en utpräglad semesterbygd, kan de skilja mellan 75 Mb/s och 5, om jag använder nätet en kväll mitt i semestern eller om det är en vardag förmiddag utanför semestern. Jag är nöjd efter bytet, men om du t.ex. måste jobba hemifrån vissa tider och inte kan vänta tills det går snabbare, så skulle jag rekommendera att du fortsätter med fibern.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga gör en behovsanalys hur just du / ni använder nätet.
Tex spelas mycket fps spel är du beroende av låg latens?
För det mesta andra funkar faktiskt både 4G och 5G lika bra skulle jag säga.
Ja hastigheten är inte statisk på samma sätt som med fiber den kan fluktuera som nämnts tidigare.

Sitter själv enbart med 4G via mobilen och det funkar för mig att sköta jobb, streama, ladda ner uppdateringar.
Det är mina användningsområden.
Min latens brukar ligga kring 28-29ms.
Motsvarande fiber tidigare låg mellan 7-30 beroende på isp i stadsnätet. Jag skall väl dock tillägga är själv i hushållet och kör allt med 3Mbit 4G fri surf ja det går kolla på saker i 720P vilket är tillräckligt för att jag är nöjd.
Mitt skäl är spara pengar samt att mitt behov inte kräver fiber.
Sen brukar i regel fiberswitcharna i huset lägga av vid strömavbrott då funkar det mobila nätet ofta nån timma till dock kan de köra på reducerad hastighet då vissa frekvenser möjligen stängs av för att spara ström.

Så i slutändan är det erat användningsmönster som avgör vad som är bäst för er.
För min del fördel fiber:
fiber kommer alltid ha lägre latens samt stabilare hastighet.

Fördel Mobilt:
är Mobilt du kan flytta runt det bäst du vill
Om du är ensam blir det ofta billigare kombinera med ett mobilabonnemang med fri surf klarar du dig enbart med hotspot via telefonen blir det ännu billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derp Man:

Vilken leverantör ger obegränsad 4G för 229 kr/mån?

Mobilt bredband hos tre kostar 229kr/mån om man har en egen router, fanns för 299/399 beroende på vilken router man inkluderade också om man hellre bakar in det

Permalänk
Medlem
Skrivet av UrgentAlert:

Jag skulle säga gör en behovsanalys hur just du / ni använder nätet.
Tex spelas mycket fps spel är du beroende av låg latens?
För det mesta andra funkar faktiskt både 4G och 5G lika bra skulle jag säga.
Ja hastigheten är inte statisk på samma sätt som med fiber den kan fluktuera som nämnts tidigare.

Sitter själv enbart med 4G via mobilen och det funkar för mig att sköta jobb, streama, ladda ner uppdateringar.
Det är mina användningsområden.
Min latens brukar ligga kring 28-29ms.
Motsvarande fiber tidigare låg mellan 7-30 beroende på isp i stadsnätet. Jag skall väl dock tillägga är själv i hushållet och kör allt med 3Mbit 4G fri surf ja det går kolla på saker i 720P vilket är tillräckligt för att jag är nöjd.
Mitt skäl är spara pengar samt att mitt behov inte kräver fiber.
Sen brukar i regel fiberswitcharna i huset lägga av vid strömavbrott då funkar det mobila nätet ofta nån timma till dock kan de köra på reducerad hastighet då vissa frekvenser möjligen stängs av för att spara ström.

Så i slutändan är det erat användningsmönster som avgör vad som är bäst för er.
För min del fördel fiber:
fiber kommer alltid ha lägre latens samt stabilare hastighet.

Fördel Mobilt:
är Mobilt du kan flytta runt det bäst du vill
Om du är ensam blir det ofta billigare kombinera med ett mobilabonnemang med fri surf klarar du dig enbart med hotspot via telefonen blir det ännu billigare.

En sak till är att mobilt bredband enklare kringgår delnings-checkar hos streamingtjänster eftersom varken IP eller annat är konstant, och man kan ta med sig ’hemnätverket’ var man vill

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Mobilt bredband hos tre kostar 229kr/mån om man har en egen router, fanns för 299/399 beroende på vilken router man inkluderade också om man hellre bakar in det

Mobilt bredband (max 150 Mbit/s) kostar 329 kr/mån utan router enligt deras hemsida. Det är heller inte obegränsat då man har en FUP (fair usage policy) som gör att surfen begränsas till 1 Mbit/s vid "onormalt" användande. Vad som är "onormalt" anger man inte mer än att använda mer surf än vad som är "normalt".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derp Man:

Mobilt bredband (max 150 Mbit/s) kostar 329 kr/mån utan router enligt deras hemsida. Det är heller inte obegränsat då man har en FUP (fair usage policy) som gör att surfen begränsas till 1 Mbit/s vid "onormalt" användande. Vad som är "onormalt" anger man inte mer än att använda mer surf än vad som är "normalt".

De enda som inte har en fup är Telenor och sen Telia har inte det heller tror jag.
Men ja är man storförbrukar tex mer än 1TB data per månad då är nog fiber bättre men 90% klarar sig gott och väl med jobb, streaming tanka några uppdateringar förra månaden låg jag väl på 220GB tror jag månaden innan kring 460GB.
Jag slog i taket 3 dagar för dags volym men det löste automate i telefonen att skicka sms så hinner inte märka av dippen i hastighet.

Comviq har mobilt bredband med fri surf för 249:- mån nu dock 4G med router samt 24mån bindningstid: https://www.comviq.se/bredband/mobilt-bredband

Permalänk
Medlem

5g fungerar oftast helt okej men jag hade inte valt bort fiber om jag spelar mycket fps online. Är nog 5g enda akilleshäl. Sen får man väga det mot hur stor besparing man gör varje månad men det är ju svårt att uttala sig om hur stor skillnad ca en tusenlapp gör per år.