Geforce RTX 5090 kan få 512-bitars minnesbuss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pett-Ture:

Vågar man hoppas på att 5070/5070 ti presterar som ett 4090?

5070Ti, kanske.
5070, nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Likt allt annat med andra ord. Inget konstigt egentligen, människan är girig och vill alltid ha mer.

Eller så är det så enkelt som att ju mer komplexa chip som tillverkas, desto dyrare är produktionen? För inte menar de väl att marginalerna har ökat år efter år?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Så stora som dom är nu så kommer man säkert få behöva köpa till specialgjort kylskåp för att ens kunna montera den.

Permalänk
Medlem

Nvidia har redan visat, med all önskvärd tydlighet, att de inte behöver snoriga gamers för att få ihop sina kvartalsrapporter. Varje iteration härefter kommer att vara prissatt efter deviset ”my way or the highway”. Det enda som sätter gränsen, är att inte torska för mycket till Radeon-gänget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Vet inte om jag skulle kalla det overkill men för 4k i nya spel måste du juh ha minst ett 3090 eller 4080+ om du inte vill sitta på 30-50 fps i vissa spel, behovet fanns absolut för ett 4090(cyberpunk, etc), frågan är om behovet finns för ett 5090 om det släpps i år

Senua’s Saga: Hellblade II

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Eller så är det så enkelt som att ju mer komplexa chip som tillverkas, desto dyrare är produktionen? För inte menar de väl att marginalerna har ökat år efter år?

Framförallt har efterfrågan ökat år efter år

Permalänk

Frågan är vad man ska ha det till om det är spelande man prioriterar. AAA-utvecklingen störtdyker ju nu, men visst kan man spela en framtida PC-port av Spider Man 2 i 240 fps om man vill….

Även 4090 är ju totalt overkill för gaming med tanke på hur få spel som pressar prestandagränserna.

Permalänk
Medlem

Datacentervarianten av denna generation kommer kosta ca 3x mot föregångaren om jag minns rätt? Om dom kör samma ratio här så pratar vi 60k, men det kanske är för saftigt t.om. för nvidia? Hoppas vi...

Permalänk
Medlem

Sluta titta på deras priser. Lägg en budget exempelvis max 8000 kr och gå efter det när ni ska uppgradera(typ 30% mer prestanda jmf med nuvarande). Vänta några år, ni är inte tvungna att bli mjölkade till max av dessa jättar.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Man kan ju inte bara öka priset varje gång de kommer en ny generation. Om 5-10 år skulle ju kort kosta typ 100k. Vilket iofs inte är helt uteslutet med tanke på hur det sett ut.

Men min gissning är att de håller sig under 28k.

Äh, man drar klassikern.. svag krona och efterfrågan, inflation

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk

Lär ju komma upp i 2,5 gånger RTX 4090 bandbredd 😶

Permalänk
Medlem
Skrivet av ActualAir:

Frågan är vad man ska ha det till om det är spelande man prioriterar. AAA-utvecklingen störtdyker ju nu, men visst kan man spela en framtida PC-port av Spider Man 2 i 240 fps om man vill….

Även 4090 är ju totalt overkill för gaming med tanke på hur få spel som pressar prestandagränserna.

Agree to disagree. Jag har flertalet spel som skulle behöva ännu mer kraft för att flyta på med högre fps i 1440p. Men det kanske kräver ett 4090 för att veta…

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av Pågenbröd:

28000:- för FE.

32000:- för Asus Strix.

Detta tycker jag låter som om det skulle kunna stämma med, +/- 1000kr.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Skulle nog säga att kassa spelmotorer och optimeringar halkat efter enormt. Det är för lite fokus på mjukvaran. Grafikkorten på marknaden nu är väldigt starka men presterar inte därefter.

Witcher 4 flyttar t.ex. till Unreal Engine. Färre men bättre spelmotorer kommer lösa det här, inte bara mer hästkrafter. Tror det är på väg åt rätt håll men tagit låååång tid.

4k i Cyberpunk är som att försöka köra 400kmh med en Bugatti på grusväg i motvind…

Jag tycker det är för stort fokus på mjukvara, dlss, fsr, xess etc istället för att man utvecklar grafikkort med större rå prestanda mellan generationer i vettig prisklass.
*Jag förstod vad du menade med mjukvara

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Man kan ju inte bara öka priset varje gång de kommer en ny generation. Om 5-10 år skulle ju kort kosta typ 100k. Vilket iofs inte är helt uteslutet med tanke på hur det sett ut.

Men min gissning är att de håller sig under 28k.

RTX 5090 kommer kosta 24 990 kr.

Permalänk
Medlem

Jag gillar dom här auktionerna som blir när Nvidia skall släppa grejer. Priset förståss, förra gången var det även energi-åtgång, som var uppe på 900W hos dom viktigaste tyckarna.

Har ingen aning om vart det kommer sluta själv, för dyrt och jag köper inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

RTX 5090 kommer kosta 24 990 kr.

De kör nog med $1999 den här gången.
26748 kr med dagens kurs.

Med lite tur nöjer de sig med $999 för 5080 dock... Om den är en halv 5090 så borde de inte kräva mer, kan man tycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Likt allt annat med andra ord. Inget konstigt egentligen, människan är girig och vill alltid ha mer.

Jag ville mest lyfta fram det eftersom en av de mest seglivade myterna på det här forumet verkar vara att grafikkort idag kostar lika mycket som förr men på grund av inflation, kronkurs osv. så ser det ut som högre priser. Men som visas i videon så har ju priserna gått upp stadigt sedan åtminstone 2010, så vi kan nog lugnt räkna med ännu dyrare kort denna generation.

Stavfel.
Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem

5090 - 1 999 USD likt 3090Ti. Gissar på svenskt pris på 27 990 kr.
5080 - 1 199 USD Gissar på 16 990 kr i Sverige
5070 - 699 USD Gissar på 9 490 kr i Sverige.
5060 - 499 USD Gissar på 6 790 kr i Sverige.

De kanske droppar in ett 5080 Ti för 1 399 USD ett halvår senare med rejält bantad GB202-krets och mindre minne än 5090.

Spekulationer är kul!

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Säkert 30 lök o folk betalar kan tycka Adde det e hel galet

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av happy_per:

Jag tycker det är för stort fokus på mjukvara, dlss, fsr, xess etc istället för att man utvecklar grafikkort med större rå prestanda mellan generationer i vettig prisklass.
*Jag förstod vad du menade med mjukvara

DLSS, FSR mm är ju bara avancerad uppskalning (och hjälper en bit på vägen, när den funkar som bäst), men det finns massa andra bra förbättringar på gång som t.ex. att "oändligt" många träd går att rendera nu och annat i spelmotorn som sparar enormt mycket råprestanda för grafikkorten. Det går säkert att trycka ut dubbla prestandan på alla nyare GPUs 3000+ serien och motsvarande AMD om spelen och spelmotorn är bättre optimerade. Då behöver du inte lägga 10 000kr på ett kort utan det kanske räcker med 5000kr för samma fps.

Hårdvaran kommer bli dyrare och dyrare att producera, men en mjukvaru-optimering skalar "gratis" till alla kunder. AI kommer säkert på sikt även bli draghjälp att koda bättre optimerade spel för mindre resurser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

DLSS, FSR mm är ju bara avancerad uppskalning (och hjälper en bit på vägen, när den funkar som bäst), men det finns massa andra bra förbättringar på gång som t.ex. att "oändligt" många träd går att rendera nu och annat i spelmotorn som sparar enormt mycket råprestanda för grafikkorten. Det går säkert att trycka ut dubbla prestandan på alla nyare GPUs 3000+ serien och motsvarande AMD om spelen och spelmotorn är bättre optimerade. Då behöver du inte lägga 10 000kr på ett kort utan det kanske räcker med 5000kr för samma fps.

Hårdvaran kommer bli dyrare och dyrare att producera, men en mjukvaru-optimering skalar "gratis" till alla kunder. AI kommer säkert på sikt även bli draghjälp att koda bättre optimerade spel för mindre resurser.

Har jag helt fel som tycker att äldre spel är bättre än nya? Jag spelar just nu Fallout NV med DLC: Old World Blues, Honest Hearts och Lonesome Road.

Permalänk
Skrivet av Hattifnatten:

Agree to disagree. Jag har flertalet spel som skulle behöva ännu mer kraft för att flyta på med högre fps i 1440p. Men det kanske kräver ett 4090 för att veta…

Jag har själv ett 4090 och en 1440-skärm. Spelar Alan Wake 2 med typ 170 fps i den upplösningen. Vilka spel känner du saknar frames?

Permalänk
Skrivet av KAN1N:

DLSS, FSR mm är ju bara avancerad uppskalning (och hjälper en bit på vägen, när den funkar som bäst), men det finns massa andra bra förbättringar på gång som t.ex. att "oändligt" många träd går att rendera nu och annat i spelmotorn som sparar enormt mycket råprestanda för grafikkorten. Det går säkert att trycka ut dubbla prestandan på alla nyare GPUs 3000+ serien och motsvarande AMD om spelen och spelmotorn är bättre optimerade. Då behöver du inte lägga 10 000kr på ett kort utan det kanske räcker med 5000kr för samma fps.

Hårdvaran kommer bli dyrare och dyrare att producera, men en mjukvaru-optimering skalar "gratis" till alla kunder. AI kommer säkert på sikt även bli draghjälp att koda bättre optimerade spel för mindre resurser.

Låter väldigt hoppfullt tycker jag!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DevilsDad:

Mycket spännande om den får 512bit bus. Någon som minns när nvidia senasr hade så bred minnesbus på ett konsumentkort? Hade bestämt för mig de tidigare titan-modellerna hade det, men kunde inte hitta någon som matchade.

GTX 280 och GTX 285 hade det enligt Wikipedias jättelista. Bökig att hitta i dock, söka på "512" gör inte mycket nytta och man kan ju bara sortera varje tabell för sig.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Nu vet jag att vi pratar konsumentkort, men tänkte bara flika in att H100 datacenter gpun har 5120 bit bus. Det är faktiskt helt galet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

DLSS, FSR mm är ju bara avancerad uppskalning (och hjälper en bit på vägen, när den funkar som bäst), men det finns massa andra bra förbättringar på gång som t.ex. att "oändligt" många träd går att rendera nu och annat i spelmotorn som sparar enormt mycket råprestanda för grafikkorten. Det går säkert att trycka ut dubbla prestandan på alla nyare GPUs 3000+ serien och motsvarande AMD om spelen och spelmotorn är bättre optimerade. Då behöver du inte lägga 10 000kr på ett kort utan det kanske räcker med 5000kr för samma fps.

Hårdvaran kommer bli dyrare och dyrare att producera, men en mjukvaru-optimering skalar "gratis" till alla kunder. AI kommer säkert på sikt även bli draghjälp att koda bättre optimerade spel för mindre resurser.

Det finns ju dock inget inticament att optimera optimalt. De säljer kanske inte fler spel men att optimera kanske kostar 3000 extra timmar. Då det kan vara skillnaden mellan vinst eller konkurs för spelbolaget

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Nu vet jag att vi pratar konsumentkort, men tänkte bara flika in att H100 datacenter gpun har 5120 bit bus. Det är faktiskt helt galet.

Inte så galet som det låter, det beror ju på att de använder HBM-minne som använder en mycket bredare buss än GDDR. AMD använde t.ex. också HBM till Vega 54/64 med 2048 bitars buss och Radeon VII med 4096 bitars buss.

Nackdelen med HBM är att det som faktiskt spelar roll, d.v.s. bandbredden, inte skalar med bussbredden eftersom HBM är långsammare per bit. Så t.ex. H100 har ~13x bredare minnesbuss än RTX 4090, men "bara" 2x-3x högre bandbredd beroende på modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Det finns ju dock inget inticament att optimera optimalt. De säljer kanske inte fler spel men att optimera kanske kostar 3000 extra timmar. Då det kan vara skillnaden mellan vinst eller konkurs för spelbolaget

Så länge Nvidia går som tåget så finns inget incitament för dem. Räcker som nu att lägga in underpresterande Ray-Tracing som ger ultra låg fps irl.

Men för t.ex. Unreal Engine och spelbolagen finns massa fördelar. Fler kunder hos Unreal ger mer pengar så de blir bättre spelmotor. Bättre optimerad spelmotor gör så att t.ex. Witcher 4 inte behöver ”offra” massa grafik och spelupplevelser de vill ha. Spelutvecklare har ju alltid target upplösning och fps och om dessa är lättare att uppnå går spelet att göra bättre. Spelen måste gå att köra på 3000kr korten för att annars missar de 80% av marknaden.

Kunder som spelar på 3090/4090 betalar ju inte 10x mer för sitt spel.

Stort plus är också att en bättre spelmotor minskar risken för shitstorm buggade lanseringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

GTX 280 och GTX 285 hade det enligt Wikipedias jättelista. Bökig att hitta i dock, söka på "512" gör inte mycket nytta och man kan ju bara sortera varje tabell för sig.

Hm.. verkar onekligen som att jag minns fel. 384 bitar verkar ha varit det som gällt på titan-korten hela vägen. Ska bli intressant att se vad det blir av blackwell.